به نظر می‌رسد که عملکرد قدرتمند بازی‌های ژاپنی در سال ۲۰۱۷ نتوانسته نظر مایکل پکتر را در خصوص صنعت بازی‌سازی ژاپن تغییر دهد. سال گذشته، در مصاحبه با GamingBolt، مایکل پکتر اعلام کرد که بازی‌های ژاپنی در بازار‌های بزرگتر مهم به شمار نمی‌روند. این قضیه امسال کمی تغییر کرده است و شاهد تحولاتی در صنعت […]

مایکل پکتر: بازی‌های ژاپنی هنوز هم در بازارهای بزرگ، کم‌اهمیت هستند

به نظر می‌رسد که عملکرد قدرتمند بازی‌های ژاپنی در سال ۲۰۱۷ نتوانسته نظر مایکل پکتر را در خصوص صنعت بازی‌سازی ژاپن تغییر دهد.

سال گذشته، در مصاحبه با GamingBolt، مایکل پکتر اعلام کرد که بازی‌های ژاپنی در بازار‌های بزرگتر مهم به شمار نمی‌روند. این قضیه امسال کمی تغییر کرده است و شاهد تحولاتی در صنعت بازی‌سازی ژاپن بوده‌ام. طبق آمار و ارقام بازی بازی‌های ژاپنی، بخش زیادی از بهترین بازی‌های سال را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از تازه‌ترین این بازی‌ها Persona 5 است که توانست ۲ میلیون نسخه به فروش برساند. آیا آقای پکتر هنوز هم فکر می‌کند که بازی‌های ژاپنی در بازار کم اهمیت هستند؟

پکتر در مصاحبه جدیدش با GamingBolt گفت:

بله، بازی‌های ژاپنی در ابعاد بزرگتر اهمیت کمتری دارند. می‌گویید ۲ میلیون نسخه. فراموش نکنیم بازی مزخرفی مانند Mafia 3 فروشی معادل ۵ میلیون نسخه داشت. این بازی (Mafia 3) کاملا مزخرف است. پس در مقایسه می‌توان گفت که این ۲ میلیون نسخه یک فاکتور کم‌اهمیت است. کسی به آن اهمیت نمی‌دهد.

پکتر همچنین علاقه‌اش به بازی Persona 5 را ابراز کرد و در این خصوص گفت:

حقیقتا Persona 5 اولین بازی ژاپنی بود که من پس از مدت ها از آن لذت بردم؛ البته اگر کوجیما و نینتندو را فاکتور بگیریم. اما در خصوص Persona 5 باید بگویم که به نظر من این موضوع بی‌اهمیت است. ما سری بازی‌های همیشگی Final Fantasy را داریم که ممکن است ۸ یا ۱۰ یا حتی ۲۰ میلیون نسخه به فروش برساند اما بازی‌های ژاپنی که درست کار می‌کنند، بازی‌هایی مانند سری Metal Gear هستند. بازی‌هایی که در بازار‌های بزرگتر جذابیت دارند. بازی‌هایی که برای غربی‌ها جذاب هستند. بازی‌هایی که بیشتر برای ژاپنی‌ها جذبه داشته باشند، در بازار‌های بزرگتر شکست خواهند خورد و به فرهنگ‌های دیگر، به خوبی منتقل نخواهند شد.

پکتر در خصوص موفقیت Persona 5 گفت:

فکر می‌کنم آتلوس با ۲ میلیون نسخه فروخته شده و بازی Persona 5 راضی باشد. این برای آن‌ها یک پیروزی محسوب می‌شود.

وقتی از او در خصوص نینتندو و موفقیت و جذابیت بازی‌های آن، علی رغم وجهه ژاپنی‌اش، پرسیدند، پکتر پاسخ داد:

من نینتندو را یک استثنا به شمار می‌آورم. نینتندو این قانون را نقض می‌کند. اگر شما یک مریخی باشید و هرگز یک بازی ویدیویی در عمرتان مشاهده نکرده باشید و من برایتان Persona 5، Final Fantasy و بازی‌های نینتندو را در کنار یکدیگر  قرار دهم، شما هرگز فکر نمی‌کنید که این سه بازی محصول یک منطقه هستند. نینتندو سبک خاص خودش را دارد، مانند دیزنی. کارتون‌های دیزنی هم سبک خاص خودشان را دارند و با سایر کارتون‌ها متفاوتند. دلیلش را خوب نمی‌دانم اما نینتندو با رویکردی مناسب خانواده‌ها و فضای شاد جلو می‌رود. ببینید… بزرگترین حاشیه نینتندو در E3 این بود که چرا ماریو در Mario + Rabbids از اسلحه استفاده می‌کند. چنین اتفاقی هرگز در نینتندو رخ نداده بود. نینتندو کاملا تفاوت دارد. به نظر من آن‌ها برای ژاپنی‌ها شبیه ترین چیز به دیزنی هستند. هر کاری آن‌ها می‌کنند متفاوت است و قوانین برای آن‌ها معنای متفاوتی دارد. هیچکس در ژاپن کاری که آن‌ها می‌کنند را انجام نمی‌دهد. شاید بتوان سونیک (Sonic) را در نزدیک آن‌ها جای داد.

به نظر می‌رسد با وجود چنین سال قدرتمندی برای بازی‌های ژاپنی، نظر آقای پکتر در این خصوص تغییر نکرده است. البته که وجود بازی‌هایی نظیر Persona 5، Nioh و Nier نشان از عملکرد خوب پلی‌استیشن ۴ دارد و می‌تواند به اعتبار ژاپن در صنعت بازی‌سازی بیافزاید.

منبع متن: gamefa