تا پیش از این، فیفا یک قرارداد حق امتیاز انحصاری با EA برای بازی‌های شبیه‌ساز و غیر شبیه‌ساز بسته بود که به این معنی بود که هیچ‌کس جز EA نمی‌توانست بازی‌های ویدئویی  ورزشی فوتبالی را با نام و نشان‌های فیفا بسازد. این قرارداد قرار بود امسال منقضی شود اما طبق گفته‌ی فیفا، طرفین به‌صورت کوتاه‌مدت قرارداد را تقویت کرده‌اند که بر اساس آن FIFA 23 آخرین بازی EA خواهد بود که دارای حق امتیاز انحصاری فیفا است. فرنچایز فوتبالی معروف الکترونیک آرتز که اولین نسخه‌اش در سال ۱۹۹۳ با نام FIFA International Soccer برای سگا جنسیس عرضه شد، از ژوئیه‌ ۲۰۲۳ به EA Sports FC تغییر نام خواهد داد.

برای اولین بار، وقتی فیفا ۲۳ در پاییز امسال عرضه شود، تنها بازی فوتبالی بازار با برند فیفا نخواهد بود، هرچند همچنان تنها بازی شبیه‌ساز فوتبالی با برند فیفا خواهد بود. فیفا بیان کرده که تمدید اشاره‌شده بین FIFA و EA فقط حقوقی را برای فوتبال‌های شبیه‌ساز اعطا می‌کند و حقوق بازی‌های فوتبالی دیگر را برای فیفا و ناشران مختلف بازی برای راه‌اندازی بازی‌های جدید و تجربیات عمیق‌تر برای طرفداران و ذی‌نفعان فوتبال آزاد می‌کند».

fifa 22

بر این اساس، فیفا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تعدادی از بازی‌های غیر شبیه‌سازی جدید در حال تولید هستند که برای انتشار در پاییز امسال در نظر گرفته شده‌اند، اگرچه نام هیچ یک از توسعه‌دهندگان یا ناشران این بازی‌ها را ذکر نکرد. اولین مورد از این عناوین بر روی جام جهانی ۲۰۲۲ متمرکز خواهد شد که از نوامبر تا دسامبر در قطر برگزار می‌شود. فیفا همچنین گفت که در حال مذاکره با شرکای خود برای پروژه‌های بازی با محوریت جام جهانی ۲۰۲۳ زنان است که تابستان آینده به میزبانی استرالیا و نیوزلند برگزار می‌شود. البته هر دو تورنمنت در بازی فیفا ۲۳ هم حضور خواهند داشت.

پس از عرضه این بازی‌های غیر شبیه‌سازی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، فیفا برنامه دارد که در سال ۲۰۲۴ با یک بازی فوتبال شبیه‌سازی با نام تجاری فیفا به بازار بازگردد. این سازمان گفت که در حال حاضر با ناشران برجسته بازی، شرکت‌های رسانه‌ای و سرمایه‌گذاران درباره‌ی این پروژه‌ها در حال تعامل است. نکته‌ی مهمه این است که برای بیش از یک دهه‌ تنها رقیب جدی سری بازی فوتبالی الکترونیک‌ آرتز، سری بازی PES شرکت کونامی بود که آن هم نسخه‌ی امسالش با فاجعه‌ای که رقم زد، میدان را کاملاً به الکترونیک آرتز سپرد.

به همین خاطر، برای فدراسیون بین‌المللی فوتبال آسان نخواهد بود که یک شریک عالی پیدا کند و برای شرکت‌های توسعه‌دهنده هم آسان نیست که در طول دو سال بتوانند از پایه یک بازی شبیه‌ساز فوتبال را خلق کنند، چه برسد به آنکه بتوانند به عمق، محبوبیت و کیفیت بازی‌ فوتبالی EA‌ نزدیک شوند. البته، اخیراً چند شرکت دیگر هم سعی داشته‌اند که وارد توسعه‌ی بازی‌های فوتبالی شوند.

منبع: Polygon

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته فیفا: خودمان برای بازی‌های فوتبال برنامه‌های بهتری داریم اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala