پیش نمایشی بر Sonic Mania

"به قلم پرهام آقاخانی"

در این چند سال، سونیک اصلا وضعیت خوبی نداشته است. شاید Sonic Generations توانست تا باری دیگر این خارپشت آبی رنگ را احیا کند، ولی حیف که تمام امیدها با عرضه عناوین متوسط و حتی بدی مثل Sonic Boom و Sonic Lost World دوباره از بین رفت. ولی حالا این طور به نظر می‌رسد که سگا کمی سرعقل‌تر آمده و می‌خواهد تمام تلاشش را بکند تا دوباره سونیک را به دوران اوجش برگرداند. آن هم با عرضه دو بازی مختلف که از قضا یکی از آن‌ها عنوانی دوبعدی به سبک بازی‌های کلاسیک سری است.

 

داستان تولید

همه چیز از سال 2015 شروع شد؛ زمانی که اعضای Sonic Team تصمیم گرفتند تا یک بازی دوبعدی کاملا جدید (نه یک بازسازی) بسازند. در نمایش جشن تولد فاجعه بار 25 سالگی سونیک در بیست و دوم جولای 2016 که مرزهای جدیدی را در غیر قابل تحمل بودن در نوردیده بود، این بازی دوبعدی که Sonic Mania نام داشت، توسط یک تریلر معرفی شده و همچنین مشخص شد که عده‌ای از طرفداران سری و از حرفه‌ای‌ترین سازندگان بازی‌های این سبک، در حال کار بر روی این عنوان هستند.

بلافاصله بعد از این رونمایی، استودیوی Renegade Kid برای پورت بازی به کنسول دستی 3DS اعلام آمادگی کرد ولی با بسته شدن این استودیو، عرضه بازی روی 3DS اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در دوازدهم ژانویه 2017 نیز اعلام شد که سگا با همکاری Tantalus Media قصد دارد تا نسخه‌ای از بازی را در کنار نسخه‌های کنسولی و PC، برای کنسول Nintendo Switch نیز عرضه کند.

باید منتظر چه بود

Sonic Mania درست همانند بازی‌های کلاسیک این سری، عنوانی کاملا دوبعدی و وفادار به نسخه‌های کلاسیک این سری که روی کنسول Sega Genesis / Mega Drive عرضه شده بودند، خواهد بود. بازیکن می‌بایست با انتخاب یکی از سه کارکتر قابل بازی در این عنوان (Sonic، Tails یا Knuckles)، Actهای مختلف هر مرحله را پشت سر بگذارد. تعداد دقیق مراحل تاکنون اعلام نشده است؛ ولی در حال حاضر وجود 5 مرحله در بازی نهایی قطعی شده است که به جز دو مورد، همگی آن‌ها از بازی‌های پیشین می‌آیند:

Green Hill - از سونیک 1

Chemical Plant - از سونیک 2

Flying Battery - از سونیک 3

Stardust Speedway - از Sonic CD

Mirage Saloon - و Studiopolis به عنوان مراحل جدید


البته مراحل قدیمی دقیقا همان مراحل قبلی یا فقط با یک سری تغییر کوچک نیستند؛ بلکه تغییرات زیادی روی آن‌ها اعمال شده است. اکنون می‌شود با استفاده از سپرهای عنصری (آتش، آب و الکتریسیته) که از بازی‌های پیشین بازگشته‌اند، در مراحل تغییراتی ایجاد کرد و به قسمت‌های جدیدی از آن‌ها دسترسی پیدا کرد. مثلا سپر آتشین را می‌توان برای سوزاندن پل‌های چوبی مرحله Green Hill استفاده کرد یا با استفاده از سپر الکتریکی، می‌توان به یک سری از موانع مغناطیسی موجود در مرحله‌ی Flying Battery متصل شد. همچنین موانع جدیدی به بعضی از مراحل اضافه شده است که از میان آن‌ها می‌توان به مواد شیمیایی قابل تزریق به مایعات مرحله Chemical Plant اشاره کرد که آن‌ها را به پلتفرم‌های قابل پرش تبدیل می‌کنند.

بازی همچنین قرار است تا از بخش همکاری دو نفره‌ی آفلاین بهره ببرد. درست همانند بازی سونیک 3، بازیکن می‌تواند یک یار همراه را در کنار کارکتر اصلی‌اش انتخاب کند تا او را در طول مراحل همراهی کند. از این طریق، علاوه بر این که می‌توان از کمک یک یار CPU بهره‌مند شد، می‌توان تقریبا در هر لحظه‌ای بازیکن دوم را وارد جریان بازی کرد و از کمک یک بازیکن واقعی استفاده کرد. از این طریق حتی می‌توان نسبت به حالت معمولی، از توانایی‌های اضافه‌ای بهره‌مند شد؛ مثلا Tails می‌تواند با پرواز کردن، سونیک را تا مسافتی حمل کند. علاوه بر این موارد، این بازی دارای یک توانایی کاملا جدید به نام Drop Dash خواهد بود که به بازیکن اجازه می‌دهد تا بلافاصله بعد از پریدن و برخورد به زمین، وارد حالت Spin Dash شوند.

سازندگان در مورد بازی چه می‌گویند

بر طبق گفته‌های آقای Takashi Iizuka (رئیس استودیوی Sonic Team)، بازی Sonic Mania یک "پروژه‌ی پرشور" است که "از عشق طرفداران به عناوین دوبعدی این سری به وجود آمده است". در ادامه او همچنین عنوان کرده است که: "این نوع از همکاری برای اولین بار در سگا اتفاق افتاده است و امیدواریم که همه از این عنوان خوشحال و راضی باشند".

در مورد طول بازی، ابتدا Christian Whitehead (برنامه نویس ارشد این بازی) اعلام کرد که به اتمام رساندن این بازی چیزی بیشتر از بازی Sonic Generations طول خواهد کشید. سپس آقای Iizuka در مصاحبه‌ای با Dengeki Online این موضوع را بیان کرد که این بازی بیشترین تعداد مرحله در بین تمامی بازی‌های کلاسیک این سری را دارا خواهد بود و دلیل این امر این است که اعضای Sonic Team می‌خواستند تا به عناوین کلاسیک در این بازی و با یک روش جدید و جالب، ادای احترام کنند.

 

دیگران چه می‌گویند

واکنش کاربران و طرفداران سونیک به این بازی به طرز باورنکردنی‌ای مثبت بوده است. حتی سرسخت‌ترین طرفداران سونیک نیز راضی به نظر می‌رسند و عده‌ی بسیاری از این بازی با عنوان "سونیک 4 واقعی" یاد می‌کنند. علاوه بر طرفداران، حتی منتقدان نیز بسیار خوش بین و هیجان زده به نظر می‌رسند و حتی یکی از آن‌ها از این بازی با عنوان "دنباله‌ای که 20 سال به انتظارش نشسته بوده است" یاد کرده است.

شایعاتی نیز در برخی سایت‌ها مبنی بر وجود یک کارکتر قابل بازی چهارم (احتمالا Amy Rose یا Metal Sonic) و همچنین وجود انیمیشن‌هایی به سبک بازی Sonic CD منتشر شده است. البته مورد دوم بسیار محتمل به نظر می‌رسد و دلیل آن نیز سکانس‌های انیمیشن در تریلرهای این بازی و همچنین اطلاعاتی است که توسط یکی از انیماتورهای Cartoon Network منتشر شده و سپس به سرعت حذف شد. 

انتظارات ما

همانطور که احتمالا می‌دانید، معمولا بازی‌های سری سونیک یا خیلی خوب از آب در می‌آیند (Sonic Generations) یا به عناوین متوسط و حتی چنان فاجعه‌هایی تبدیل می‌شوند که نامشان تا ابد در تاریخ جاودان می‌شود (Sonic The Hedgehog 2006)! برای همین تنها انتظارمان این است که با توجه به هایپ ایجاد شده برای این بازی و حساس بودن آن، با یک عنوان ناامید کننده و پر از کم و کاستی دیگر روبرو نشویم؛ چون اگر این اتفاق بیفتد، می‌تواند حسابی برای سری گران تمام شود. البته خوشبختانه با توجه به سابقه‌ی تیم ساخت بازی و محتویات منتشر شده از آن، به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی نیفتد و با عنوانی شکوهمند سروکار داشته باشیم.

 

سخن آخر

Sonic Mania عنوان بزرگی به نظر می‌رسد؛ عنوانی که تا اینجای کار همه را به یاد روزگار خوش گذشته و خاطرات بسیار خوبی که با بازی‌های این سری داشتیم، انداخته است و امیدواریم تا پس از عرضه نیز بتواند عطش طرفداران این سری را رفع کرده و باری دیگر آن‌ها را در دنیای رنگارنگ بازی‌های دوبعدی این سری غرق کند. این بازی در تاریخ 24 مردادماه برای کنسول‌های PlayStation 4 و Xbox One و Switch، و همچنین از طریق شبکه‌ی Steam بر روی پلتفرم PC نیز عرضه شده و با قیمت 20 دلار قابل دسترسی خواهد بود. پس بهتر است آماده شوید؛ چون فقط کمتر از یک ماه تا بازگشت سونیک کلاسیک فاصله داریم.

منبع متن: pardisgame