نکته مهم اینجاست که برند آتاری توسط یک شرکت به نام Atari SA خریداری شد. به همین دلیل به طور کلی تغییرات زیادی پیدا کرد. با اینحال همچنان نام آتاری حفظ شده و به همین دلیل این برند الان ۵۰ ساله شده است. سازندگان این کمپانی نولان بوشنل (Nolan Bushnell) و تد دابنی (Ted Dabney) هستند.

بوشنل و دابنی در سال ۱۹۷۱ اولین بازی ویدئویی مناسب برای بازار را عرضه کردند.نام این بازی فضای کامپیوتری (Computer Space) بود. در سال بعد این دو نفر شرکت آتاری را افتتاح کردند. یکی از افراد استخدام شده در این شرکت ال الکورن (Al Alcorn) بوده که بازی پانگ (Pong) را طراحی کرد.

یکی از محصولات به شدت معروف این شرکت آتاری وی‌سی‌اس (Atari VCS) یا همان آتاری ۲۶۰۰ نام دارد. این دستگاه اولین کنسول بازی خانگی بوده که باعث شد دنیای گیمینگ وارد خانه‌های مردم بشود. در آن زمان عناوین بسیار زیادی برای این کنسول عرضه شد. در میان تمامی موارد عرضه شده تعدادی بازی‌های بسیار بد مثل ET وجود داشت. همین باعث شد تا کنسول ۲۶۰۰ یکی از عوامل فاجعه گیمینگ در سال ۱۹۸۳ باشد.

آتاری 50 سال

معروف‌ترین محصول آتاری کنسول آتاری ۲۶۰۰ بوده که باعث شد آینده کنسول‌های بازی به طور کلی تغییر کند.

متأسفانه بعد از این فاجعه آتاری نتوانست جایگاه گذشته خود را پیدا کند. به این معنا که با وجود عرضه دستگاه‌های مختلف به همراه عناوین بازی خوب، هیچ کدام به اندازه ۲۶۰۰ فروش نداشتند. از دستگاه‌های عرضه شده پس از ۲۶۰۰ می‌توان به آتاری ۵۲۰۰، آتاری ۷۸۰۰، آتاری لینکس (Lynx) و آتاری جگوار (Atari Jaguar) اشاره کرد. همه این کنسول‌ها موفقیت چندانی کسب نکرده و نتوانستند آتاری را به دوران اوج خود بازگردانند.

در سال ۲۰۰۱ شرکت اینفوگرامز (Infograms) اعلام کرد که تصمیم دارد به طور کلی آتاری را دوباره از نو بسازد. در سال ۲۰۰۹ نیز اینفوگرامز نام خود را به Atari SA تغییر داد. به طور کلی آتاری بعد از فاجعه گیمینگ توسط شرکت‌های زیادی خریداری شد. آخرین مورد هم همین اینفوگرامز بود.

در سال ۲۰۲۱ این شرکت کنسول آتاری وی‌سی‌اس را عرضه کرد. این کنسول جدید نیز نتوانست توجه گیمرها را به خود جلب کند و به لیست موارد ناموفق آتاری اضافه شد. یکی از کارهای جالب آتاری در این مدت عرضه GFT بود. GFT در اصل ترکیبی از لوتباکس و NFT است.

با وجود فراز نشیب‌های بسیار، آتاری همچنانی یکی از مهمترین نام‌ها در دنیای گیمینگ است. تأثیری که کنسول ۲۶۰۰ در دنیای کنسول‌های بازی خانگی ایجاد کرد باعث شد که آتاری برای همیشه زنده مانده و هرگز نام آن از بین نرود.

منبع: VideoGamesChronicle.com

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته برند آتاری ۵۰ ساله شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala