۱۵. مرد مِدان (Man of Medan)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس وان – رایانه شخصی
  • موضوع و ژانر بازی: یک بازی ترسناک با سبک سینمایی انتخاب ماجراجویی خود از استودیوی سوپرمسیو گیمز سازندگان بازی محبوب Until Dawn
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: پنج ساعت

اولین اپیزود سری ترسناک جاری سوپرمسیو گیمز مرد مدان احتمالاً کوتاه‌ترین اما ترسناک‌ترین تجربه تعاملی عالی موجود در بازار می‌باشد. اتمام بازی حدوداً بین چهار تا شش ساعت زمان می‌برد بسته به اینکه چه تعداد از شخصیت‌هایتان تا آخر بازی زنده می‌مانند. بهترین بخش در مرد مدان حالت به نسبت نوآورانه و شگفت‌انگیز co-operative آن است. در این حالت می‌توانید آنلاین یا به‌صورت بومی با دوستانتان بازی کنید که هر یک مسئول کنترل شخصیت‌های مختلف در طول بازی خواهند شد. ساعات اولیه بازی شاید کمی کند باشند ولی مرد مدان بی شک گزینه‌ای مناسب برای دورهمی‌های دوستانه باحال و هوای ترسناک است.

۱۴. قوی ناتمام (The Unfinished Swan)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – رایانه شخصی – iOS
  • موضوع و ژانر بازی: پازل ماجراجویی که راهتان از تخیل یک کودک باز می‌کنید
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: سه ساعت

پیش از آنکه جاینت اسپارو بسیاری را با بازی آنچه از ایدث فینچ باقی می‌ماند شگفت‌زده کند تعداد قابل‌توجهی را با بازی قوی ناتمام مجذوب خود کرد که به موضوعات مشابهی همچون ازدست‌دادن و اعجاب می‌پردازد و پیام خود را از طریق شکل منحصربه‌فردی از گیم پلی ارائه می‌کند. شما جهان قوی ناتمام را با نقاشی کردن آن توسط توپ‌های رنگی بر روی یک صفحه سفیدرنگ به زندگی می‌آورید و مکان‌ها و لوکیشن‌های دیدنی موجود در آن را کشف می‌کنید. با رنگ‌آمیزی‌کردن این صفحه می‌توانید در قلمروی فانتزی قوی ناتمام سفر کنید. این کار ترفندی جالب است که جاینت اسپارو آن را به مکانیکی شگفت‌انگیز برای پازل‌ها و سکو بازی تبدیل می‌کند و درعین‌حال جلوه‌های سمعی و بصری بازی به‌خصوص ساندترک آن به شما آرامشی متعالی می‌بخشد. مانند ایدث فینچ، قوی ناتمام تجربه‌ای کوتاه است که کمتر از سه ساعت وقت می‌گیرد اما ثانیه‌ای از آن‌وقت شما را تلف نمی‌کند.

۱۳. پیکونیکو (Pikuniku)

  • پلتفرم: رایانه شخصی – ایکس‌باکس وان – نینتندو سوئیچ
  • موضوع و ژانر بازی: یک بازی پازل ماجراجویی سورئال
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: چهار ساعت

از کجا باید شروع کنم که بتوانم بازی را در چند خط توضیح دهم چه برسد به اینکه چرا ارزش تجربه‌اش را دارد. شاید باید از نگارش حرفه‌ای و جسورانه آن بگویم که واضحا تابه‌حال اسم دیوار چهارم را نشنیده است. یا شاید باید بر روی طراحی بصری زیرکانه بازی در انتخاب رنگ‌ها و اشکال تمرکز کند جایی که حتی یک خط هم هدر نرفته تا جهان ساده‌ای از مسرت را خلق کند. نباید از پازل‌ها و بازی‌های کوچک آن نیز به‌سادگی رد شویم. در این پازل‌ها و بازی‌ها همیشه چیز تازه‌ای برای کشف و تجربه وجود دارد. احتمالاً تا اینجای کار تصویر کلی ای از بازی در ذهنتان شکل‌گرفته است. پیکونیکو از ابتدا تا انتها تجربه‌ای دوست‌داشتنی و لذت‌بخش است. حتماً تجربه آن را به شما توصیه می‌کنم به‌خصوص اگر برایتان میسر است بر روی سوئیچ. این کنسول کوچک نینتندو بهترین جا برای حال و هوای شاد و گیم پلی بساوشی بازی است که تیم چهارنفره سازنده برای آن در نظر داشته‌اند.

۱۲. آبژو (Abzû)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس وان – رایانه شخصی – سوئیچ
  • موضوع و ژانر بازی: بازی ماجراجویی رؤیاگونه که کاملاً در زیر آب جریان دارد
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: سه ساعت

«مانند بازی سفر است اما در زیر آب» احتمالاً توصیفی است که اکثر اوقات درباره آبژو خواهید شنید و با اینکه هر دوی این بازی‌ها اشتراکات قابل‌توجهی با هم دارند مانند تعامل بی حرف، تمرکز بر روی نشان‌دادن نه روایت کردن، جلوه‌های بصری نفس‌گیر و داستانی ساده اما مؤثر و همچنین آهنگ‌ساز و کارگردان. بااین‌حال اولین عنوان جاینت اسکوئید اثری منحصربه‌فرد است. مراحل آبی در بازی‌های ویدئویی از محبوبیت بالایی برخوردار نیستند ولی آبژو دریا را به یک بهشت زیرآبی تبدیل می‌کند چه از نظر ظاهر چه از نظر گیم پلی و جهان ژرف آبی را ارائه می‌کند که هم الهام‌بخش است و هم تهدیدکننده.

۱۱. سرزمین دونات (Donut County)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس وان – رایانه شخصی – سوئیچ – iOS – اندروید
  • موضوع و ژانر بازی: در نقش یک راکون بازی می‌کنید که یک شهر را توسط سوراخی عظیم‌الجثه می‌بلعد.
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: دو ساعت

اگر توضیح محصول برایتان کافی نیست تا شما را به تجربه سرزمین دونات مجاب کند تنها کافی است به مدت‌زمان لازم برای تکمیل آن نگاه کنید. یک سرگرمی دوساعته از دلقک‌بازی حیوانی، شوخ‌طبعی نسل هزاره و فرصت فرستادن یک شهر به داخل سوراخی روبه‌رشد. تمامی این موارد شاید برای دو ساعت زیاد به نظر بیاید ولی به شما اطمینان می‌دهم که بازی به‌خوبی از پس جای‌دادن این رویدادها برمی‌آید. سرزمین دونات نه خیلی چالش‌برانگیز نه خیلی سرزنده اما بلعیدن همه‌کس و همه چیز در یک سوراخ مرموز تجربه به طرز عجیبی رضایت‌بخش است. طنز اینترنتی خالق بازی بن اسپوسیتو در داستان بازی به‌وضوح حس می‌شود. حتی استعاره‌ای از آسیب‌های اعیان‌نشین شدن فرهنگ بومی در داستان وجود دارد که اگر خواهان موضوعی هستید که ذهنتان را برای مدتی مشغول کند این مسئله به‌خوبی از پس آن برمی‌آید.

۱۰. یک راه‌پیمایی کوتاه (A Short Hike)

  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان – پلی‌استیشن ۴ – رایانه شخصی – سوئیچ
  • موضوع و ژانر بازی: یک بازی مستقل ماجراجویی آرامش‌بخش که شما در آن خودتان را به قله کوهستانی دنج می‌رسانید
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: دو ساعت

در یک راه‌پیمایی کوتاه سازنده ادامگریو، شما کنترل یک پرنده به نام کلیر را برعهده می‌گیرد تا خودتان را به قله کوهستانی آرام و دنج در Hawk Peak Provincial Park برسانید. در طول راه با دیگر کوه‌نوردان ملاقات می‌کنید و می‌توانید از کوه صعود کنید، پیاده‌روی کنید یا به پرواز در بیایید. در بازی همچنین مکان‌هایی برای ماهیگیری و گردآوری گنج‌های پنهان نیز وجود دارد. شما می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی خودتان را به قله برسانید و بازی را تمام کنید یا در عوض از سرعت خود کاهیده و از مناظر آرامش‌بخش این جهان دوست‌داشتنی پیکسلی لذت ببرید.

۹. استنلی پربل: اولترا دلوکس (The Stanley Parable: Ultra Deluxe)

  • پلتفرم: رایانه شخصی – پلی‌استیشن ۵ – پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس سری ایکس/اس – ایکس‌باکس وان – سوئیچ
  • موضوع و ژانر بازی: تقلیدی خودآگاه از داستان روایی بازی‌های ویدئویی با حضور فردی به نام استنلی
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: دو ساعت

مدت‌زمانی را که صرف انجام استنلی پربل می‌کنید بستگی به این دارد که تا چه حد حاضرید به تفسیرهای خودآگاهانه‌اش درباره ماهیت مدیوم بازی‌های ویدئویی گوش دهید. هرکسی که به‌اندازه کافی بخش‌های تک‌نفره بازی‌ها را انجام داده باشد بی شک با طنزآمیزی دیوار چهارم شکننده استنلی پربل به خنده می‌افتد. اگر بازی را پیش‌ازاین تجربه کرده‌اید نسخه اولترا دلوکس سورپرایزهای بیشتری برای شما در آستین دارد. این بازی به طرز عجیبی هوشمند است و با سرعتی بالا دیدگاه‌هایی برنده درباره زندگی، جهان و همه چیزهایی که دوست داشتید شما اول به آن‌ها فکر کردید ارائه می‌دهد.

۸. گان هوم (Gone Home)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس وان – رایانه شخصی – سوئیچ
  • موضوع و ژانر بازی: یک تجربه داستانی تعاملی با عناصر پازل و زیرکاری احساسی
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: دو ساعت

گان هوم سطح استاندارد بازی‌های شبیه‌ساز اکتشاف مدرن را در سال ۲۰۱۳ میلادی تعیین کرد. بازی داستان را از زاویه دید کیتی دختر بیست و چندساله‌ای روایت می‌کند که پس از مدتی طولانی به خانه بازگشته و آن را مورد تفحص قرار می‌دهد درحالی‌که به بزرگ‌شدنش فکر می‌کند و متوجه می‌شود در زمان نبودش چه اتفاقاتی در آنجا رخ‌داده است. شما با هیچ شخصیت دیگری در بازی ملاقات نمی‌کنید اما دیالوگ‌های واقعیت‌گرای گان هوم باعث می‌شود حس کنید تمامی اعضای خانواده گرینبریار را تمام عمرتان می‌شناخته‌اید که باتوجه‌به مدت‌زمان بازی عملی به‌واقع تحسین‌برانگیز است.

۷. اینساید (Inside)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن – ایکس‌باکس وان – رایانه شخصی – سوئیچ
  • موضوع و ژانر بازی: شما پسری هستید که از چیزی در تاریکی واهمه برانگیز یک بازی سکو بازی دوبعدی فرار می‌کنید
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: چهار ساعت

اینساید واقعا درباره چیست؟ صنعتی‌سازی شدن؟ علم غیراخلاقی؟ برداشتی از توهم عاملیت داشتن در بازی‌های ویدئویی؟ شما بیشتر از اینکه اینساید را بازی کنید به خود اینساید فکر خواهید کرد که همین امر گواه قدرت بازی به‌عنوان اثری ترغیب‌کننده، بحث‌برانگیز و کاملاً مشوش کننده از سازندگان لیمبو پلی دد است. در طول چهار ساعت اینساید در میان بوفه‌ای از ایده‌های گیم پلی با استفاده از فرمت سکو بازی دوبعدی به این‌سو و آن سو می‌پرد و هرگز راضی نمی‌شود یکی از این ایده‌ها را تا جایی ادامه دهد که بازیکن با آن آشنایی پیدا کند. با این عمل وضعیت غیرقابل‌پیش‌بینی شکل می‌گیرد که باحال و هوای پارانوئید داستان همخوانی دارد. بیست دقیقه پایانی بازی یک سقوط لاوکرفتی به وادی جنون است اما وقتی اهمیت معنای همه چیز را متوجه می‌شوید … خوب در اینجاست که می‌فهمید اینساید دست‌کمی از یک شاهکار کوتاه ندارد.

۶. سوپرهات (Superhot)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس وان – رایانه شخصی – پلی‌استیشن وی‌آر – سوئیچ
  • موضوع و ژانر بازی: یک بازی اول‌شخص تیراندازی که زمان تنها زمانی حرکت می‌کند که شما حرکت کنید
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: دو ساعت

سوپرهات به‌اندازه فیلم‌های ماتریکس دارای قالب بسیار خاص و مدرن است با این تفاوت که می‌توانید آن را بازی کنید، از آن لذت ببرید و آن را در مدت‌زمانی که طول می‌کشد اولین فیلم ماتریکس را تماشا کنید به اتمام برسانید. این پیشنهادی است که رد کردنش سخت است خصوصاً وقتی که گیم پلی بازی تا این حد خوب می‌باشد. خلاصه داستان سوپرهات این است که زمان تنها وقتی حرکت می‌کند که شما حرکت کنید ولی بازی به‌اندازه این توصیف ساده و سرراست نیست. در بازی با چالش‌های مهم و دشواری روبه‌رو می‌شوید که بیشتر به پازل شباهت دارند تا تیراندازی بااین‌حال کیفیت اکشن بازی در سطحی برابر با بازی‌های اول‌شخص شوتر دیگر موجود در بازار قرار دارد.

۵. لیمبو (Limbo)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس وان – سوئیچ – رایانه شخصی
  • موضوع و ژانر بازی: ساید اسکرولر واقع شده در یک جهان اثیری جهنمی پر شده از انواع و اقسام خطرات
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: دو ساعت

یونانیان باستان باور داشتند که افراد تا ابد به جهان زیرین محکوم خواهند شد ولی لیمبو شما را مجبور می‌کند غارهای مرطوب و ویران‌شده‌اش را برای چند ساعت تجربه کنید. این به این معنا نیست که بازی راحت است. این بازی سکو بازی دوبعدی موفق می‌شود تنها با استفاده از سیه نماها و وقت‌شناسی بازیکنان را وحشت‌زده و مرعوب می‌کند ولی شما هم جا نمی‌زنید و در نقش پسر جوانی که کنترلش به دستتان سپرده شده به پیشروی ادامه می‌دهید. لیمبو  شاهکار سکو بازی ای است که هشت سال پیش برای اولین‌بار توجه‌ها را به پلی دد جلب کرد و حتی اگر تابه‌حال هزاران بار تحسین بازیکنان را درباره‌اش شنیده باشید باگذشت تمامی این سال‌ها هنوز هم جادوی خود را حفظ کرده است.

۴. یک راه خروج (A Way Out)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس وان – رایانه شخصی
  • موضوع و ژانر بازی: یک بازی چندنفره که باید با فرد دیگری انجام می‌شود یا به‌صورت آنلاین یا در منزل
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: شش ساعت

یک راه خروج طولانی‌ترین بازی در این لیست است زیرا حدوداً میانگین شش ساعت تکمیل داستان آن طول می‌کشد. بااین‌وجود این شش ساعت ارزش قدم گذاشتن در این سفر با دوستتان را دارد که می‌تواند یا از طریق آنلاین صورت بگیرد یا در کنار یکدیگر. یک راه خروج توسط یوسف فارس خالق بازی برادرها: افسانه دو پسر ساخته شده است. این بازی فرمت صفحه‌نمایش جدا شده را به‌خوبی به کار می‌گیرد که معمولاً در بازی‌های ویدئویی صرفاً برای آسان‌تر کردن تجربه بازی‌های چندنفره در حالت بومی تعبیه می‌شود. دو بازیکن در نقش‌های وینسنت و لئو حاضر خواهند شد، جفت زندانی که قصد فرار از زندان را دارند و فرار شما از زندان از مجموعه‌ای متنوع از بازی‌های کوچک تشکیل شده است که همگی آن‌ها بر روی مکانیک‌های حالت چندنفره محوریت دارند. یک راه خروج تجربه‌ای منحصربه‌فرد و خوش‌ساخت است با داستانی جذاب و گیرا. فقط مطمئن شوید کسی که دارید با او بازی را تجربه می‌کنید با سپری کردن شش ساعت در کنار شما مشکلی نداشته باشد.

۳. آنچه از ایدث فینچ باقی می‌ماند (What Remains of Edith Finch)

  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس وان – رایانه شخصی – سوئیچ
  • موضوع و ژانر بازی: شبیه‌ساز تعاملی درباره سرگذشت یک خانواده نفرین شده که در جنگل زندگی می‌کنند
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: سه ساعت

آنچه از ایدث فینچ باقی می‌ماند مانند یک شعر کوتاه به‌یادماندنی و قدرتمند است. این بازی حدوداً سه ساعت مدت دارد ولی طیف احساسات و ژرفایی که در خود دارد چنان غنایی دارد که بسیاری از بازی‌های دیگر و طولانی تر که در سال ۲۰۱۷ عرضه شدند در مقابل آن رنگ می‌بازند. سازنده جاینت اسپارو مجموعه از وینیِت های کوچک خلق کرده است ولی هر داستان از نظر گیم پلی با دیگری تفاوت دارد. همه آن‌ها علاقه تلخ و شیرینی را نسبت به دوران کودکی، خانواده و دوستی ترسیم می‌کنند که بازیکن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد آن هم به‌گونه‌ای که انتظارش را نمی‌کشید.

۲. سفر (Journey)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – رایانه شخصی – iOS
  • موضوع و ژانر بازی:  سفری شفابخش در یک منظره بیابانی درخشان
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: دو ساعت

کاملاً بی حرف، عمداً مرموز، و بدون هیچ رابط کاربری در دیدرس، سفر دو ساعت به طول می‌انجامد اما میراثش یک‌عمر باقی می‌ماند. داستان در ابتدا چیزی بیشتر از یک نمادگرایی مبهم به نظر نمی‌آید اما سازنده thatgamecompany پیامش را توسط مجموعه‌ای سفارشی شده از زبان‌های گیم پلی و ریتم‌هایی به بازیکن منتقل می‌کند که خط داستانی سفر را به چیزی بسیار بهتر تبدیل می‌کند. توصیف تأثیرگذاری آروینی آن غیرممکن است. سفر همچنین یکی از معدود بازی‌های چندنفره است که به معنای واقعی کلمه در تعامل با دیگر بازیکنان بی‌نقص عمل می‌کند و شما هنوز هم می‌توانید مسافرانی را در بخش آنلاین بازی پیدا کنید. صدها فرضیه و نوشته‌های تحلیلی درباره اینکه تمامی این‌ها چه معنایی دارد نوشته شده است ولی در هسته آن، سفر دقیقاً همان چیزی است که می‌گوید: گسیلی از نقطه آ به نقطه ب که همه ما می‌توانیم به طریقی با آن ارتباط برقرار کنیم.

۱. فایرواچ (Firewatch)

  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ – ایکس‌باکس وان – رایانه شخصی – سوئیچ
  • موضوع و ژانر بازی: یک بازی داستان محور ماجراجویی شخص اول که در آن در نقش تکاوری تازه استخدام شده بازی می‌کنید که گذشته‌ای متلاطم دارد.
  • میانگین زمان موردنیاز برای تکمیل: چهار ساعت

کمپو سانتو در بازی فایرواچ وقایعی که در طول چندین ماه رخ می‌دهند را در چهار ساعت خلاصه می‌کند. این ماجراجویی تعاملی در طبیعت وایومینگ جریان دارد و ثمره داستانی که به دست نویسنده اصلی واکینگ دد تلتیل نوشته شده به همان خوبی است که فکرش را می‌کنید. عملکرد دو شخصیت اصلی داستان ریک سامر و سیسی جونز جایزه بهترین اجرا را برای بازی به ارمغان آورد. فایرواچ از دنیاپردازی خیره‌کننده اُلی ماس از آمریکای روستایی به‌عنوان پس‌زمینه‌ای درباره پیر شدن و ندامت استفاده می‌کند. لحظات شعف آور نیز در بازی وجود دارند و مهارت کمپو سانتو در نویسندگی سکانس‌هایی به‌واقع سرگرم‌کننده را خلق می‌کند ولی متأثرکننده‌ترین سکانس‌های فایرواچ از جایی نشات می‌گیرند که هنری و دلیا در بیشترین وضعیت آسیب‌پذیری قرار دارند. داستان فایرواچ شاید کمی برای بازیکنان نامید کننده باشد خصوصاً که معمای مرکزی بازی تحت‌الشعاع چیزی قرار می‌گیرد که کمتر هیجان‌انگیزتر از آن چیزی است که نشان داده می‌شود ولی شما در نهایت خوشحال خواهید بود که در این سفر کوتاه و جذاب قدم گذاشتید.

منبع: Gamesradar

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته ۱۵ بازی عالی از هر سبک که تمام کردنشان کمتر از ۶ ساعت طول می‌کشد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala