موضوع اجرا شدن بازی‌های مختلف برروی سخت افزار های مختلف و گوناگون، همیشه برای بازی‌بازان مهم، چالش برانگیز و البته سرگرم کننده بوده است. بازی x برروی پلتفرم y با چه مشخصاتی اجرا می‌شود و آیا سیستم مورد نظر، توانایی لازم را برای اجرای بازی های خاص دارد یا خیر. با قسمتی دیگر از سری […]

تحلیل سخت‌افزاری | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری‌ بازی‌های Crysis

موضوع اجرا شدن بازی‌های مختلف برروی سخت افزار های مختلف و گوناگون، همیشه برای بازی‌بازان مهم، چالش برانگیز و البته سرگرم کننده بوده است. بازی x برروی پلتفرم y با چه مشخصاتی اجرا می‌شود و آیا سیستم مورد نظر، توانایی لازم را برای اجرای بازی های خاص دارد یا خیر. با قسمتی دیگر از سری تحلیل سخت افزاری با ما همراه باشید تا تا عملکرد سری‌ بازی های Crysis را برروی یک سیستم بودجه ای بررسی کنیم.

اگر با منبع تحلیلی دیجیتال فاندری (Digital Foundry) آشنایی داشته باشید، می‌دانید که عوامل آن، هر از چندگاهی، ویدیویی با نام ۴K On the Budget تهیه و منتشر می‌کنند. در این سری ویدیو ها، تحلیلگران دیجیتال فاندری سعی می‌کنند با استفاده از یک سیستم بودجه ای و با حداقل هزینه (تقریبا)، بازی های مختلفی را با رزولوشن ۴K و نرخ فریمی ثابت اجرا کنند. کارت گرافیک استفاده شده در این برنامه، GTX 970 است که به نظر کارت گرافیک تقریبا کم خرجی برای گرفتن رزولوشن ۴K به حساب می‌آید. اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا از این کارت گرافیک در این برنامه استفاده می‌شود، باید بگویم که GTX 970 در رده بندی محبوب ترین کارت های گرافیک، جایگاه های فوق‌العاده ای مانند دوم یا سوم دارد و این در حالی است که کارت های گرافیک قدرتمند تری نیز در بازار مودجود هستند.

هم‌اکنون یک قسمت از سری ۴K On the Budget را برای شما آماده کرده‌ایم؛ جایی که دیجیتال فاندری می‌خواهد با سیستم بودجه ای خود، سری محبوب Crysis را با رزولوشن ۴K اجرا نماید. ابتدا بگذارید مشخص کنم که دیجیتال فاندری در کنار کارت گرافیک اشاره شده، از پردازنده Intel Core i5 – 6500 CPU 3.20 GHz و ۸ گیگابایت RAM در سیستم بودجه ای خود استفاده می‌کند که برای گرفتن خروجی ۴K از بازی های مختلف و مشاهده جلوه های بصری زیبا، سیستم ارزان و خوبی به نظر می‌رسد. البته فراموش نکنید که GTX 970 قطعا به اورکلاک احتیاج دارد تا بتواند نیازهای ما را برطرف نماید؛ با این حال تحلیلگر دیجیتال فاندری اشاره می‌کند که نباید در بخش اورکلاک، کارت گرافیک را درون خط قرمز ها ببریم و فشار زیادی روی آن بیاوریم.

اول از همه به سراغ جدید ترین شماره از سری، یعنی Crysis 3 می‌رویم که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. همان طور که می‌دانید‌، سری Crysis، به لطف موتور کرای انجین و البته طراحان فنی کاربلد استودیوی کرایتک، همیشه از نظر فنی، جلوتر از زمان خود بوده و پیشگام عمل کرده است. برای دست یافتن به یک سناریوی خوب در اجرای بازی Crysis 3 با رزولوشن ۴K، قطعا باید بعضی از عوامل را قربانی کنیم؛ یکی از آن ها، بزرگترین چالش هر بازی‌باز رایانه‌ شخصی، یعنی Anti-Aliasing و Multi Sampling است که در این جا باید به درجه FXAA بسنده کنیم. با این که بازی هم‌اکنون فوق‌العاده به نظر می‌رسد اما در حالت عادی و در مرحله ابتدایی جنگل، نرخ فریم اصلا ثابت به نظر نمی‌رسد.

با فشار بیشتر برروی پدال گاز کارت گرافیکمان، می‌توانیم به چیزی که می‌خواهیم، برسیم.

با فشار بیشتر برروی پدال گاز کارت گرافیکمان، می‌توانیم به چیزی که می‌خواهیم، برسیم. بازی هم‌اکنون در همان مرحله و سکانس، نرخ فریم ۳۰ به بالا دارد و مشکلی به چشم نمی‌خورد اما در هنگام درگیری با دشمنان، با افت فریم آزار دهنده ای مواجه هستیم که به ما می‌گوید: هنوز جای کار بسیاری برای تنظیم کردن بازی وجود دارد. حال، به مرحله بارانی و چالشی تر بازی می‌رسیم؛ در اینجا مجبور به پایین آوردن رزولوشن سایه‌ها و Post Processing هستیم و حتی برای رفع مشکل V-sync، از فناوری کارت گرافیک های انویدیا کمک می‌گیریم (V-sync درون بازی را غیر فعال می‌کنیم). بازی به نظر هیچ مشکلی ندارد و در چالش برانگیزترین لحظات نیز از نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه پایین‌تر نمی‌آید.

کار سختی برای ثابت کردن نرخ فریم Crysis 3 با رزولوشن ۴K در پیش است.

این پایان کار برای Crysis 3 نیست و می‌خواهیم GTX 970 را با چالش بیشتر و سنگین تری مواجه کنیم. به مراحل بزرگ تر و حجیم تر بازی که وارد می‌شویم، درمی‌یابیم که ثابت کردن نرخ فریم با وجود انتظارات ما، به هیچ وجه امکان پذیر نیست زیرا در هر مرحله عناصر متفاوت و سنگینی دیده می‌شوند که هر چند شگفت انگیز و زیبا هستند اما کار را برای ما بسیار سخت می‌کنند؛ از سیستم ذرات بازی بگیرید تا بافت های ضخیم و برآمده بازی، همه و همه چالش بزرگی ایجاد می‌کنند. در هر صورت، با تنظیم بازی به صورت زیر، می‌توان بهترین خروجی را با رزولوشن ۴K Native گرفت:

با تنظیم گرافیکی بازی به این صورت، می‌توان بهترین خروجی را با رزولوشن ۴K Native گرفت

به سراغ شماره پیشین سری، یعنی بازی Crysis 2 می‌رویم؛ عنوانی که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و مانند انتظار، شگفت انگیز به نظر می‌رسید (همین الآن هم زیباست). خوشبختانه در این جا چالش کمتری مقابل ما قرار می‌گیرد و می‌توانیم بازی را رزولوشن ۴K، تنظیمات گرافیکی Very High و Anti-Aliasing قابل قبول، با نرخ فریم میانگین ۴۵ فریم در ثانیه اجرا کنیم. این در حالی است که اگر به نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه نیز راضی هستید، می‌توانید تنظیمات گرافیکی بازی را تا Extreme (یا مرز آن) پیش ببرید (اگر هم نرخ فریم ۶۰ می‌خواهید، به خوبی می‌توانید به آن برسید).

 

یکی از موارد مهم درباره Crysis 2 این است که بازی برخلاف شماره های اول و سوم، محیط های بزرگ و وسیع و نقشه های سندباکس ندارد و همین نکته کار را برای اجرای بازی راحت تر می‌سازد؛ حتی راحت تر از نسخه اول که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. در شماره دوم دیگر خبری از سبزه های با کیفیت و ضخیم، ذرات ناشی از محیط جنگلی و … نیست و بازی بیشتر در محیط های شهری و با ساختمان های بزرگ جریان دارد؛ ساختمان هایی که پردازش گرافیکی آن ها قطعا ساده تر و سبک تر است.

زیبا و هوس‌انگیز!

به سراغ نسخه اول سری می‌رویم. بازی‌بازان کم سن و سال که زمان عرضه بازی در سال ۲۰۰۷ را به یاد نمی‌آورند، قطعا با دیدن جلوه های بصری بازی شگفت خواهند شد. چگونه یک بازی ویدیویی در سال ۲۰۰۷ چنین جلوه های گرافیکی فوق‌العاده‌ای داشت و آیا کسی در آن زمان می‌توانسته Crysis را روی سیستم خود اجرا نماید؟ واقعیت این است که هم‌اکنون نیز نباید اجرای Crysis را دست کم گرفت. برروی سیستم بودجه ای، Crysis با رزولوشن ۴K و تنظیمات گرافیکی High و Very High، با میانگین نرخ فریم ۳۷ بر ثانیه اجرا می‌شود؛ این در حالی است که Anti Aliasing به صورت کامل  غیر فعال است (به گفته تحلیلگر دیجیتال فاندری، با فعال کردن Anti Aliasing عملکرد بازی به شدت افت خواهد کرد). همان طور که مشاهده می‌کنید، اجرای شماره اول که در سال ۲۰۰۷ اجرا شده، سخت تر از اجرای شماره دوم (۲۰۱۱) است اما بازی آن قدر زیبا به نظر می‌رسد که هم‌اکنون، در سال ۲۰۱۷ می‌توان آن را بازی کرد و به شدت لذت برد (نظرتان در مورد عرضه نسخه‌های ریمستر سه گانه Crysis روی کنسول‌های نسل هشتمی و میان نسلی چیست؟ فکر نمی‌کنم با وجود وضعیت نابسامان استودیوی کرایتک، فعلا چنین اتفاقی رخ دهد).

نسخه اول Crysis در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و در آن زمان اجرا بازی روی سیستم‌های مختلف، کاری طاقت فرسا به حساب می‌آمد. بازی پس از ۱۰ سال عرضه، هنوز هم زیبا به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید ویدیوی کامل این قسمت از سری ۴K On The Budget را در زیر دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو به صورت ۴K باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p

حتما نظرات خود را درباره ویدیوهای تحلیلی و سخت افزاری منبع دیجیتال فاندری (مانند همین ۴K on the Budget) به ما بگویید. تا قسمتی دیگر از سری ویدیو‌های تحلیلی، خدانگهدار.

منبع متن: gamefa