از عرضه‌ی کارت‌های گرافیک RTX 4080 و RTX 4090 انویدیا چند ماهی می‌گذرد. نتایج بنچمارک‌های مختلف نشان می‌دهد که هر دو کارت از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و علاوه بر عملکردی عالی از فناوری‌های DLSS3 و فریم جنریشن ‌نیز به خوبی پشتیبانی می‌کنند. با این وجود، قیمت بالای این کارت‌ها باعث شده تا بسیاری […]

بررسی کارت گرافیک گیگابایت RTX 4070 Ti گیمینگ OC 12GB

مهدی ملکی
۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
گیگابایت

از عرضه‌ی کارت‌های گرافیک RTX 4080 و RTX 4090 انویدیا چند ماهی می‌گذرد. نتایج بنچمارک‌های مختلف نشان می‌دهد که هر دو کارت از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و علاوه بر عملکردی عالی از فناوری‌های DLSS3 و فریم جنریشن ‌نیز به خوبی پشتیبانی می‌کنند. با این وجود، قیمت بالای این کارت‌ها باعث شده تا بسیاری از کاربران به سمت خرید کارت ارزان‌تر RTX 4070 Ti بروند.

انویدیا کارت RTX 4070 Ti را با قیمت ۷۹۹ دلار معرفی کرد که بسیار ارزان‌تر از دو کارت یادشده است اما از آن‌جایی که هیچ مدل فاندرز ادیشنی برای این کارت وجود ندارد، قیمت و موجودی آن به طور کلی به نسخه‌های سفارشی شرکت‌های شخص ثالث، مانند گیگابایت بستگی دارد. برای مثال، گیگابایت نسخه‌ی OC گیمینگ ۱۲ گیگابایتی این کارت را با قیمت ۱،۰۲۴ دلار در دسترس قرار داده است. در این مقاله به بررسی این محصول شرکت گیگابایت خواهیم پرداخت.

گیگابایت RTX 4070 Ti گیمینگ OC

طراحی و ویژگی‌ها

گیگابایت RTX 4070 Ti گیمینگ OC

RTX 4070 Ti گیمینگ OC سایز بسیار بزرگ و عظیمی داشته و ابعاد آن شامل ۳۳۷ میلی‌متر طول، ۱۲۴ میلی‌متر ارتفاع و ۵۶ میلی‌متر عرض می‌شود. از این رو کیس شما برای استفاده از این کارت باید فضای خالی زیادی داشته باشد. مثلاً‌ کیس NZXT H510 الیت به سختی این کارت را درون خود جای می‌دهد. البته این موضوع در نسل جدید کارت‌های قدرتمند انویدیا و ویرایش‌های گیگابایت یک رویه عادی در نظر گرفته می‌شود.

گیگابایت در این کارت از سیستم خنک‌سازی اختصاصی ویندفورس (Windforce) استفاده کرده که شامل سه فن ۱۰۰ میلی‌متری (با پشتیبانی از نور RGB) شده و با استفاده از چرخش فن‌ها در جهات مختلف، گرما را به بیرون انتقال می‌دهد. این کارت همچنین دارای یک هیت سینک بسیار بزرگ در قسمت پشتی بوده و لوله‌های انتقال گرمای آن در نزدیکی تراشه اصلی آن قرار دارند.

گیگابایت RTX 4070 Ti گیمینگ OC

دمای RTX 4070 Ti گیمینگ OC در حالت عادی با سرعت فن صفر (حالت پیش‌فرض) ۴۱ درجه سانتی‌گراد است اما در شرایط سنگین، دمای کارت به ۶۰ تا ۶۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز می‌رسد که در بین کارت‌های سری RTX 40 کاملاً استاندارد است. از آن‌جایی که این کارت نسخه‌ی OC یا اورکلاک است از بایوس دوگانه نیز بهره می‌برد و نباید این مزیت را از یاد ببریم.

این کارت به صورت پیش‌فرض روی حالت OC تنظیم شده و فن‌های آن هنگام اجرای وظایف سنگین ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ دور در دقیقه به چرخش در می‌آیند اما شما می‌توانید با استفاده از حالت سایلنت، دور فن آن را به ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ دور در دقیقه کاهش دهید. البته گفتنی است که این کارت در حالت OC نیز صدای زیادی را تولید نمی‌کند.

گیگابایت RTX 4070 Ti گیمینگ OC

RTX 4070 Ti همانند دیگر کارت‌های RTX 40 از یک کانکتور ۱۶ پین با آداپتور ۲×۸ پین استفاده کرده و گیگابایت برای استفاده از آن، منبع تغذیه‌ی ۷۵۰ واتی را پیشنهاد داده است. لیست درگاه‌های این کارت نیز شامل سه درگاه DisplayPort 1.4a و یک درگاه HDMI 2.1 می‌شود.

هرچند که کارت‌های رادئون ۷۹۰۰XT و XTX شرکت ای ام دی به درگاه جدیدتر DisplayPort 2.1 مجهز شده‌اند اما مزیت اصلی این درگاه در پهنای باند بیشتر آن برای ارائه‌ی وضوح ۴K با نرخ تازه‌سازی ۴۸۰ هرتز یا ۸K در ۱۶۵ هرتز است و از آن‌جایی که در حال حاضر بیشتر مانیتورها از این نرخ تازه‌سازی پشتیبانی نمی‌کنند، نبود آن در کارت RTX 4070 Ti چندان مهم به‌نظر نمی‌رسد.

بنچمارک و عملکرد

عملکرد RTX 4070 Ti گیمینگ OC در سیستم زیر مورد بررسی قرار گرفت:

  • پردازنده: اینتل Core i9-9900k
  • خنک‌کننده پردازنده: NZXT کراکن X53 (240 میلی‌متری)
  • مادربرد: گیگابایت Z390 آروس اولترا
  • رم: کورسیر Vengeance RGB پرو ۳۲ گیگابایتی DDR4 3200
  • حافظه: سامسونگ SSD 970 EVO (500 گیگابایتی)
  • منبع تغذیه: NZXT E850 گلد

کارت گرافیک RTX 4070 Ti شرکت گیگابایت در بنچمارک‌های گیمینگ عملکرد خوبی داشته و میانگین ۱۱۰ فریم را تقریباً در تمامی بازی‌ها روی هر دو رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و ۱۴۴۰ پیکسل ارائه می‌دهد که تحسین‌برانگیز است. برای نمونه، این کارت بازی Cyberpunk 2077 را در رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل با فعال بودن رهگیری پرتو با نرخ ثابت و پایدار ۴۶ فریم اجرا می‌کند. البته این عدد بسته به آن‌چه در بازی رخ می‌دهد تغییر می‌کند اما RTX 4070 به طور مداوم نرخ بالاتر از ۳۰ فریم را روی بیشترین و بهترین تنظیمات گرافیکی ارائه می‌دهد.

بنچمارک بازی‌ها۱۰۸۰p (fps)۱۴۴۰p (fps)
Horizon Zero Dawn w/o RT, DLSS۱۷۱۱۶۰
Horizon Zero Dawn w/RT + DLSS Quality۱۶۸۱۶۵
Guardians of the Galaxy w/o RTX۱۳۳۱۳۵
Guardians of the Galaxy w/RT (DLSS Off)۱۱۲۱۰۴
Guardians of the Galaxy w/RT + DLSS Quality۱۱۷۱۱۷
Shadow of the Tomb Raider۱۵۶۱۳۰
Shadow of the Tomb Raider w/DLSS۱۲۵۱۵۲
Metro Exodus (Extreme)۱۰۱۸۴
Metro Exodus (Extreme, RT Ultra, DLSS Off)۹۴۷۲
Metro Exodus (Extreme, RT Ultra, DLSS Quality)۹۵۹۰
Cyberpunk 2077 w/RT۷۳۴۶
Cyberpunk 2077 w/o RT۱۴۰۹۸

RTX 4070 Ti از نظر عملکرد به RTX 3090 نزدیک بوده و برای مثال بازی Metro Exodus را با بالاترین تنظیمات گرافیکی، رهگیری پرتوی اولترا و DLSS روی حالت Quality با رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل با نرخ ۹۰ فریم اجرا می‌کند. در این‌جا برای مقایسه، RTX 4080 و نسخه‌ی فاندرز ادیشن RTX 3090 همین بازی را با تنظیمات گرافیکی مشابه به ترتیب با نرخ ۱۰۶.۲ و ۱۰۳.۵ اجرا می‌کنند.

این موضوع در مورد عملکرد RTX 4070 Ti در بنچمارک‌های مصنوعی نیز صدق کرده و برای مثال این کارت در بنچمارک Unigine Heaven 4.0 در حالی نمره‌ی ۳،۶۴۵ را دریافت کرده که کارت‌های RTX 3090 و RTX 4080 به ترتیب موفق به دریافت نمرات ۴،۱۰۶ و ۴،۵۱۴ شده‌اند. با این وجود، RTX 4070 Ti در بنچمارک‌های ۳DMark Fire Strike Ultra و ۳DMark Raytracing Feature Test عملکرد بهتری را از خود به جای گذاشته است.

بنچمارک‌های مصنوعیمیانگین نمره/فریم
۳DMark Time Spy۱۹,۶۷۰
۳DMark Fire Strike۳۴,۳۴۹
۳DMark Fire Strike Ultra۱۳,۴۱۱
۳DMark Night Raid۵۹,۶۸۷
۳DMark Portal Royal۱۴,۲۳۹
Unigine Heaven Benchmark 4.0 (1440p)۳,۶۴۵
Geekbench GPU۲۰۶۸۹۴
۳DMark Ray Tracing Feature Test۶۸.۴۹fps
NVIDIA DLSS Feature Test۱۱۹.۲۵fps
Boundary Benchmark w/RT + DLSS Quality (1440p)۹۷fps
Boundary Benchmark w/RT + DLSS Off (1440p)۵۷fps

محصول شرکت گیگابایت در بنچمارک Fire Strike Ultra موفق به کسب نمره‌ی۱۳،۴۱۱ شد که بهتر از ۱۲،۰۵۵ کارت RTX 3090 است. این کارت همچنین در حالی در بنچمارک Raytracing Feature Test میانگین ۶۸.۴۹ فریم را به ثبت رساند که دو کارت RTX 3090 و RTX 3090 Ti در همین بنچمارک نرخ ۵۴.۶ و ۶۱.۴۲ فریم را ثبت کرده‌اند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که RTX 4070 Ti نسبت به سری RTX 30 برتری نسبی داشته و ویژگی اصلی آن پشتیبانی از فناوری‌های DLSS3 و فریم جنریشن و همچنین قیمت پایین‌تر آن است. همان‌طور که در خط قبل اشاره کردیم، کارت مورد بحث پرچم‌دار سری RTX 30 را به سادگی شکست می‌دهد.

DLSS 3 و فریم جنریشن

بنچمارک‌های گیمینگ (۱۴۴۰p)میانگین فریم (DLSS Off)میانگین فریم (DLSS3 + Frame Gen)
Cyberpunk 2077 w/RT۴۶fps۷۹fps
Spider-Man Remastered۸۵.۸fps۱۰۵.۵fps
A Plague Tale: Requiem۹۹fps۱۴۳fps
Portal RTX۲۷fps۱۰۷fps
Super People 2۱۲۱fps۱۲۶fps

باری دیگر همان‌طور که در بخش قبل نیز گفته شد، پشتیبانی RTX 4070 Ti از DLSS3 و فریم جنریشن مزیت اصلی این کارت بوده و دلیلی کافی برای خرید آن است. این دو فناوری در عملکرد کارت یادشده تاثیر بسزایی داشته و مثلاً به کمک آن‌ها نرخ فریم بازی Cyberpunk 2077 با بالاترین تنظیمات گرافیکی و رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل از ۴۶ فریم به ۷۹ فریم افزایش پیدا می‌کند. این پیشرفت در بازی‌های دیگر نیز قابل مشاهده بوده و برای مثال نرخ فریم بازی A Plague Tale: Requiem با فعال‌کردن DLSS3 و فریم جنریشن از ۹۹ فریم به ۱۴۳ فریم ارتقا می‌یابد.

عجیب‌ترین و چشمگیرترین تاثیر DLSS3 در بازی Portal RTX مشاهده شد؛ جایی که نرخ فریم بازی پس از فعال کردن این فناوری از ۲۷ فریم به ۱۰۷ فریم افزایش پیدا کرد؛ تقریباً ۹۰ فریم افزایش! در حال حاضر با افزایش تعداد بازی‌هایی که از این فناوری و فریم جنریشن پشتیبانی می‌کنند، ارزش واقعی کارت‌های سری RTX 40 بیش از پیش نمایان می‌شود. هرچند که RTX 4070 Ti به راحتی توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن ۴K و تنظیمات گرافیکی بالا را دارد اما DLSS3 و فریم جنریشن میانگین نرخ فریم این بازی‌ها را به بالای ۶۰ فریم می‌رساند تا بیش از پیش به قدرت آن ایمان بیاوریم.

جمع‌بندی

RTX 4070 Ti گیمینگ OC گیگابایت کارت گرافیک فوق‌العاده‌ای است که از سیستم خنک‌سازی کارآمد و طراحی جذابی بهره می‌برد و مهم‌تر از همه عملکردی عالی را ارائه می‌دهد. این کارت همچنین قیمت مناسبی دارد و پشتیبانی آن از فناوری‌های DLSS 3 و فریم جنریشن ارزش آن را دوچندان می‌کند. از این رو خرید این محصول به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود.

بررسی تخصصی سخت افزار ، تکنولوژی و سخت افزار ، مقالات تکنولوژی
RTX 4070 TI, انویدیا, گیگابایت

منبع متن: gamefa