DOTA نامی که بدون شک همه شما تا بحال بار ها و بار ها شنیده اید. عنوانی که از دل یک ابر شاهکار بیرون آمد، پر و بال گرفت و حالا نامی برای خود ایجاد کرده که هر کسی جرات شوخی با آن را ندارد. عنوانی که که هیچ وقت تکراری نمی شود و هیچ […]

لطفا معتادش نشو! | نقد و بررسی بازی Dota 2

DOTA نامی که بدون شک همه شما تا بحال بار ها و بار ها شنیده اید. عنوانی که از دل یک ابر شاهکار بیرون آمد، پر و بال گرفت و حالا نامی برای خود ایجاد کرده که هر کسی جرات شوخی با آن را ندارد. عنوانی که که هیچ وقت تکراری نمی شود و هیچ وقت نیز تمام نمی شود. با وجود مسابقاتی که از ورزش های فیزیکی در آمد زا تر بوده یا بازی کنانی که بعضا از فوتبالیست ها نیز مشهور تر هستند. این تنها گوشه ای از عظمت DOTA است.

همه چیز مانند هیمشه از سلطان بازی سازی یعنی بلیزارد و شاهکار تاریخی آن ها یعنیWar craft  شروع شد.در حالی که باز هم میلیون ها بازی باز در سراسر دنیا مبهوت این شاهکار شده و در این میان هزاران نفر با ایده های خود شروع به ساخت عناوین ریز و درشتی از دل آن کردند. در اولین قدم DDAY ساخته شد و ایده های سبک MOBA به شکلی که امروز شاهد آن هستیم را پایه گذاری کرد.

بیش از یک صد هیرو در انتخاب شما

زیاد به درازا کشیده نشد که DDAY محبوبیتی در حد خود WC3 به دست آورد و خود منبع الهام بسیاری دیگر شد. باز هم از دل یکی دیگر از این ماد ها DOTA سر بر آورد. کلمه DOTA خود مخفف عبارت Defense of the Ancient است به تنهایی کل داستان بازی را شرح می دهد. همواره باید از قلب سرزمینتان در برابر دشمنان دفاع کنید ولی شاید نام بازی دفاع باشد ولی حمله کننده همواره برتر است.

از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ نسخه اول دوتا که به عنوان یک ماد از WC3 شناخته می شد در حال قدرت نمایی و عرض اندام بود ولی بدون شک با وجود کامپیوتر های هزار دلاری، بازی از بعضی جهات در حال افول بود. اول آن که گرافیک بازی به شدت از رنگ و رو رفته و غیر قابل تحمل بود و در ثانی، به دلیل آن که بازی از یک عنوان دیگر ساخته شده بود اضافه کردن بعضی مکانیک ها و مکانیزم های جدید غیر قابل اجرا بود. در این زمان دو گروه به طور همزمان متوجه این نقایص شدند و به این ننتیجه رسیدند که بهینه سازی بازی قبلی بی فایده است و حالا وقت آن بود که نسخه دوم عرضه شود. یکی Riot Games بود که با عرضه  League of Legends دل آسیای شرقی را ربود و دیگری DOTA 2 که به دستان VALVE ساخته شد و جهان غرب را به خود معتاد کرد.

البته فقط یکی از آن ها سلطان قلب ها، فرمانروای زمین و زمان و قاتل تیم حریف است. البته در دستان یک بازی باز قابل

البته داستان تفاوت ها و شباهت های دو بازی را می توان تا ابد ادامه داد ولی آن چه که سبب شد دوتا یه سطح بالاتر از lol قرار گیرد، عدم وجود Pay 2 Win یا آیتم هایی است که با خرید آن ها با پول واقعی قدرت شما در بازی افزایش می یابد. البته به این صورت نیز نمی باشد که در دوتا شاهد حظور پرداخت های درون برنامه ای نباشیم بلکه این جا هم پر است از آیتم های ریز و درشتی است که خوشبختانه تنها هدفشان تغییر ظاهر شخصیت های شماست. بسیاری از کاربران و تیم ها نیز می توانند آیتم های خود را بسازند ولی ایتم های سطح بالا اکثرا توسط خود ولو ساخته و عرضه می شوند و توانایی ایجاد سطح باز شدن آن از جعبه ها و بسته ها نیز در دست خود ولو است و البته این سبب می شود که آیتم هایی با سطوح بالایی به وجود آید که بعضا تا صد ها دلار ارزش دارند ولی با وجود مارکت استیم شما اگر واقعا خوش شانس نیز باشید می توانید پول خوبی از این تجارت بدست آورید.

البته محبوبیت دوتا ۲ نه برای گرافیک بهبود یافته است و نه برای آیتم ها و درآمد زایی از آن بلکه تنها و تنها معطوف به گیم پلی بازی است. مهمترین نقطه قوت بازی تنوع بالای آن است. با وجود بیش از ۱۱۰ هیرو قابل بازی( البته تعداد هیرو ها روز به روز در حال افزایش و در زمان نگراش این نقد، ورود دو هیرو دیگر نیز به بازی تایید شده است) که در هر بازی هر تیم توانایی انتخاب ۵ عدد از آن ها را دارد، اگر نگوییم میلیارد ها حالت، بلکه حداقل ملیون ها حالت مختلف برای بازی کردن وجود دارد که در آن فقط انتخاب هیرو ها در نظر گرفته شده است و تاکتیک های بازی هنوز در نظر گرفته نشده است ( به شخصه بعد از ۲۷۰۰ ساعت بازی کردن دوتا ۲ هنوز هیچ دو رقابت شبیه به همی را تجربه نکرده ام ). همین تنوع باعث می شود با وجود آن که ۴ سال از عرضه بازی میگذرد هنوز هم هیچ دو مسابقه ای پیدا نشود که مانند هم باشند، نتیجه یکسانی داشته باشند یا حداقل در آن ها از آیتم های مشابهی استفاده شود.

یکی دیگر از تاثیرات پرداخت درون برنامه ای که خوش بختانه هیچ تاثیری در قدرت برج های شما ندارد

هیرو ها به عناون دیگر نقطه قوت بازی شناخته می شوند و هر کدام از آن ها دارای قدرت های مختص به خود است که او را از سایرین متمایز می نماید ولی باز هم توانایی های اولیه مشابهی پیدا می شود ولی در بخش قدرت نهایی آن ها همگی منحصر به فرد هستند و همین نکته است که سبب انتخاب یا عدم انتخاب یک هیرو در یک مسابقه می شود. هر هیرو توانایی های مختص به خود را دارد و به طور معمول هر هیرو دارای ۴ قدرت است که ۳ عدد اولی مربوط های قدرت های اولیه است که اکثرا قدرت کمتری دارند و قدرت چهارم که بعضا با نام آلتیمیت (یا لول شیش البته اگر قدیمی باز دوتا باشید ! ) شناخته می شود قدرت واقعی یک هیرو را نشان می دهد و سبب می شود که آن هیرو در بازی نقش مختص به خود را داشته باشد.  البته همه هیرو ها دارای این روند یکسان قدرت ها نیستند تعدادی دارای قدرت های کمتر یا بیشتری هستند. همچنین با بروز رسانی های بازی قابلی جدید دیگری نیز به هیرو های بازی اضافه شد که نام آن درخت ارتقا است و با رسیدن با سطح خاصی (۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵) شما می توانید یا قدرت های خود را قوی تر کنید یا ویژگی های تازه ای برای آن ها ایجاد کنید.

یکی از تم های قابل استفاده در بازی

در بخش آیتم ها با دنیای کاملا متفاوتی روبرو هستیم. حالا هر هیرو توانایی دارا بودن ۶ آیتم فعال و ۳ آیتم ذخیره را به انتخاب خود دارد ( البته تعداد بسیار محدودی از آیتم ها برای بعضی هیرو ها غیر قابل خرید بود- آیتم Skull Basher برای Faceless Void- که البته با آخرین بروز رسانی بازی این محدودیت نیز برداشته شد ولی حالا اکثر هیرو های دارای قدرت Stun کردن دیگر توانایی استفاده از قدرت پسیو skull basher را ندارند ). در کل بالای صد ها آیتم مختلف وجود دارد که هر کدام توانایی مختص به خود را دارند. هر آیتم نیز میتواند به صورت تکی خریداری شود یا این که ترکیبی از ریز ایتم های دیگری باشد که در ترکیب با هم قدرت های تازه ای ایجاد می کنند.

هم آیتم ها و هم قدرت های هیرو ها در دو دسته بندی اکتیو و پسیو قرار می گیرند که همان طور که نامشان پیداست قدرت های پسیو در همه حال تاثیر خود را دارند ولی قدرت های اکتیو فقط در زمان فعال شدن با کلیک قدرت خود را نشان می دهند ولی البته قدرت ها و یا آیتم هایی نیز وجود دارد که دارای هر دو حالت پسیو و اکتیو هستند و تنها گذشت زمان و تمرین می تواند شما را به طور کامل با تمام توانایی های آن ها آشنا کند.

همین است که اینوکر با سختی زیاد باز هم لذت بخش ترین هیروی بازی است

هر کدام از هیرو ها در چندین دسته بندی مختلف و با توجه به شکل آسیب رسانی، نقش و توانایی های اصلی تقسیم بندی می شوند. هیرو ها در بخش اول به دو گروه نزدیک زن و دور زن ، در دسته دوم به Carry (آسیب رسان اصلی)  و Support ( پشتیان Carry ) و در دسته سوم به زیر مجموعه های بیشتری تقسیم بندی می شوند. به طور مثال تنها تعداد اندکی از هیرو ها دارای تگ Durable هستند که این سبب می شود از آن ها در نقش تانک یا دریافت کننده آسیب استفاده کرد ولی تجربه ثابت کرده است که می توان از Carry ترین هیروی بازی هم بعضا به عنوان یک ساپورتر تمام وقت هم استفاده کرد و باز هم همان بحث تنوع بی پایان بازی به وسط می آید که به شما اجازه هر کاری را می دهد و نه سازندگان و نه هم تیمی ها شما را نمی توانند به انجام یک رویه خاص ملزم کنند.

بازی دارای تنها یک نقشه اصلی است ( البته با بخش آرکید نیز به بازی افزوده شده و شما میتوانید نقشه و بازی دلخواه خود را به وسیله ان بسازید و منتشر کنید ) که البته میتوانید پوسته های مختلفی را برای آن خریداری کنید. نقشه اصلی دارای سه راه اصلی ( به نام های بالا ، وسط و پایین شناخته می شوند) است که در هر نیمه نقشه که متعلق به یک تیم است دارای بخش های مختلفی مانند جنگل اصلی و جنگل کوچک، محل Ruin ها هستند. با یکی از آخرین آپدیت های بازی تغییرات زیادی در نقشه بازی اعمال شد که از مهمترین آن ها می توان به افزوده شدن Shrine ها به بازی اشاره کرد که کاربری آن بازیابی سلامتی اعضای تیم برای زمان محدودی می باشد.

باید با استفاده از هیرو خودتان دشمنان را به تله بکشانید

به عنوان یکی دیگر از اثرات DDAY بر روی DOTA شاهد حظور آخرین هیرو بازی به نام Roshan هستیم که توسط باز یکنان قابل کنترل نیست و توسط هوش مصنوعی هدایت می شود. قدرت آین هیرو در تمام طول بازی از سایر هیرو ها ( البته بدون آیتم ) بیشتر است ولی اگر کسی جرات و توانایی کشتن این غول بزرگ را داشته باشد جایزه ای ارزشمند در انتظارش است. بازگشت به زندگی بعد از مردن از دیر باز آرزوی بشر بوده است ولی حالا در دوتا ۲ تا بخواهید می توانید این کار را تکرار کنید. البته داستان به همین زیبایی و سادگی نیست. کشتن روشان در حالت کلی نیاز به مهارت بالای اعضای تیم شما دارد ولی تعدادی از هیرو ها که به طور خاص قاتل روشان شناخته می شوند می توانند به صورت انفرادی و در دقایق ابتدایی بازی کار این غول دوست داشتنی را یک سره کرده و بعد از آن با خیالی آسوده به دل دشمن بزنند.

تاکتیک های بازی شاید مهمترین نقطه تمرکز بازی باشد و در آن شما باید با مهارت خود و استفاده درست از قدرت ها، جایگری مناسب، استفاده ایتم صحیح در زمان مناسب و در نظر داشتن ده ها پارامتر دیگر در زمانی به کوتاهی حداکثر ۵ تا ۱۰ ثانیه، شاید موفق به کشتن اعضای تیم دیگر یا از بین بردن یکی از برج ها شوید ولی در صورتی که کوچک ترین اشتباهی از اعضای تیم شما سر بزند نتیجه به طر قطع بر عکس خواهد شد.

تماشای بازی بازی بازان تیم های بزرگ واقعا لذت بخش است

اگر تا به این جای کار به نظران بازی بسیار پیچیده و سخت می رسد باید اذعان داشت که تصور شما درست است ولی از آنجایی که رمز موفقیت در هر چیزی تمرین و تمرین است و سازندگان نیز این نکته را به خوبی متوجه شده اند در بازی بخشی برای آشنایی با مکانیزم های اساسی بازی قرار گرفته که در آن می توانید یا مراحل ابتدایی آشنایی را گذرانده یا این که با هوش مصنوعی به رقابت بپردازید و در شرایط آسان تر نسبت به یادگیری قدرت ها اقدام کنید و برای خواندن اثر هر قدرت هم با قرار دادن نشان گر موس بر روی آن قدرت صفحه کوچکی باز می شود و اطلاعات آن را برای شما به نمایش می گذارد ولی نکته منفی آن است که برای متوجه شدن اثر واقعی و درک منظور باید حداقل تجربه ای در بازی داشته باشید. برای دیدن اثر هر قدرت هم اگر آن قدرت یا آیتم دارای محدوده عملکرد باشد ( با یک کلیک فعال نشود ) می توانید پس از انتخاب آن، محدوده را بر روی زمین مشاهده کنید که کمک خوبی برای استفاده درست از آن ویژگی به حساب می آید.

راه دیگر برای یادگیری بازی، تماشای بازی دیگران، خصوصا اعضای تیم های بزرگ است که بار دیگر نقطه قوت بازی محسوب می شود. در بازی بخشی به نام Watch وجود دارد که در آن شما می تونید بازی های سطح بالا را به راحتی مشاهده کنید. همچنین توانایی انتخاب هیرو مورد علاقه برای تماشا را نیز داشته و یا می توانید بازیکن خاصی را دنبال کرده و بازی های وی را مشاهده کنید.

بخش تمرینی بدرد بخور هم برای بازیکنان جدید و هم برای حرفه ای ها

البته همه چیز به همین زیبایی هم که می بینید نیست. با توجه به سبک بازی و ماهیت آن، تک تک اعضای تیم نقش مهمی در برد یا باخت تیم بر عهده دارند. فقط کافیست یکی از اعضای تیم وظیفه خود را به درستی انجام ندهد تا در نهایت شاهد باخت تیمتان باشید. البته این که یک نفر بد بازی کند هم بسیار زیاد است، در برخی مسابقات حتی مشاهده شده است که یکی از اعضای تیم از قدرت های خود، تنها یک بار در موقعیت اشتباه استفاده کرده است و همین منجر به باخت آن ها شده است.

ماهیت دوتا ۲ همین گونه است تا انتهای بازی نباید اشتباه کنید یا حداقل کمتر از تیم حریف اشتباه کنید و اگر برد و باخت در بازی برایتان مهم است واقعا از این مسئله ناراحت و ناراضی خواهید بود ( البته با توجه به زمان بازی که از حداقل حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تا مسابقاتی که تا ۵ ساعت به درازا کشیده می شوند، قطعا برد و باخت برایتان مهم خواهد بود) . همچنین مانند تمام بازی های چند نفره دیگر ولو، بازی از جامعه کاربری بدی رنج می برد که به دلیل افزایش محبوبیت بازی و بالطبع افزایش بازی بازان پدید آمده است ( در حال حاظر متوسط ۱۲ ملیون نفر در ماه و حدود ۷۰۰ هزار نفر در روز وارد بازی می شوند و خودتان حدس بزنید چند درصد آن ها را نوب ها تشکیل می دهند ! ). البته ولو برای رفع این مشکل از سیستم رنک دهی برای بازی استفاده می کند که به این شکل عمل می کند که شما دارای دو رنک آشکار و پنها هستید. رنک آشکار با یک عدد برای شما به نمایش در می آید و در بازی رنک شما را با افرادی هم تیمی می کند که رنک در حدود شما دارند ولی در مسابقات غیر رنک تیم شما مجموعه ایست از افرادی که مجموع رنگ پنهان آن ها با تیم حریف برابر است، بنابراین اگر شما بازی کن خوبی در بازی باشید، شانس این که با افراد ضعیف هم تیم شوید بسیار بالاست که این خود سبب می شود که افراد بیشتر به سمت بازی های رنک کشیده شوند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود شاید شما هم برنده شوید

در پایان باید گفت که DOTA 2 بدون شک شاهکاری در سبک MOBA است که تجربه آن به همه توصیه می شود. بازی شاید دارای مشکلاتی باشد، ولی مشکلات فنی به سرعت رفع می شوند ولی مشکلات مربوط سایر بازی بازان به نظر می رسد که از عهده ولو خارج باشد و همچنان باید شاهد حظور بازی بازان روس در سرتاسر سرور های اروپای غربی باشیم. ولی با تمام این ها اگر شما از این بازی خوشتان بیاید بدون شک به آن معتاد خواهید شد و ساعت های پیاپی را به تجربه آن خواهید پرداخت.

 

منبع متن: gamefa