موضوع اجرا شدن بازی‌های مختلف برروی سخت افزار های مختلف و گوناگون، همیشه برای بازی‌بازان مهم، چالش برانگیز و البته سرگرم کننده بوده است. بازی x برروی پلتفرم y با چه مشخصاتی اجرا می‌شود و آیا سیستم مورد نظر، توانایی لازم را برای اجرای بازی های خاص دارد یا خیر. با قسمتی دیگر از سری […]

تحلیل فنی | سیستم بودجه‌ای برای اجرای ۴K سری بازی‌های Need for Speed

موضوع اجرا شدن بازی‌های مختلف برروی سخت افزار های مختلف و گوناگون، همیشه برای بازی‌بازان مهم، چالش برانگیز و البته سرگرم کننده بوده است. بازی x برروی پلتفرم y با چه مشخصاتی اجرا می‌شود و آیا سیستم مورد نظر، توانایی لازم را برای اجرای بازی های خاص دارد یا خیر. با قسمتی دیگر از سری تحلیل فنی با ما همراه باشید تا عملکرد سری بازی های Need for Speed را برروی سیستم بودجه مورد نظرمان را بررسی کنیم.

اگر با منبع تحلیلی دیجیتال فاندری (Digital Foundry) آشنایی داشته باشید، می‌دانید که این منبع، هر از چندگاهی، ویدیویی با نام ۴K On the Budget تهیه و منتشر می‌کنند. در این سری ویدیو ها، تحلیلگران دیجیتال فاندری سعی می‌کنند با استفاده از یک سیستم بودجه ای و با حداقل هزینه (تقریبا)، بازی های مختلفی را با رزولوشن ۴K و نرخ فریمی ثابت اجرا کنند. کارت گرافیک استفاده شده در این برنامه، GTX 970 است که به نظر کارت گرافیک تقریبا کم خرجی برای گرفتن رزولوشن ۴K به حساب می‌آید. اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا از این کارت گرافیک در این برنامه استفاده می‌شود، باید بگویم که GTX 970 در نظرسنجی‌ استیم در ماه های مختلف توانسته در رده دوم قرار بگیرد و کارت گرافیک بسیار محبوبی به حساب می‌آید. به غیر از کارت گرافیک، سیستم بودجه‌ای ما دارای پردازنده Intel Core i5 – ۶۵۰۰ CPU 3.20 GHz و ۸ گیگابایت RAM است.

در قسمت های پیشین سری تحلیل فنی، به اجرای بازی های بزرگ و مختلفی با رزولوشن ۴K پرداختیم و با این که هیچگاه کار آسان و بی دردسری را پیش رو نداشتیم اما همه این تنظیمات و دست و پنجه نرم کردن‌های سخت افزاری و نرم افزاری، باعق لذت بردن ما می‌شوند (اینطور نیست؟) در این قسمت از سری تحلیل فنی، به سراغ یک سری بسیار محبوب و مشهور به نام Need For Speed می‌رویم. این سری که کار خود را از سال ۱۹۹۴ آغاز کرد، همیشه در زمینه جلوه های بصری و گرافیکی در سطح بالایی قرار دارد و همیشه استاندارد های جدیدی را به این زمینه اضافه کرده است. همان طور که می‌دانید، نسخه جدید این سری با نام Need For Speed Payback به زودی عرضه خواهد شد و به همین مناسبت این تحلیل فنی را تقدیم شما می‌کنیم.

سری Need For Speed همیشه نمادی از صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید. بسیاری از بازی‌بازان این عقیده را دارند که نسخه سال ۲۰۰۴، یعنی Underground 2، بهترین نسخه سری است.

 

در این مطلب، بررسی خود را از نسخه ۲۰۱۰، یعنی Need For Speed Hot Porsuit آغاز می‌کنیم؛ عنوانی که به وسیله استودیوی Criterion Games ساخته شد و در مقطعی حساس و بحرانی، سری را دوباره در دل هواداران جا کرد. هفت سال از عرضه بازی Need For Speed Hot Porsuit می‌گذرد اما بازی آنقدر در زمان خودش زیبا و چشم نواز بود که حال، اجرای آن با رزولوشن ۴K نیز نا امیدمان نمی‌کند. با سیستم بودجه ای خود، به راحتی می‌توانیم این بازی را با رزولوشن ۴k، تنظیمات گرافیکی نهایی و با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه اجرا نماییم. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد، خلاصه بودن و در واقع، کم بودن گزینه های تنظیم جلوه های بصری بازی است؛ به عنوان مثال، بازی‌بازان از منوی تنظیمات درون بازی هیچگاه نمی‌توانند FXAA یا SMAA را افزایش دهند. با این حال، با اضافه کردن مقدار این عوامل از تنظیمات کارت های گرافیکی انویدیا، بازی ثبات نرخ فریم خود را از دست داده و شاید آن طور که می‌خواهیم، اجرا نشود. نکته جالب دیگر، نوشته های UI بازی است که روی رزولوشن ۷۲۰p قفل شد‌ه‌اند و از رزولوشن اجرایی بازی جدا هستند. با همه این تفاسیر، مشکلی برای اجرای Need For Speed Hot Porsuit با رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه نداشتیم.

Need For Speed Hot Porsuit هفت سال پیش منتشر شده اما هنوز هم با رزولوشن ۴K زیبا به نظر می‌رسد.

به سراغ نسخه سال ۲۰۱۲ سری، یعنی Need For Speed Most Wanted می‌رویم؛ عنوانی که باز هم به وسیله استودی Criterion Games توسعه یافت و این بار با گیم‌پلی آرکیدی تر و همچنین محیط های شهری بسیار بیشتری طرف بودیم. بهتر است از همین ابتدا بگویم که کرایتریون به مانند بازی پیشین خود، Need For Speed Most Wanted را برای رایانه های شخصی بهینه نکرده است. با استفاده از سیستم بودجه‌ای، زمانی که برای اولین بار که وارد بازی می‌شویم، درمی‌یابیم که V-sync بازی به صورت دابل بافر است و به شدت از اجرای ۶۰ فریم بر ثانیه‌‌ای بازی جلوگیری می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود خودمان دست به کار شویم و V-sync بازی را غیر فعال کنیم؛ پس از انجام این کار، با استفاده از پنل تنظیمات انویدیا، به صورت دستی این عامل را به صورت یک-دوم درآوریم. با انجام این کار نیز بازی روی رزولوشن ۴K، نرخ فریم ثابتی ندارد و تحلیلگر دیجیتال فاندری را مجبور می‌کند که از داخل فایل Config بازی، نرخ فریم را به صورت دستی روی ۳۰ بر ثانیه قفل نماید. با اجرای دوباره بازی، مشاهده می‌کنیم که همه چیز خوب است و بازی با رزولوشن ۴K، تنظیمات گرافیکی سطح بالا و نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه به خوبی اجرا می‌شود. همه این ها نشان می‌دهد که سازندگان دقیقا تا همین جای کار تمرکز کرده‌اند و فکری به حال بازی‌بازان دیگر نداشته اند. با وجود این که Need For Speed Most Wanted یک بازی کاملا آرکید است، شاید بسیاری از بازی‌‌بازان بخواهند آن را با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه بازی کنند اما برای رسیدن به این هدف با رزولوشن ۴K، باید از خیر چندین افکت بازی به صورت سطح بالا، بگذریم.

Need For Speed Most Wanted یک بازی با دوز آرکیدی بالا است بنابراین شاید سازندگان می‌توانستند با بهینه سازی و کار بیشتر، رسیدن به نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه را برای بازی‌بازان رایانه های شخصی راحت تر کنند.

به نسخه سال ۲۰۱۳ سری،‌ یعنی Need For Speed Rivals می‌رسیم. Rivals پس از نسخه The Run که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و در بررسی و بحث ما جای نمی‌گیرد، دومین نسخه از سری Need For Speed است که از موتور قدرتمند فراست بایت استفاده می‌کند. همین موضوع، این بازی را که اولین NFS برروی کنسول های نسل هشتم بود، به عنوانی بسیار زیبا و چشم نواز تبدیل می‌کند. بازی در ابتدای عرضه، مشکلی برروی کنسول های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان نداشت اما نسخه رایانه های شخصی بازی، شاید محدودتر از حد انتظار ظاهر شد. بزرگترین مشکل این جا بود که نسخه رایانه های شخصی نیز به مانند نسخه های کنسولی، برروی نرخ فرم ۳۰ بر ثانیه قفل بود و از تنظیمات درون بازی نیز نمی‌توان این شرایط را تغییر داد. با وارد کردن کد دستوری -GameTime.MaxSimFps 60 -GameTime.ForceSimRate 60، نرخ فریم بازی تا ۶۰ بر ثانیه آزاد می‌شود و شرایط برای اجرای ۴K بدون مشکل بازی نیز فراهم می‌آید (البته به دلیل ساختار اولیه سازندگان، باز هم با مشکل دابل بافر V-sync مواجه می‌شویم که طبق راهنمای توضیخ داده شده، این مشکل را حل می‌نماییم).

Need For Speed Rivals عنوانی بسیار زیبا است که با سیستم بودجه‌ای ما، با استفاده از راهکارهایی به خوبی اجرا شد.

آخرین نسخه از این سری محبوب، با نام ساده Need For Speed در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و با این که نظرات خوب و بد زیادی در مورد گیم‌پلی و هسته اصلی آن وجود داشت اما همه بر این باور بودند که گرافیک و جلوه های بصری بازی فوق‌العاده و حتی فراتر از زمان خود است؛ بازتاب های نور چشم نواز، کیفیت بافت های فوق‌العاده و نورپردازی بی نقص، همه و همه این بازی را روی همه پلتفرم ها بسیار زیبا نشان می‌دادند. همان طور که تا الآن حدس زده‌اید، GTX 970 ما با چالش نهایی و سرسختی رو به خواهد شد و بگذارید همین ابتدا بگویم که باید قید نرخ فریم بالای ۳۰ بر ثانیه را بزنیم؛ در واقع ما تلاش می‌کنیم که به ۳۰ بر ثانیه برسیم.نکته ای که در آخر همه تنظیمات و دست و پنجه نرم کردن‌هایی که با Need For Speed به آن می‌رسیم، این است که رسیدن به نرخ فریم کاملا ثابت با رزولوشن ۴K Native (حتی با پایین آوردن موارد گرافیکی)، غیر ممکن است و آوردن فشار بیشتر به GTX 970 (اورکلاک بیشتر) نیز کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. این جا است که باید به راه حلی به نام تنظیم دستی رزولوشن روی بیاوریم؛ راه حلی که پیش از این نیز در قسمت های مختلف تحلیل فنی از آن استفاده کردیم و اینجا نیز جواب می‌دهد. با پایین آوردن رزولوشن (از ۳۸۴۰x2160 به ۳۲۰۰x1800)، با وجود تنظیمات گرافیکی سطح متوسط، می‌توانیم به راحتی بازی را با نرخ فریم ثابت اجرا کرده و از آن لذت ببریم.

زیباترین بازی از سری Need For Speed که سیستم بودجه ای ما را به چالش بزرگی مواحه کرد. قطعا Need For Speed Payback از نظر فنی، جای این عنوان را تا مدتی دیگر خواهد گرفت.

شما می‌توانید ویدیوی کامل این قسمت از سری ۴K On The Budget را در زیر دانلود نمایید تا به صورت مو شکافانه و دقیق از جزئیات آن آگاه شوید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو به صورت ۴K باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p

حتما نظرات خود را درباره ویدیوهای تحلیلی و سخت افزاری منبع دیجیتال فاندری (مانند همین ۴K on the Budget) به ما بگویید. تا قسمتی دیگر از سری مطالب تحلیل فنی، خدانگهدار.

منبع متن: gamefa