بهترین برادران در دنیای بازی‌ها

"گرداوری شده توسط علیرضا دادگر و علی رجبی"

از زمانی که بازی‌ها توانستند به ساده‌ترین و قابل دسترس‌ترین شکل ممکن نوعی از داستان‌سرایی را به مخاطب خود ارائه دهند بیش از سه دهه می‌گذرد. از آن زمان عنصر مهم شخصیت‌پردازی به طور جدی وارد بازی‌ها شد و به تبع آن پرداخت روابط  این شخصیت‌ها. بازی‌های زیادی را می‌توان یافت که بین شخصیت‌های اصلی‌اش ارتباط خانوادگی و خونی برقرار است؛ به خصوص رابطه برادری. بعضی بازی‌ها برادرانی واقعی را نشان می‌دهند که به سبب عشق به خانواده‌شان از هیچ فداکاری دریغ نمی‌کنند و در این راه جان خود را می‌دهند. بعضی دیگر برادرانی‌اند که به  سبب غرق شدن در تاریکی‌ها، همه چیز و همه کس حتی خانواده خود را فراموش کرده و تنها قصدشان رسیدن به هدف شوم خود است. بعضی دیگر کلون‌های ژنتیکی خلق شده در آزمایشگاه هستند که صرفا بازیچه مقاصد سیاسی و نظامی دولت شده‌اند و ... در ادامه قصد داریم 10 بازی که به بهترین شکل رابطه بین دو برادر را نشان دادند معرفی کنیم.

توجه: ممکن است قسمت‌هایی از مقاله حاوی اسپویل‌های داستانی باشد. همچنین مقاله فاقد رتبه‌بندی است.

نایی و نایا

بازی Brothers: A tale of two sons

Brothers: A Tale of two sons یک عنوان مستقل تحسین شده ساخته استودیو Starbreez است که در سال 2013 منتشر شد. از همان هنگام که وارد منوی اصلی می‌شوید، می‌توانید به راحتی جو غم‌زده بازی و تم تراژدیک داستان را درک کنید. Brothers همانطور که از اسمش هم مشخص است، داستان تکان‌دهنده دو برادر به نام نایی و نایا را روایت می‌کند که مادر خود را از دست داده و پدرشان نیز بدلیل بیماری در آستانه مرگ است. وظیفه این دو برادر این است که با ماجراجویی و عبور از راه خطرناک پیش رو و رسیدن به درخت زندگی، از آنجا مایع حیات را بدست آورده و بوسیله آن پدرشان را از مرگ حتمی نجات دهند. با اینکه بازی هیچگونه دیالوگی ندارد و از گویشی تصنعی استفاده می‌کند اما چه در روایت و چه در گیم‌پلی، به آسانی می‌توان عمق رابطه بین دو برادر را مشاهده کرد؛ رابطه‌ای آمیخته از عشق، محبت و فداکاری. 

برادران دنتون 

سری Deus Ex

چندقلوهای دنتون از سری Deus Ex پس‌زمینه داستانی‌ مشابه اسنیک‌ها در Metal Gear Solid دارند. JC  و Alex 2 شخصیت مهم و حیاتی در نسخه های ابتدایی که برای UNATCO بعنوان نیروهای ضدترروریستی فعالیت دارند و به ‌نوعی کلون‌های پاول دنتون به حساب می‌آیند. هرچند سرنوشت نهایی آن‌ها، ثابت نیست و به انتخاب نهایی بازیکن بستگی دارد، اما حول آنان کلی مسائل سیاسی و توطئه‌های مختلف رخ می‌دهد که بسیار جذابشان کرده‌ است، بویژه با وجود Alex که سرنوشت انسانیت را با دستان خودش رغم می‌زند، و یکی از ان‌ها موجب به مرگ برادرش می‌شود. سیاست چه کارهایی که نمی‌کند! 

دانته و ورجیل 

سری Devil May Cry

وقتی صحبت از خصومت میان دو برادر می‌شود، رشته افکار سریعا سمت جفت افسانه‌ای "فرزندان شوالیه سیاه، اسپاردا" می‌رود، یعنی دانته و ورجیل. نیمه شیاطینی که تمام جهنمیان از آن‌ها گریزانند و نگاه آن‌ها از هر شمشیری، تیزتر است و البته، سایه یکدیگر را با تیر می‌زنند! مخصوصا مبارزه سهمگین‌شان در نسخه سوم. بیشتر گیمرها، این دو را در نسخه‌های سوم و چهارم مجموعه DMC شناختند که شایدی این مسئله، باعث شده تا از سرنوشت نهایی‌شان باز مانند و کمی گیج شوند. بعد از وقایع نسخه سوم، ورجیل تصمیم می‌گیرد که در جهنم بماند و به مبارزه با Mundus بپردازد.  دانته تقریبا سال‌‌های پی‌درپی از وجودش بی‌خبر ماند تا اینکه متوجه می‌شود که بقایای وی تبدیل به یک فرشته شیطانی شده و با شکست او، نیمه دیگر گردن‌بند خود را بدست می‌آورد که از طریق آن، قدرت واقعی شمشیر پدرشان را فعال می‌کند. خود دانته هم به سرنوشتی مشابه دچار می‌شود و در نسخه دوم، تصمیم می‌گیرد که در جهنم بماند و به مبارزه بپردازد اما هرگز معلوم نشد که توانست بازگردد یا نه و تنها، صدای موتوری ناشناس در انتهای بازی شنیده می‌شود که بسیاری حدس می‌زنند خودش می‌باشد.

بیلی و جیمی 

سری Double Dragon

اگر به عناوین Fighting دهه‌های قبل نگاهی بیاندازیم، امکان ندارد که از جفت معروف Double Dragon یعنی بیلی لی و جیمی لی بگذریم. درحالی نسبت به دیگر کاندیدهای مطلب مربوطه، از پس زمینه داستانی خاصی بهره نمی‌برند اما مطمئنا زور بازویشان آنقدر زیاد هست که به راحتی به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جفت‌های ممکن تبدیل شوند. این بازی کار خود را بر روی دستگاه‌های Arcade شروع کرد و بعد از بدست آوردن شهرت بسیار، توانست پا به دیگر پلتفرم‌ها نیز بگذارد و بدنبال آن مجموعه‌های مختلف تلویزیونی نیز برایشان ساخته شد، هرچند دیگر نسبت به گذشته آنقدر معروف و شناخته شده نیستند.

برادران کارماین 

سری Gears of War 

متاسفانه در هیچکدام از نسخه‌های سری Gears of War نتوانستیم تمام برادران کارماین را در کنار هم ببینیم. در هر کدام از بازی‌های Gears of War فقط یکی از آن‌ها نشان داده شد.  در نسخه اول اولین برادر یعنی آنتونی معرفی شد. او حضوری کوتاه در بازی داشت و بازیکنان نتوانستند قبل از مرگ وی آنچنان که باید او را بشناسند. دومین برادر از این خانواده یعنی بنجامین در نسخه دوم سری به COG می‌پیوندد. گرچه بنجامین نسبت به برادر کوچکتر خود حضور بیشتری در بازی داشت اما باز هم به سرنوشت غم‌انگیز آنتونی دچار شد و در نبرد با دشمنان از پای درآمد. در ادامه و در نسخه سوم، یکی دیگر از برادران به نام کلیتون نشان داده می‌شود که بر خلاف دو برادر قبلی خود حضوری طولانی‌ و موثرتر در بازی داشت. کلیتون تنها عضو از خانواده کارماین است که کشته نمی‌شود و در یکی از صحنه‌های بازی که مربوط به سقوط هلیکوپتر است جان سالم به در می‌برد. در نسخه چهارم نیز فردی دیگر به نام گری کارماین معرفی می‌شود که بازیکنان شک دارند از برادران معروف کارماین باشد و از هویت وی اطلاعات دقیقی گفته نمی‌شود در بازی. متاسفانه او هم در جریان درگیری‌ها کشته می‌شود! مرگ کارماین‌ها در سری Gears گرچه از بُعد داستانی برای عده‌ای کم‌اهمیت جلوه می‌دهد اما قطعا مرگ این شخصیت‌های مظلوم یکی از تراژدیک‌ترین مرگ‌های خانوادگی در بازی‌هاست.

کارل و سین جانسون (CJ و Sweet)

GTA: San Andereas

خب، می‌رسیم به خانواده پرماجرای جانسون در بازی GTA: SA! قصه پر پیچ و تاب و گنگستری جانسون‌ها از آنجا آغاز می‌شود که کارل (CJ) خانواده خود را ترک می‌کند و به شهری دیگر می‌رود. پس از 5 سال برادرش سین (Sweet) که طبیعتا دل خوشی هم از او ندارد با او تماس می‌گیرد و خبر فوت مادرش را به وی می‌دهد. CJ پس از شنیدن این خبر به شهر لوس سانتوس و به پیش خانواده خود بازمی‌گردد. CJ و Sweet گرچه اختلافاتی با هم دارند اما تصمیم می‌گیرند که Groove Street را با کمک همدیگر از لوث وجود موادفروشان و جنایتکاران پاکسازی کنند. در این حین به دلیل خیانت تعدادی از افراد داخلی، Sweet به زندان می‌افتد. CJ هم  که یک برادر بیشتر در دنیا ندارد و برای همین تمام تلاشش را می‌کند Sweet را از زندان آزاد کند. با تلاش‌های کارل Sweet در نهایت از زندان آزاد می‌شود و با پیوستن دوباره به برادرش تصمیم می‌گیرد وضعیت افتضاح Groove Street را به حالت قبل برگردانند و انتقام مادرشان را بگیرند که در نهایت با کمک همدیگر و کنار گذاشتن اختلافاتشان، به هدف خود می‌رسند.  

مگامن و پروتومن

سری Megaman 

وقتی صحبت از شرکت Capcom می‌شود، امکان ندارد کسی یاد Megaman نیافتد. داستان ساخت ربات محبوب کودکی‌هایمان یعنی مگامن و البته داستان تلخ برادر یا بهتراست بگوییم، مدل قبل او یعنی پروتومن، اولین ساخته دکتر لایت که به شکست ختم می‌شود. اما پروتومن دست از کار نمی‌کشد و از دست سازنده‌اش می‌گریزد و توسط دکتر وایلی به چیزی که همه ما بعنوان رقیب اصلی مگامن می‌دانیم، تبدیل می‌شود. رابطه این 2 بسیار جالب ‌است، و در ادامه کار پروتومن تصمیم می‌گیرد که تمامی دشمنی‌ها را کنار بگذارد و در نسخه سوم بازی، همکاری ان‌ها را مشاهده می‌کنیم. عشق برادری راستین! 

برادران اسنیک 

بازی Metal Gear Solid

لکویید، سالید و سالیدوس هر 3 کلون‌های ژنتیکی سرباز افسانه‌ای یعنی Big Boss هستند که یکی از آن‌ها (سالیدوس) در سال 1971 و دوتای دیگر (لکویید و سالید) در سال 1972 توسط پاتریوت‌ها و به دستور Major Zero از بدن بیهوش Big Boss شبیه‌سازی شدند. این کلون‌های ژنتیکی گرچه توسط Big Mama به دنیا آمدند (لکویید و سالید) اما تماما ژن‌های پدری خود را به ارث بردند. سالید فارغ از تفاوت‌هایی که با پدرش داشت،  در نهایت به فردی مشابه Big Boss تبدیل شد؛ یک قهرمان، یک افسانه. اما این موضوع در مورد لکویید صدق نکرد و وی از نظر صفتی و رفتاری با Big Boss کاملا متفاوت بود. همین مسئله انگیزه‌‌ی لکویید برای اهدافش و نفرتش نسبت به سالید را توجیه می‌کند. او می‌داند که دنیا به یک Big Boss نیاز دارد و در همان حال هم می‌خواهد خودش Big Boss زمانه باشد. در نسخه‌های اول، دوم و چهارم رویارویی سالید و لکویید و تلاش آن‌ها برای شکست دیگری نشان داده می‌شود. سالیدوس اما از نظر صفات ژنی، شخصیتی بین لکویید و سالید دارد و او را در نسخه دوم به عنوان یکی از آنتاگونیست‌های بازی ملاقات می‌کنیم (البته نمی‌توان به طور دقیق لفظ آنتاگونیست برای او بکار برد). اساسا وقتی صحبت از داستان و شخصیت‌های سری Metal Gear می‌شود، بیشتر درگیر پیچیدگی‌ها و لایه‌های زیاد و عمیق داستانی آن می‌شویم. ما هم در اینجا به هیچ وجه قصد نداریم به مسائل پیچیده این سری ورود پیدا کنیم چراکه در حوصله مقاله نیست. 

ماریو و لویجی

سری Super Mario 

اوایل قرار بود که برادر دوقلوی ماریو یعنی لویجی به عنوان یک اسکین برای شخصیت ماریو استفاده شود. اما این اتفاق نیفتاد و لویجی به عنوان کرکتری منحصربفرد و مستقل در سری Mario معرفی شد. اولین بار در سیستم 2 نفره بازی از لویجی استفاده شد (سال 1983) و در بازی‌های بعدی کم‌کم این شخصیت و نقش او در گیم‌پلی بازی توسعه پیدا کرد. در Super Mario 2 لویجی شخصیتی بلند و لاغر و ماریو شخصیتی کوتاه و چاق نشان داده شد، همچنین در نحوه بازی کردن با آن‌ها تفاوت‌هایی وجود داشت. در بازی‌های بعدی نیز که کم‌کم برخی عناصر نقش‌آفرینی به سری وارد شد، ماریو و لویجی برای رسیدن به هدف خود با هم همکاری می‌کردند و معمولا ماریو نقش لیدر را بر عهده داشت و لویجی هم از او تابعیت می‌کرد. چه در مکانیک‌های گیم‌پلی و چه در داستان، همیشه ارتباط و نقش این دو برادر عمیق و موثر بوده و صد البته هدفمند.

 

نیتن و ساموئل دریک

بازی Uncharted 4 

اگر قرار باشد به بهترین جفت‌ها بپردازیم، بی‌شک برادران دریک یک جایگاه مخصوص را در این مقوله به خود از قبل اختصاص داده‌اند. سم و نیتن، یک جفت کاشف مقبره و شکارچی گنج‌های باستانی که شغل‌شان را چون یک پارک تفریحاتی به حساب می‌آورند و از خطر کردن و دست به کارهای مرگبار زدن، هیچوقت خسته نمی‌شوند. با ورود سم در نسخه چهارم به میدان بازی، معلوم می‌شود که در گذشته بعنوان برادر بزرگتر هرچه می‌دانسته به تنها عضو باقی‌مانده خانواده‌اش یعنی نیتن آموخته و بعد از کشف واقعیت پشت ماجرای گم‌شدن مادرشان، تصمیم می‌گیرد که وی را همراه خود به ماجراجویی‌هایشان ببرد و این چنین شد که سفر بزرگشان برای کشف یکی از بزرگترین گنج‌های تاریخ آغاز می‌یابد هرچند، در این بین تقریبا نیمی از دنیا خواستار جدایی سر نیتن از بدنش شدند! 

دوستان عزیز امیدواریم مطالعه‌ی این مقاله برای شما جالب بوده باشد و خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید. از نظر شما بهترین برادران در دنیای بازی چه کسانی هستند؟

منبع متن: pardisgame