نقد و بررسی بازی F1 2017

به قلم "حامد زاهدی"

به جرات می‌توان گفت که بازی‌های ویدیویی ساخته شده بر اساس مسابقات فرمول یک با عرضه بازی F1 2016 در سال گذشته جانی دوباره به خود گرفت و همین موفقیت باعث شد که استودیو Codemasters با اعتماد به نفس بالا و ذهنی بازتر به سراغ نسخه سال 2017 عنوان مذکور برود.

استودیو صاحب نام Codemasters با در نظر گرفتن ارکان اصلی مسابقات فرمول یک و آنچه که باعث موفقیت نسخه قبلی شد در اقدامی جسورانه سطح جدیدی از مسابقات درون پیست که موجب تحریک و جوشش آدرنالین خون بازیکنان می‌شود را ارائه داده است. بدون تردید مهم‌ترین عامل پیشرفت F1 2017 را می‌توان تمرکز بیشتر برروی حالت حرفه ای (Career Mode) دانست که به خاطر تاکید سازندگان برروی تقویت و بهبود عملکرد مکانیزم‌های حکمفرما  بر آن است.

f1 2017

"در حالت حرفه‌ای گزینه‌های متعددی وجود دارد که باعث درگیرکردن بیشتر بازیکنان می‌شود"

پیروزی در مسابقات در کنار مهارت‌های رانندگی به دانش فنی شما نیز بستگی دارد چرا که بازیکنان در کنار مسابقات هیجان‌انگیز و جذابی که در پیش خواهند داشت دقت و حساسیت آنان در انتخاب شیوه‌های تاکتیکی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. زمانی که مشغول تعویض قطعات ماشین هستید باید شرایط جاده از لحاظ لغزندگی در اثر بارش باران و غیره را مد نظر داشته باشید چرا که یک انتخاب اشتباه در بالانس باعث یک شکست تلخ خواهد شد؛ اما سوال اینجاست که آیا F1 2017 برای کسانی که از آچارکشی ماشین و مشخصات قطعات آن اطلاعاتی ندارند، مناسب نیست؟ پاسخ منفی است چرا که استودیو سازنده با قراردادن بخش‌های راهنما و مشاورانی مجرب، جزء به جزء ماشین را آنالیز کرده و شما را به یک متخصص حرفه‌ای در ایجاد یک بالانس مناسب و دلخواه یاری می‌کند.

F1 2017

"در این نما می‌توان دید که به جزئیاتی که در مسافت دورتری قرار دارند دقت نشده است"

ایجاد یک رابطه دوطرفه بین بازیکن و F1 2017 مهم‌ترین هدف Codemasters محسوب می‌شود. خلاف نسخه‌های پیشین، اینبار دست شما در کنترل و تحقیق در خصوص بخش‌های مختلف ماشین و به‌کارگیری‌ ایده‌ها کاملا باز است؛ پس از پایان هر مسابقه، جدولی از عملکرد شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت که نقاط ضعفتان را گوش زد می‌کند و پیشنهاداتی نیز برای برطرف نمودن آن ارائه می‌دهد؛ همین عامل سبب شده که بخش‌های تمرینی نادیده گرفته نشود و بازیکن برای تبدیل شدن به یک راننده حرفه‌ای بارها و بارها به تلاش جهت رفع ایرادات بپردازد.

اینکه بدانیم چه ماشین‌هایی می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند، یک امر حیاتی در چنین عنوانیست و باید اقرار کرد که سازندگان با آگاهی و هوشیاری کامل علاوه بر دیوانگان سرعت، نگاهی نوستالژی به ماشین‌های قدیمی نیز داشته است. F1 2017تاری017های قدیمی نیز داشته است. وستالژی به به خود جلب کند، یک امر حیاتی در چنین عنوانیست و باید اقرار کرد که سازندگان با آگاهی ک مانند تاریخچه‌ای از بهترین ماشین‌های موجود در سری مسابقات فرمول یک طی دهه‌های مختلف بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدل MP4/4 سال 1988 مک کارن که توسط اسطوره‌های افسانه‌ای "آلن پروست" (Alain Prost) و "آیرتون سنا" (Ayrton Senna) رانده شده و همچنین F2002 کمپانی فراری اشاره داشته باشیم. شاید برای شما هم سرگرم کننده باشد که این ماشین‌های کلاسیک را در مسابقات حرفه‌ای و در کنار غول‌های آهنین مدرن به چالش بکشید.

F1 2017

"در طراحی میان پرده‌ها و همچنین بافت چهره رانندگان دقت لازم نشده است"

آنچه که سبب شده حالت حرفه‌ای یک سر و گردن از نسخه سال گذشته خود بالاتر باشد، تاکید بیشتر بر ماهیت اصلی و ریز جزیات است؛ اینکه بتوان جنس شخصیت خود را انتخاب کرده و بین مرد یا زن یکی را مورد گزینش قرار بدید به طبع باعث کسب تجربه‌ای بهتر برای بازیکنان در یک هفته‌ای که مشغول انجام این حالت بوده‌اید، می‌شود اما آیا کسانی که می‌خواهند یک بازی سریع و بدون واسطه را داشته باشند، F1 2017 عنوان پیشنهادی ما نخواهد بود؟ حالت‌های دیگری نیز وجود دارد که به بازیباز این اجازه را می‌دهد که در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق رابط کاربری آسان و تنها با انتخاب چند دکمه وارد پیست مسابقه شوید.

از دیگر نکات مهم نسخه امسال F1 می‌توان به سیستم حاکم بر مکانیزم هدایت ماشین اشاره کرد. همین ابتدا بگوییم که اگر عناوینی مثل Forza را پیش‌تر بازی کردید و آن کنترل و هندلینگ عالی مد نظرتان هست در پشت ماشین‌های F1 2017 با کمی مشکل مواجه خواهید شد. تنظیم سرعت ماشین در هنگام مواجه با یک پیچ تند نیاز به مهارت و هوشیاری بالایی دارد چرا که ممکن است افراد ناشی سرنوشت خود را تغییر داده و ضمن شکست، صدمه زیادی به ماشین وارد کنند.

نباید از نقاط ضعف F1 2017 به سادگی گذشت. سوال پیش میاید که چرا سازندگان سطح دشواری بازی را تا این حد بالا برده و در کنار آن مسابقاتی ساده را سخت و استرس‌زا نشان داده‌اند؟ به عقیده بنده این عامل سبب دفع افراد تازه وارد به خانواده عظیم فرمول یک می‌شود. از طرفی دیگر در بخش گرافیک کمکاری‌های صورت گرفته و شاهد طراحی‌های نامناسب و کم جزئیاتی برای اجسام اطراف پیست‌ها و رنگ پردازی مناسب آن‌ها هستیم.

F1 2017

"تغییرات آب و هوایی در کنترل ماشین شما تاثیرگذار است"

بدون تردید چنین عنوانی که بیشتر مخاطبین آن را جوانان و بزرگ سالان تشکیل می‌دهد نیاز به گرافیکی پویاتر دارد. مشکلی که همچنان در هر دو نسخه اخیر وجود داشت، طراحی ناامید کننده چهره‌ها بود که بدون تردید با کمی صبر و حوصله بیشتر و استفاده از طراحانی سه بعدی، می‌توانستیم شاهد چهره‌های جذابی باشیم که قابل قیاس با سایر عناوین ورزشی باشد.

نکات مثبت:

وجود بخش‌های مختلف

امکانات گسترده در تنظیمات و شخصی‌سازی

حالت حرفه‌ای جامع

وجود اتوموبیل‌های کلاسیک و امکان استفاده از آنان در مسابقات

نکات منفی:

طراحی گرافیکی ضعیف چهره شخصیت‌ها

در همان ابتدا بازیکنان تازه وارد را با چالش‌هایی سخت و دشوار مواجه می‌کند

نتیجه‌گیری

به‌طور کل F1 2017 خروجی موفق دیگری برای استودیو Codemasters محسوب می‌شود. کسانی که علاقه به مسابقات فرمول یک دارند در بازی F1 2017 به آنچه که دنبالش بوده‌اند خواهند رسید اما از طرفی کسب این تجربه برای تازه واردان چالش سختی را به همراه خواهد داشت که عدم موفقیت در آن سبب خداحافظی با این عنوان می‌شود!

Verdict

Overall, F1 2017 is another successful title from Codemasters. Those who enjoy F1 will find what they wanted in this game. But gaining this experience will be a very challenging task for newer players that can force them to quit playing

Score: 8.5 - PS4 Version

منبع متن: pardisgame