رقابت ، همیشه در طول تاریخ دیده شده و خواهد شد. رقبای کوچک و بزرگی که حتی اکنون هم در حال دیدن آن ها هستیم . مانند رقابت مسی و رونالدو ، سونی و مایکروسافت ، اپل و سامسونگ  و کلی رقابت و رقبای دیگر ! می توان گفت که بزرگترین مزیت رقابت ، پیشرفت […]

کمی تا رستگاری | نقد و بررسی PES 2018

رقابت ، همیشه در طول تاریخ دیده شده و خواهد شد. رقبای کوچک و بزرگی که حتی اکنون هم در حال دیدن آن ها هستیم . مانند رقابت مسی و رونالدو ، سونی و مایکروسافت ، اپل و سامسونگ  و کلی رقابت و رقبای دیگر ! می توان گفت که بزرگترین مزیت رقابت ، پیشرفت است! رقابت ، مانند این است که دو فرد در یک مسابقه ، می خواهند مسیری را فتح کنند! هر قدم که فرد اول به جلو می رود ، فرد دوم را مجبور به طی کردن دو قدم می کند ، این دو فرد دقیقاً مکمل یکدیگر هستند. درست مانند رقبایی که به آن ها اشاره کردیم. کونامی و الکترونیک آرتز نیز همانند دیگران البته سالهاست که با یکدیگر سر و کله می زنند! اگرچه در سالهای اخیر ، هر قدم که Pes به عقب برگشت ، FIFAیک قدم به جلو رفت ، اما Pes با بهبود ها و ویژگی های خوبی که از خود نشان  داد ، مخصوصاً در این سالها، به خوبی خود را به حریف نزدیکتر کرد.  درست است که طی چند سال اخیر ، Pes سرش را از برف بیرون برد، نگاهی به اطراف کرد و دستی به سر و صورت خود کشید ، اما آیا تمام اینها کافی بود؟ با نقد و بررسی PES 2018 ، همراه ما باشید.

تغییراتی که در بازی صورت گرفته اند، می توانند آنقدر کوچک باشند که حتی متوجه نشوید! اما همین تغییرات ریز ، یک پله به لذت بخش تر کردن تجربه بازی می افزایند!

برای شروع ، بیایید ابتدا گیم پلی بازی را زیر ذره بین ببریم! گیم پلی که از مهمترین ارکان PES به شمار می رود ، باز هم دچار تغییرات بسیار ریزی شده ، مهمترین نکته البته این است که کونامی ، قصد داشته با حفظ همان دستپخت قبلی ، و اضافه کردن ادویه های خوب ، هر بار محصولی بهتر و مرغوب تر را ارائه دهد. اینگونه است که انیمیشن ها در PES 2018 نرم تر از گذشته شده اند و کونامی بازی را اینبار عمیق تر  از قبل ساخته است. همین نکات ، به ارائه فوتبالی جذاب تر کمک شایانی می کنند و در نهایت منجر به نزدیکی بیشتر بازی به واقعیت خواهند شد. آنچه که در سالهای گذشته برای واقع گرایانه تر شدن بازی سدی بزرگ بود ، سرعت بیش از حد گیم پلی به شمار ممی رفت ، قدم های بازیکنان کمی نا معمول و سریع بود! حالا در ننسخه ۲۰۱۸ ، سرعت بازی معقول تر ازهمیشه دیده می شود .موردی که همیشه در PES تحسین می شد ، تفاوت مدل حرکت و استایل بازیکنان بود که هم اکنون ، با بهتر شدن ، تجربه فوق العاده ای به ما خواهد داد.  قدم های سریع مسی و حالت خاص حرکت رونالدو ، تفاوت بازی بازیکنان قد بلند با قد کوتاه و ظرافت بازی بازیکنان تکنیکی ، همه و همه در بازی به خوبی پیاده شده اند و آنقدر این  ویژگی های بازیکنان و استایل هایشان به خوبی پیاده شده که مثلا در هنگام بازی با تیمی مانند  بارسلونا ، آن هم در نیوکمپ ، واقعاً احساس می کنید در حال کنترل ورژن اصلی بازیکنان هستید! ظاهرا سازندگان اینبار برای انتخاب موسیقی های بازی سلیقه بیشتری به خرج داده اند ! و  شاهد موسیقی های مرغوب تری نسبت به سالهای گذشته هستیم( هر چند با تعداد نه چندان زیاد) البته اگر چه موسیقی در بازی ای مانند PES ، تنها در مواقعی که در منو هستید به کار می آید و در حین بازی به آن نیازی ندارید ، اما مطمئناً می توان روی تنوعی که ایجاد می کند حساب کرد.

به جرأت می توان گفت که گیم پلی PES 2018 ، آنقدر لذت بخش است که از تک تک پاس هایی که می دهید لذت می برید!

گیم پلی بازی ، هر سال بهتر از سال قبل بنظر می رسد و من فکر می کنم که با بهترین گیم پلی سری در چند سال اخیر طرف هستیم. تغییرات جزئی در گیم پلی ، روح تازه ای به آن اهدا کرده است و سبب هر چه زیباتر شدنش می شود. ” به جرأت می توان گفت که گیم پلی PES 2018 آنقدر لذت بخش است که از تک تک پاس هایی که می دهید لذت می برید! ” هر مسابقه ، یک چالش جدید را به همراه دارد. و صریح تر بگویم ، واقعاً هیچ بازی فوتبالی به اندازه PES 2018  اینچنین حس خوبی را در حین بازی به شما نمی دهد! پاس ها ، سانتر ها و شوت ها همگی زیبا طراحی شده اند. از نظر جلوه های بصری نیز مانند همیشه ، هیچ انتقادی وارد نیست . طراحی چهره ها ، همانطور که در نسخه های قبل مشاهده کردیم ، فوق العاده هستند و هر سال هم بهتر می شوند. طراحی چهره ها ، بهتر از این نمی شد و کونامی در این مورد ، ابداً کم نگذاشته است.

” کونامی ، دست شما را باز گذاشته است تا همانگونه که می خواهید ، فوتبال بازی کنید.”

PES 2018 از حیث تنوع تاک تیک ها و آزادی عمل برای پیش برد مسابقه ، بسیار بهتر از نسخه های پیشین عمل کرده است. درست مانند یک سرمربی ، تاکتیک تیمتان را انتخاب کنید و طبق  آن جلو بروید. مانند بارسلونا بر روی مالکیت توپ حساب کنید ، یا مانند یوونتوس به دفاع بپردازید و بر روی ضد حمله ها تمرکز کنید. شما کاملا آزاد هستید تا هر طور که می خواهید ، تیمتان را هدایت کنید و این آزادی عمل ، یکی دیگر از نکات بسیار مهم و البته مثبت نسخه ۲۰۱۸ به شمار می رود. هرچند که در نسخه های قبل هم شاهد وجود تاکتیک ها و روش های بازی مختلف بودیم ، اما اینبار گسترده تر از همیشه آنها را در اختیار داریم.

همانند بسیاری از تفاوت هایی که میان PES و FIFA دیدیم ، تفاوتی که اکنون به آن می رسیم بسیار مهم محسوب می شود! یک کنترل سینه ، آنهم خارج از محوطه ! تنظیم زاویه و فشار دادن کلید شوت می تواند در همان ثانیه نخست بازی به گل تبدیل بشود! به همین سادگی (!) ؛ شاید گفتن اینکه در PES 2018 ، هنوز هم گل زدن آسان است و اگر با یک شوت کات دار مستقیماً در همان دقایق اول به استقبال دروازه بان بروید ، احتمال گل شدنش خیلی زیاد است ، کم لطفی باشد ! اما حقیقت این است که در بازی ای مانند PES ، می توان گل هایی به ثمر رساند که در FIFA با بارها و بارها تلاش به آنها دست پیدا کرد. حالا که صحبت از تفاوت و تغییر شد ، بد نیست تا نگاهی به دیگر تغییرات بازی داشته باشیم.  همانطور که بالاتر گفته شد ، تغییراتی که در نسخه ۲۰۱۸ می بینیم ، تغییراتی انقلابی نیستند.  Master League ، که یکی از مهم ترین بخش های بازی محسوب می شود نیز تغییر بزرگی به خود ندیده .  اضافه شدن تصاویر واقعی بازیکنان ، تغییر جزئی در منو  و اضافه شدن مصاحبه ها ، از جمله همین تغییرات ریز است. اما مشکل اینجاست که Master League امسال نیز مشکلات سال گذشته را به ارث برده و هنوز هم شاهد همان کاستی های قبل هستیم. و البته نقل و انتقالات !!! ؛ به سادگی می توان گفت نقل و انتقالات در مستر لیگ خیلی عجیب و بعضاً خنده دار است! خریدن لیونل مسی ، با ۶۰ میلیون یورو!!! ( دقیقاً با همین یک جمله می توان به توصیف مستر لیگ نسخه ۲۰۱۸ پرداخت!) نقل و انتقالات به شدت ساده است! شما می توانید کلیدی ترین و مهمترین بازیکنان را با قیمتی باور نکردنی به خدمت بگیرید و رسماً یک تیم منتخب از بهترین بازیکنان جهان ترتیب داده ( و حتی هر سال با شادمانی هر چه تمام تر هر چه جام و افتخار وجود دارد را نصیب خودتان کنید!) البته خب این پایان کار نیست و خوشبختانه همچنان می توان مسترلیگ را یک بخش سرگرم کننده دید! ولی اگر کونامی فکری به حال سرزنده کردن این بخش نکند ، مسترلیگ ، بی ارزش و خسته کننده خواهد شد.

” PES 2018 ، از همان مشکلات همیشگی و آزار دهنده رنج می برد “

از مسترلیگ نیز اگر رد بشویم ، به بخش آنلاین PES 2018 می رسیم. تقریبا ً همه چیز در این بخش مانند سال گذشته باقی مانده ، به جز حالت جدیدی که بازیکنان را به صورت ۳ مقابل ۳ (۳ vs 3 )در برابر یکدیگر قرار می دهند . نکته بسیار خوب  این است که اهمیت کار تیمی در این حالت به خوبی پیاده شده و اگر با تیم خود هماهنگ باشید ، مطمئناً نتیجه خواهید گرفت. سرور ها و کیفیت بازی آنلاین ، آنطور که تاکنون دیدیم ، میان نسخه های قبل بهترین بوده است.  My Club که رقیب جدی Ultimate Team محسوب می شود ،  دقیقاً مانند باقی بخش ها ،تغییرات کمی را تجربه کرده و همان حرف های همیشگی را دارد . اما حداقل امسال احساس راحتی بیشتری با آن می کنیم! به سادگی می توان گفت که بزرگترین مشکل PES 2018 ، وجود همان مشکلات قدیمی و همیشگی است ، ایراد هایی که هر سال در بازی مشاهده می کنیم و بدتر از آن هم این است که انگار حتی ذره ای تلاش و وقت برای رفع آنها صرف نشده است!

همانطور که بالاتر اشاره کردیم ، بازی از لحاظ کیفیت و جلوه های بصری ، طراحی چهره و انیمیشن ها فوق العاده عمل کرده و همه PES های قبل را پشت سر گذاشته است. البته من مطمئن هستم که خود راموس نیز از مشکلات تکراری بازی خسته شده است!!!

درست مثل سال گذشته ، هر ایرادی که به PES 2017 گرفتیم را باید به PES 2018 نیز بچسبانیم! کمبود لایسنس برای تیم های خوب و معتبر ، یکی از آزار دهنده ترین مشکلات هر سال PES است که گویی سازندگان کلا آن را فراموش کرده اند! تیم های معتبر دیگر مانند بایرن مونیخ و چلسی و ده ها تیم دیگر هیچکدام با اسم و مشخصات واقعی در بازی دیده نمی شوند و اگر می خواهید تا اطلاعات اصلی تیم مورد نظرتان را در بازی داشته باشید ، ضروری است تا فایل های مختص آن را بارگیری کرده باشید. بعد از آن اگر بخواهیم از بحث لایسنس ها و انتقالات نیز رد بشویم ، با حفره ای عمیق بنام گزارشگری مواجه می شویم ، گزارشگری ، باز هم مانند سال گذشته تکراری و خسته کننده است ، جملاتی که می شنوید ، ممکن است آنقدر تکرار بشنود که تا یکی دو هفته بعد از خرید ، آنها را حفظ کرده باشید! حتی گاهاً گزارشگران عزیز که Peter Drury و Jim Beglin باشند ، اقدام به گفتن جملات جالبی می کنند! که در کل توصیه ما به شما این است قید صدای صد البته زیبای گزارشگران را بزنید! عجیب است که سازندگان تلاش بزرگ و خاصی نداشته اند و  نتوانستند این ایرادات را برطرف کنند اما ما خوشحالیم که ۲۰۱۸ ، هنوز ادامه راهی را می رود که ما به آن امید بسیاری داریم؛PES 2018 ، مطمئناً تجربه ای دلنشین و لذت بخش با خود به همراه می آورد و مشکلاتی که دارد ، اگرچه گاهی آزار دهنده ظاهر می شوند ، اما به هثچ وجه نمی توانند مانع لذت بردن شما باشند. کونامی ، سعی کرده تا با حفظ همان فرمول دلنشین همیشگی ، تجربه ای لذت بخش تر از قبل را به ما بچشاند و بنظر ، دستور پخت کونامی اگرچه طعم فوق العاده ای به ما می دهد ، اما هنوز هم نیاز به تغییرات و ادویه هایی دارد تا دقیقاً همان چیزی بشود که انتظارش را داریم.

منبع متن: gamefa