حدود یک ماه تا انتشار کنسول Xbox One X باقی مانده است، کنسولی که شرکت Microsoft آنرا با شعار True 4K Gaming معرفی کرد اما نکته‌ اینجاست که بازی‌هایی هستند که بر روی این کنسول با کیفیت 4K اجرا نمی‌شوند. اما دلیل چیست؟ آیا این بر خلاف شعار Microsoft است؟

به گزارش پردیس‌گیم، اخیرا آقای "آلبرت پنلو" از مدیران بازاریابی بخش Xbox شرکت Microsoft مصاحبه‌ای را با سایت whatsgoodgames داشته است. در این مصاحبه پیرامون مباحث فراوانی بحث شد که در بخشی از آن بحث به سمت علت اجرا نشدن برخی بازی‌ها بصورت 4K و البته انواع کیفیت‌های موجود بر روی Xbox One X رفت. پنلو در این رابطه گفت:

"ما با Xbox One X سه چیز را به مصرف کنندگان ارائه می‌دهیم. اول کیفیت 4K، دوم HDR و سوم بازی‌های پیشرفته یا Enhanced. دو تا از اینها ویژگی هستند و دیگری یعنی 4K شناسه‌ی اصلی پلتفرم Xbox One X است. 4K بودن موضوع خیلی ساده‌ای هست و به این معناست که تمامی جزئیات بازی با کیفیت 4K بر روی نمایشگر شما پخش شود. حالا این 4K پخش شدن می‌تواند بصورت Native یا حقیقی باشد، می‌تواند بصورت داینامیک باشد و می‌تواند از طریق رندر checkerboard باشد. اما عناوینی نیز هستند که به صورتی که گفتم اجرا نمی‌شوند و تنها از طریق اپ‌اسکیل شدن به کیفیت 4K دست پیدا می‌کنند. ما به هیچ عنوان بر روی این بازی‌ها لوگو 4K را قرار نمی‌دهیم. اما اگر شما بر روی بازی لوگو 4K دیدید، بدانید که این بازی روی کنسول ما خروجی 4K دارد."

اما منظور از بازی‌های Enhanced چیست؟ آلبرت پنلو در این رابطه گفت:

"بازی‌های Enhanced اصولا به عناوینی گفته می‌شود که در آن سازنده به عقب بازگشته و بازی خود را براساس قدرت جدیدی که در اختیارش قرار گرفته با کیفیت بهتری روی Xbox One X ارائه می‌دهد. این بازی‌ها Enhanced نامیده می‌شوند. اما نکته این است که ما لزوما به سازندگان نمی‌گوییم که از این قدرت باید چطور استفاده کنید و مشخصات اجرایی بازی بر عهده آن‌هاست. بسیاری از بازی‌های Enhanced با کیفیت 4K اجرا می‌شوند، بسیاری از آن‌ها HDR را پشتیبانی می‌کنند اما چنین چیزهایی برای سازندگان یک ضرورت و اجبار نیست."


در ادامه بحث به این سمت رفت که علت 4K اجرا نشدن برخی بازی‌ها بر روی Xbox One X چیست. آقای پنلو در این مورد گفت:

"ما Xbox One X را ساختیم تا بتوانیم بازی‌ها را با کیفیت 4K اجرا کنیم. اگر یادتان باشد زمانی که در E3 این کنسول را معرفی کردیم، بسیاری از تحلیلگرها در مورد توانایی‌های کنسول برای اجرای بازی بصورت 4K تردید داشتند اما خوشبختانه ما ثابت کردیم که Xbox One پلتفرمی قدرتمند و مناسب برای 4K Gaming است. ما هزاران شبیه‌سازی را بر روی کدهای کنسول انجام دادیم تا بتوانیم آنرا به این سطح برسانیم.

زمانی که ما آزمایش‌های تکنیکی کنسول را بخوبی در مقابل سازندگان سپری کردیم، آن‌ها به ما گفتند که بسیار خب! اکنون من می‌توانم از این قدرت برای اجرای بازی خود با کیفیت 4K استفاده کنم. اما دیگر چه کارهایی می‌توانم انجام دهم؟ آیا می‌توانم از این قدرت برای افزودن افکت‌های زیبا گرافیکی استفاده کنم؟ آیا می‌توانم بافت‌ها و نورپردازی را واقع‌گرایانه‌تر کنم؟ آیا می‌توانم سطح جزئیات را بالا ببرم؟

دقیقا به همین دلیل بود که ما در E3 نگفتیم که "تمامی بازی‌ها" با کیفیت 4K اجرا خواهند شد زیرا این کاملا بر عهده سازندگان است. ما با این کنسول دست سازندگان را باز گذاشتیم تا کاری که می‌خواهند را انجام دهند و بهترین مثالش هم Tomb Raider است."

مصاحبه آقای پنلو حاوی بخش‌های جالب دیگری نیز هست که در ساعات آینده به اطلاع شما خواهد رسید. در آخر دیدگاه شما در مورد صحبت‌های ایشان چیست؟ آیا از دلیلی که برای اجرا نشدن برخی عناوین با کیفیت 4K آورده شده است، قانع شده‌اید؟

منبع متن: pardisgame