Gran Turismo Sport؛ رویایی برای رانندگان حرفه‌ای

پیش نمایشی بر Gran Turismo Sport

"به قلم سینا ربیعی"

رویایی برای رانندگان حرفه‌ای

سال 2013 بود که مرد افسانه‌ای بازی‌های اتومبیل‌رانی، یعنی "کازونوری یامائوچی" در مصاحبه با فامیتسو اعلام کرد که نسخه بعدی Gran Turismo از همان موتور گرافیکی و فیزیکی نسخه ششم بهره گرفته و با قدرت‌ها و توانایی‌های PS4 به صورت انحصاری روانه این کنسول می‌شود. از آن زمان بیش از چهار سال می‌گذرد و سرانجام بزودی شاهد عرضه اولین نسخه از GT بر روی کنسول نسل هشتمیِ شرکتِ سونی خواهیم بود. Gran Turismo Sport دقیقا نقش بازآفرینی در مجموعه را دارد، ریسکی بزرگ که قطعا براساس مشکلات نسخه پنجم و ششم لازم بود. اما چیزی که Gran Turismo Sport را یک بازی ویژه و موردانتظار برای ما می‌کند چیست؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم که به این پرسش پاسخ دهیم.

تقریبا در بین افرادی که به طور حرفه‌ای رانندگی را دنبال می‌کنند و چه در واقعیت و چه در دنیای گیم، به این حوزه علاقه فراوانی دارد، شکی وجود ندارد که Gran Turismo همیشه از لحاظ شبیه‌سازی در بالاترین سطح بازی‌های اتومبیل‌رانی بوده است. با این وجود علت انتقادهای فراوانی که به نسخه پنجم و ششم می‌شد، چه بود؟

بگذارید فلش بکی به اواخر سال 2013 بزنیم، زمانی که Gran Turismo 6 روانه بازار شد اما نقدها بشدت ضد و نقیض بود. در بین نکات مثبت بازی چند کلیدواژه به طور ثابت حضور داشتند. تعداد بسیار زیاد ماشین‌ها که هیچ رقیبی نزدیک آن نمی‌شد. تعداد بالای مسیر و پیست‌های مسابقه. تجربه‌ی مستحکم و شبیه‌سازگونه رانندگی و ...؛ اما چند عنصر هم در بین نکات منفی حضور ثابت داشتند! دیدگاه‌های نکات منفی در مورد چه بود؟

منتقد VideoGamer از این سخن می‌گفت که بازی سرگرم‌کننده و جذاب نیست! منتقد venturebeat می‌گفت که من برام اهمیتی ندارد که گشتاور در ماشین چه تاثیری دارد یا مانوفیلد چکار می‌‌کند و یا چه تغییراتی را در قطعات خودرو ایجاد کنم عملکرد ماشین بهتر می‌شود! من می‌خواهم بازی کنم و سرگرم شوم ... منتقد Gamespot اعتقاد داشت که هوش مصنوعی ماشین‌های رقیب رباتیک و مصنوعی است و محیط‌ها تاریخ مصرف گذشته هستند و البته برای بدست آوردن ماشین‌های خوب باید زمان زیادی صرف کرد....

همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، Gran Turismo 6 در حوزه شبیه‌سازی و هندلینگ ماشین‌ها و تاثیرگذاری کوچکترین جزئیات ماشین در عملکردشان به مانند تمامی نسخه‌های دیگر این مجموعه سطح بسیار بالایی داشت اما بازی چند مشکل اساسی را یدک می‌کشید:

1- برای گیمرهای تازه‌کار و کسانی که تخصصی در زمینه رانندگی ندارند، بازی بعد از مدتی خشک و خسته‌کننده می‌شد.

2- از لحاظ فنی بازی به طور کامل مدرن نبود. علاوه بر مشکل همیشگی ماشین‌های استاندارد که عملا حس دوران PS2 را یک می‌کشیدند، عمده‌ی مسیرهای رانندگی و حتی طراحی بخش‌های بازی حسی کهنه و قدیمی داشت.

3- Gran Turismo 6 بیش از حد یک شبیه‌ساز بود و از عنصر مهم بازی بودن بهره زیادی نمی‌برد. دقیقا برخلاف Forza Motorsport که طی نسل قبل توانست رویکردی در ساختار خود ایجاد کند که هم گیمرهایی که از روی تفریح و جنبه فان دنبال بازی بودند را جذب کند و هم کسانی که شبیه‌ساز می‌خواستند. اما از Gran Turismo 6 فقط کسانی که در دسته دوم قرار داشتند می‌توانستند لذت ببرند.

بازی Gran Turismo Sport

در چنین شرایطی راه حل چه بود؟ راه اول ساخت Gran Turismo 7 بود، آن هم در شرایطی که به طور کامل انجین تغییر کرده باشد، دیگر خبری از ماشین‌های استاندارد نباشد و بخش Career بهبود داده شود و بخش آنلاین هم سرگرم‌کننده‌تر و عمیق‌تر شود و البته تمامی ماشین‌ها و مسیرهای مسابقه از لحاظ فنی و گرافیکی بازسازی شوند. قطعا با توجه به گستردگی GT، بازسازی تمامی این موارد چندین سال زمان می‌برد به همین دلیل سازندگان تصمیم گرفتند که یک نسخه جانبی از این مجموعه را روانه بازار کنند، نسخه‌ای که به معنای واقعی کلمه این مجموعه را کوبیده و نو ساخته و سعی دارد تا اولین خشت از آینده‌ی Gran Turismo را محکم و استوار بگذارد تا در آینده‌ این مجموعه بر مبنا این نسخه گسترده شود.

این سنگ بنا، Gran Turismo Sport نام دارد و در چندین حوزه پیشرفت‌هایی فوق‌العاده را رقم زده است. با ما همراه باشید تا ببینیم که GTS چه دارد که آنرا سنگ بنای‌ آینده‌ی سری بازی GT و رویایی برای رانندگان حرفه‌ای می‌دانیم.

بخش کمپینی که هم آماتورها را سرگرم می‌کند و هم حرفه‌ای‌ها را راضی نگه می‌دارد

Gran Turismo Sport نقش یک آکادمی را دارد، آکادمی که به شما رانندگی در سطح حرفه‌ای را آموزش می‌دهد. شما در GTS باید از صفر شروع کنید و سپس به سطحی برسید که بتوانید در مسابقات و رقابت‌های نفسگیر آنلاینی که با نظارت فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی برگزار می‌شود شرکت کنید. برای حرفه‌ای شدن در GTS چند عامل مهم وجود دارد:

1- شما باید از پایه یک راننده قوی شوید؛ در بازی این امکان برای شما فراهم می‌شود که مهارت‌های خود را از پایه فرا بگیرید و با جزئی‌ترین عناصری که در کنترل ماشین‌ها تاثیرگذار است، آشنا شوید.

2- شما باید مهارت و اعتماد به نفس لازم برای پشت سر گذاشتن چالش‌ها را داشته باشید؛ کار دیگری که سعی شده در روند بخش کمپین بازی صورت گیرد، این است که پس از گذراندن مهارت‌های پایه‌ای، شما در معرض سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین رویدادهای رانندگی قرار می‌گیرید. اگر شما بتوانید این بخش را با موفقیت پشت سر بگذارید، اکنون آماده حضور در بخش آنلاین بوده و می‌توانید ادعا کنید که یک راننده حرفه‌ای هستید.

3- GTS یک شبیه‌ساز است تا محصول سرگرمی! شما باید شخصیت و اخلاق یک راننده حرفه‌ای را داشته باشید؛ موردی که همیشه مدنظر یامائوچی بوده و در این نسخه به طور جدی پیاده شده، مقوله اخلاق در رانندگی است. GTS برای این ساخته نشده که با ماشین‌های اطراف تصادف عمدی کنید و از دیدن برخورد و تخریب‌پذیری لذت ببرید، اصلا چنین چیزی در یک شبیه‌ساز معنا ندارد. شما باید خود را در واقعیت تجسم کنید و یک راننده حرفه‌ای، اولین و آخرین هدفش در مسابقه پیروزی با حفظ سلامتی و شخصیت رانندگی است. در بازی شما باید اخلاق رانندگی را حفظ کنید و اگر یک راننده ناهنجار باشید و اعمال خلاف قانون و عرف انجام دهید، با امتیازات منفی جریمه خواهید شد.

بازی Gran Turismo Sport

بر مبنا این سه رویکرد، سازندگان چهار بخش مختلف را در قسمت کمپین قرار داده‌اند:

بخش Driving School یا آموزشگاه رانندگی: تمام موارد از ساده‌ترین نکات تا پیشرفته‌ترین تکنیک‌های مسابقه را به بازیکنان خواهد آموخت. بازیکن پس از فراگیری این فنون در سطح حرفه‌ای قرار خواهد گرفت.

بخش Mission Challenge یا مراحل چالش‌برانگیز: مسابقات و چالش‌های‌ به یادماندنی برای بازیکن فراهم می‌کند. هر مرحله با داشتن گزینه "رتبه دوستان" به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا مهارت دوستان خود را به چالش بکشند.

بخش Circuit Experience یا مسابقات دوره‌ای: برای بازیکنان چالش‌برانگیزترین مسیرهای مسابقه را فراهم کرده است. با پایان رساندن این بخش بازیکنان می‌توانند اطمینان داشته باشد که به اندازه یک راننده حرفه‌ای مهارت دارند.

بخش Racing Etiquettes یا علائم رانندگی: بازیکنان با پرچم‌ها، علائم و پرتکل‌های امنیتی آشنایی لازم را پیدا می‌کنند. نتیجه این آموزش، برگزاری مسابقات در نهایت احترام و عدالت برای تمامی بازیکنان خواهد بود.

بازی Gran Turismo Sport

بخش آنلاین بسیار گسترده‌تر و جدی‌تر از قبل خواهد بود

سازندگان بخش Sport یا همان Sport Mode در بازی را "آینده‌ای آنلاین در بازی‌های اتومبیل‌رانی" می‌دانند. رویکرد یامائوچی در این بخش واضح است. شما زمانی که پایه‌های اصولی رانندگی را از طریق بخش کمپین فرا گرفتید، باید پا به بخش آنلاین بگذارید. نکته‌ای که در مورد بخش آنلاین GTS وجود دارد، توجه به مهارت، اخلاق و عدالت است.

مهارت از این جهت که شما نباید نگران مواجهه به رانندگان بسیار حرفه‌ای باشید، سیستم Matchmaking طوری است که امتیاز و عملکرد شما را لحاظ می‌کند. اخلاق از این جهت که نباید GTS را با یک بازی آرکید اشتباه بگیرید که در آن به هر قیمتی باید حریف را پشت سر بگذارید. پیروزی در GTS باید بر مبنا اخلاق حرفه‌ای رانندگی و دقیقا مشابه مسابقات حقیقی باشد و هر عمل غیرقانونی در بازی، امتیاز منفی را به دنبال دارد. و در آخر عدالت از این بابت که اگر شما یک راننده حرفه‌ای باشید اما اخلاق و شخصیت حرفه‌ای نداشته باشید، در بازی دچار کسر امتیاز شده و در مسابقات بعدی باید در سطح پایینی به مبارزه بپردازید.

یکی از دلایل اصلی این رویکرد مثال‌زدنی، عقد قرارداد 100 ساله با فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی است و این قرارداد در حدی برای سازندگان مهم بوده که بخش Sport را تحت نظارت و سرور اختصاصی که توسط فدراسیون جهانی کنترل می‌شود، برگزار خواهند کرد.

این پایان کار نیست و اگر بخواهید که فارغ از جنبه حرفه‌ای به رقابت آنلاین بپردازید، بخش Open Lobby برای این منظور طراحی شده است. در بخش Open Lobby شما می‌توانید بازی را به یک حالت سرگرم‌کننده‌تر و کمتر سخت‌گیرانه تبدیل کنید و در آن بر مبنا قوانین و شرایطی که تعریف می‌کنید، با دوستانتان به رقابت بپردازید.

بازی Gran Turismo Sport

فیزیک خودروها براساس نزدیک‌ترین حالت به واقعیت شبیه‌سازی شده است

به گفته یامائوچی، فیزیک خودروها در GTS قوی‌ترین و مستحکم‌ترین فیزیک در تمامی نسخه‌های این سری بوده که موجب می‌شود راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر از همیشه رانندگی کنید. همچنین در حدی تجربه و رویکردِ سازندگانِ بازی واقع‌گرایانه و در بین اهالی حرفه‌ای جهان اتومبیل‌رانی مثال زدنی است که آن‌ها وظیفه نظارت فنی و پشتیبانی برخی از مسابقات معتبر جهانی نظیر مسابقات نورنبرگ آلمان را به عهده داشته‌اند. نتیجه این همکاری فنی و حضور در رویدادهای حقیقی این بوده که به اطلاعات فنی و درونی خودروها از طریق سازندگان‌ دسترسی داشته و اکنون بواسطه آن، GTS دارای دقیق‌ترین و جزئی‌ترین سیستم اطلاعاتی شبیه‌سازی فیزیک خودروها شده است.

GTS وسیع‌ترین و واقع‌گرایانه‌ترین تجربه رانندگی بر مبنا واقعیت مجازی در کنسول‌ها را ارائه می‌دهد

من تقریبا از همان زمان معرفی‌ کوچکترین اخبار و حواشی بازی را دنبال کردم و از دید من علت اصلی تاخیر یک ساله بازی، بهینه‌سازی آن بر مبنا هدست PlayStation VR است. محیط‌های سه بعدی بازی بر مبنا واقعیت مجازی بصورت 360 درجه‌شبیه‌سازی شده‌اند اما متاسفانه به علت‌ محدودیت‌های فنی PS4، حالت VR تنها یک گزینه جانبی در بخش Arcade است که شما بصورت محدود می‌توانید مسابقاتی را در آن تجربه کنید. با این وجود لذت نشستن در ماشین‌های دست‌نیافتنی بازی و وضوح دید 360 درجه که عملا حس واقعیت را منتقل می‌کند، حتی بصورت جزئی‌ هم تجربه‌ای کم‌نظیر است.

بازی Gran Turismo Sport

گرافیک بازی از جدیدترین و بروزترین افکت‌ها و تکنولوژی‌های بصری بهره می‌گیرد

آیا می‌خواهید که یک بازی ریسینگ 4K را تجربه کنید؟ آیا می‌خواهید که در یک بازی ریسینگ از معجزه HDR بهره بگیرید؟ آیا می‌خواهید یک گرافیک فوق‌العاده را بر روی کنسول‌ها بصورت 60 فریم تجربه کنید؟ GTS تمامی این موارد و چندین مورد دیگر را بصورت همزمان به شما ارائه می‌دهد. بازی مثل پیشینیانش با نرخ فریم 60 ارائه می‌شود و بر روی PS4 Pro تجربه‌ی 4K را ارائه می‌دهد. به گفته یامائوچی، طراحی بصری بازی طوری بوده که جدیدترین تکنولوژی‌های نوین فیلم‌برداری و تصویر‌برداری در آن لحاظ شده است و تاثیرگذاری HDR در واقعیت‌ بخشیدن به رنگ‌های بازی اگر نگوییم بی سابقه، حداقل در سطح بازی‌هایی PS4 Pro کم‌سابقه است. با این وجود متاسفانه بازی یک ضعف بزرگ در حوزه فنی خود دارد و آن هم نبود آب و هوای داینامیک است.

شبیه‌سازی صداها بصورت کامل بر مبنا انتقال اطلاعات از ماشین‌های واقعی صورت گرفته است

با ضبط و برداشت اطلاعات مربوط به صداهایی که در حین رانندگی با هر ماشین صورت گرفته است، این اطلاعات به بازی منتقل شده و شما در هر ماشین می‌توانید صدای واقعی آن را بشنوید. صدای موتور، صدای اگزوز، سر و صدای انتقال قدرت در ماشین، سر و صدای جاده، باد و تاثیر آن بر ماشین (در هر سرعت) و ... کاملا شبیه‌سازی شده و بازی را در بالاترین سطح تکنولوژی روز نشان می‌دهد.

تاریخچه بنز

بخش Brand Central یک هدیه ارزشمند به عاشقان دنیای اتومبیل‌رانی است

اگر علاقه‌مند به دنیای ماشین‌ها باشید، قطعا گشت و گذار در برندهای مختلف و دیدن سوابق و اطلاعات هر ماشین برای شما لذت بخش است. برای این دسته از علاقه‌مندان، بخش Brand Central ایجاد شده که نقش گشت و گذار در همین برندها را دارد. شما بر مبنا این بخش می‌توانید اطلاعات کامل و سوابق و نحوه ایجاد اکثریت برندهای مشهور ماشین‌سازی را مشاهده کنید و فیلم‌هایی اختصاصی را تماشا کنید.

 

بخش Scapes در بازی یک تجربه بی‌رقیب در حوزه عکس‌برداری را ارائه می‌دهد

دیگر شاهد بخش عکاسی قدیمی در عنوان GT Sports نخواهیم بود. بواسطه بخش The Scapes، قسمت عکاسی این عنوان از نو طراحی شده و اکنون به پشتیبانی از HDR و تکنیک‌های جدید پردازش تصویری همراه شده است. نکته‌ای که این بخش را بشدت وسوسه‌انگیز می‌کند این است که سازندگان 100 مکان را جهت عکس‌برداری برای شما قرارداده‌اند و البته برای هر مکان، تک تک بخش‌های آن اطلاعات‌دهی شده و هر بخش از محیط یک میزان انرژی نوری مشخص را دارد. همچنین تاثیر نورخورشید بر روی ماشین در ساعات مختلف روز و میزان بازتاب آن ضبط و به بازی منتقل شده است و شما می‌توانید مطمئن باشید که اگر یک عکس را از ماشین خود در بخش Scapes می‌گیرید، عملا یک تصویر در واقعیت مشابه همان در می‌آید.

بازی Gran Turismo Sport

ماشین‌ها را با سلیقه خود شخصی‌سازی و طراحی کنید

از طریق بخش Livery Editor شما می‌توانید که نمای بیرونی خودرو را با سلیقه خود طراحی کنید. سازندگان وعده دادند که حجم طرح‌ها و گزینه‌ها برای شخصی‌سازی نمای خودروها "بی حد و حصر" است و تقریبا تمامی سلیقه‌های ممکن را پوشش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید طرح‌های خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و یا از طرح‌های آن‌ها در بازی استفاده کنید.

با GTS، این مجموعه طرفدارانش را وارد دنیایی بزرگ و مجازی می‌کند

حوزه آنلاین در GTS بشدت پرجزئیات و قوی کار شده و شما می‌توانید تک تک اعمال و دستاوردهای خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. این موارد هم می‌تواند اطلاعات آماری باشد که عملا یک چالش و رقابت پنهان را با دوستانتان رقم می‌زند و هم می‌تواند که طراحی‌های بخش Livery Dritoe باشد و یا تصاویری که در بخش گالری ذخیره کرده‌اید. همچنین بازی دارای یک برنامه مخصوص برای موبایل است که از طریق آن نیز می‌توانید همیشه در جهان GTS آنلاین باشید.

اطلاعات آماری

تعداد بازیکنان پشتیبانی شده در حالت آفلاین: 1 تا 2 نفر

تعداد بازیکنان پشتیبانی شده در حالت آنلاین: 24 نفر

فضای موردنیاز برای نصب بازی: 60GB

تعداد ماشین‌های بازی: 162

تعداد مسیرها و پیست‌های بازی: 17 مکان و 40 مسیر مختلف 

سخن آخر

سری بازی Gran Turismo همیشه در بالاترین سطح فنی و شبیه‌سازی قرار داشته است اما طی نسخه‌های پنجم و ششم ثابت شد که برای خلق و ارائه یک تجربه قوی، فقط شبیه‌سازی مهم نیست و باید به بسیاری از عوامل دیگر که می‌تواند باعث ارتقای ارزش و بار سرگرمی بازی شود نیز بها داده شود. حاصل این بازبینی، Gran Turismo Sport است، عنوانی که می‌توان گفت از ریشه سعی دارد تا سری بازی GT را بازسازی و مدرن‌سازی کند. اکنون دیگر با آن وسعت بی حد و مرز نسخه ششم طرف نیستیم، تعداد ماشین‌ها کمتر است و بازی سعی دارد تجربه‌ای متمرکز اما عمیق‌تر و پرارزش‌تر را ارائه دهد. اما آیا پولیفونی دیجیتال توانسته است که بین ابعاد شبیه‌سازی و ابعاد سرگرمی تعادل لازم را برقرار کند؟ در روز سه شنبه 25 مهر 96 و با عرضه بازی پاسخ این سوال را دریافت خواهیم کرد.

 

منبع متن: pardisgame