نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

"به قلم سید محمدرضا مجاب"

"به پرامتیازترین کامنتِ این نقد، نسخه PS4 بازی از طرف سازندگان هدیه داده می‌شود"

روبه‌رو شدن با یک پلتفرمر پساآخرالزمانی استیم‌پانک وسترن - که درآن نژاد انسانها روبه انقراض رفته‌ و ربات‌هایی عجیب که با نیروی‌بخار کار می‌کنند سرتاسر زمین را فراگرفته‌اند - به اندازه‌ای غیرمنتظره بود که نسخه‌ی اول SteamWorld Dig را به یک عنوان خاص تبدیل کند، و بماند که بازی قادر بود حس اکتشاف گیمر را به مرز انفجار برساند و شما را وادار کند یک کلنگ بردارید و به حفاری تمامی سطوح پیش رویتان و در تمامی جهات بپردازید! اما آیا سازندگان، ایده‌های خام و کوتاه نسخه‌ی اول را به حد کمال رسانده‌اند و این نسخه را از یک بازی صرفا «خوب و سرگرم کننده» به یک عنوان «کامل و پخته» تبدیل کرده‌اند؟

در کمال تعجب، SteamWorld Dig 2 پافراتر از این حرف‌ها می‌گذارد و آنچنان پیشرفتی از خود نشان می‌دهد که نسخه‌ی قبل همانند یک دموی اولیه به‌نظر برسد. در حقیقت، سازندگان دست به ساخت پلتفرمری زده‌اند که تک بعدی نیست؛ نمی‌خواهد فقط مهارت گیمر در فشار دادن دکمه‌ها یا هوش او در حل‌کردن معماها را بسنجد. SteamWorld Dig 2 یک کلکسیون از چیزهایی‌ست که بسیاری از پلتفرمرها از آنها غافلند: تنوع در گیم‌پلی، تجهیزات و امکانات فراوان، و از همه مهم‌تر، آزادی عملی که بر روند بازی تاثیر بگذارد.

نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

شاید روند گیم‌پلی در SteamWorld Dig 2 (مخصوصا برای کسانی که نسخه‌ی قبل را تجربه نکرده‌اند!) بسیار سورپرایزکننده باشد. مبنای بازی حفرکردن زمین و به پیش رفتن است، و صرفا یکسری مسیر از پیش تعیین شده روبه‌رویتان قرار ندارد که از روی آنها بپرید و به مرحله‌ی بعد بروید! بلکه یک زمین کاملا خام و دست‌نخورده پیش روی شماست تا هر بلایی بخواهید بر سرش بیاورید (مشاهده‌ی میزان نفوذی که به اعماق زمین داشته‌اید در انتهای بازی واقعا غرور آفرین است!) . جمع‌کردن منابع و سنگ‌های قیمتی یکی از اهداف بازی‌ست، زیرا با فروش آنها می‌توانید وسایل و تجهیزات خود را ارتقا دهید.

مثلا کلنگ دوروتی (شخصیت اصلی) در عمق‌های بیشتر قادر به حفاری نیست و نیاز به ارتقا دارد. یا پس از مدتی حفاری، چراغ معدن شما خاموش می‌شود و در تاریکی محض فرو می‌روید و احتمال زیاد توسط موجودات زیرزمینی تکه تکه خواهید شد! به‌همین دلیل روند «حفر کردن-بازگشت به سطح » بارها و بارها تکرار می‌شود. با حفر بیشتر زمین، مکان‌هایی را پیدا می‌کنید که از طریق آنها می‌توان به مکان‌های مشخص Fast Travel انجام داد. اما روند کند و آهسته‌ی ابتدای بازی، از جایی جذاب می‌شود که به عجایب اعماق زمین پی می‌برید. 

SteamWorld Dig 2 مملو است از غارها، مسیرهای مخفی، مکان‌های پنهان شده و محیط‌هایی که هرکدام شامل منابع غنی و وسایل خاصی هستند که برای ارتقای تجهیزات لازمند. موفقیت بازی در اینجاست که گیمر را وادار به کشف نقطه نقطه‌ی محیطهای مختلف و چیزهای جدید می‌کند. تنوع تجهیزات پنهان شده در طول بازی شگفت انگیز است؛ از یک قلاب که باعث می شود به راحتی از مسیرهای صعب‌العلاج عبور کنید، یک دستکش عظیم که همانند Doomfist همه چیز را نابود می‌کند و جلو می رود، بمب‌های آبی که قوی‌ترین دشمنان را هم پودر می‌کنند و حتی یک جت‌پک که روند گیم‌پلی را از یک پلتفرمر ساکن، به یک عنوان هیجان‌انگیز و دیوانه‌وار تبدیل می‌کند!

نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

نکته اینجاست که کشف و ارتقای بسیاری از این تجهیزات کاملا به خود گیمر وابسته است. می‌توانید به محیطهای مخفی بازی بی‌توجه باشید و صرفا به سمت فلش هدف روی نقشه برای پیشبرد داستان حرکت کنید. اما با گشت و گذار بیشتر در اعماق زمین، روند بازی برای گیمر متفاوت و سرگرم‌کننده‌تر می شود. همین موضوع درباره ی غارها نیز صادق است؛ بسیاری از آنها حالت معماگونه دارند و روندی کاملا متفاوت نسبت به کلیت بازی درپیش می‌گیرند که باعث ایجاد تنوع بسیار خوبی در گیم‌پلی می‌شود. 

تنوع تجهیزات و ابزار تنها پیشرفت SteamWorld Dig 2 نسبت به نسخه‌ی قبل نیست. برخلاف نسخه‌ی قبل، اعماق زمین صرفا شامل سنگ و کلوخ های انباشته شده نیست، بلکه با پیشروی در بازی با زیست‌‌محیط‌های مختلفی همچون گدازه‌های آتشفشانی، دریاچه‌های اسیدی، غارهایی که با گیاهان نورانی پوشانده شده‌اند و حتی کارخانه‌های قدیمی ربات ها مواجه می‌شوید که اتمسفر آن فضای ترسناکی را به گیمر القا می‌کند.

با این وجود، جای نکات مخفی داستانی در بازی به شدت خالی‌ست؛ مثلا برای اولین بار در این سری با انسان‌ها (که البته به دلایلی Shiner‌ نامیده می‌شوند!) روبه رو می‌شویم. اما بازی هیچگونه تلاشی برای توضیح اینکه چرا و چگونه سرنوشت بشریت بدین روز افتاده و چه بر سر زمین و ساکنانش آمده نمی‌کند. هرچند روند داستانی بازی به خودی خود خوب است و پایان آن اشاره ی جالبی به SteamWorld Hiest دارد و بسیاری از اتفاقات آن نسخه را توجیه می‌کند.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

معدن‌کاری در تاریکی واقعا غیرممکن است، بماند که باید مراقب موجودات خطرناک هم باشید...

 نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

برای کسانی که نسخه‌ی قبل را تجربه کرده‌اند، این تصویر شوکه‌کننده خواهد بود!

نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

جت پک، روند بازی را کاملا از این رو به آن رو می‌کند

 نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

اولین چیزی که با دیدن این تصویر به ذهنتان می‌رسد چیست؟ شاید کشتزارهای پرورش انسان در Matrix...

 نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

دومینیوی کاکتوس‌ها! برخی از مراحل فرعی طراحی بی‌نظیری دارند.

 نقد و بررسی SteamWorld Dig 2

باتشکر از تیم کوچک، خلاق و دوست‌داشتنی Image & Form 

نکات مثبت

یک پلتفرمر متنوع، هیجان‌انگیز و ماندگار

پیشرفت بازی نسبت به نسخه‌ی قبل تحسین‌برانگیز است

تنوع چشمگیر تجهیزات

موسیقی‌های بازی به خوبی با محیطهای مختلف هماهنگی دارند

وجود راههای مخفی، غارها، Artifact ها و ابزارهای فراوان برای جمع آوری

نقشه‌ی بسیار مفید!

طراحی هنری منحصر به فرد

نکات منفی

نبود New Game Plus

عدم وجود نکات داستانی فراوان

سخن آخر:

SteamWorld Dig 2 یک نمونه و الگو برای پیشرفت یک بازی نسبت به نسخه‌ی قبل، و یکی از کامل‌ترین پلتفرمرهایی‌ست که در این نسل عرضه شده. بازی نه فقط در بخش پلتفرمینگ، بلکه در مبارزات، اکتشاف، تنوع ابزارها و معماها نیز به تکامل و پختگی رسیده و تجربه‌ای را عرضه می‌کند که نه تنها برای علاقه‌مندان به عناوین پلتفرمر، بلکه برای افرادی که با این سبک میانه‌ی خوبی ندارند نیز ضروری خواهد بود.

Verdict

Steam world Dig 2 is a great example of a sequel and one of the most complete platformers released this generation. It’s not just an evolution in platforming but battles, exploration, puzzles and variety and gives a worthy experience not must have for platformer lovers but for those who aren’t a fan.

Score: 9 - PS4 Version

منبع متن: pardisgame