در مصاحبه جدیدی که سرپرست بخش بازاریابی نینتندو با یکی از وبسایت‌های معتبر خبری در دنیای بازی‌های رایانه‌ای داشته است، اعلام کرده که آن‌ها با ساخت کنسول جدیدشان، به فرمولی که برای رسیدن از نقطه صفر به صد لازم بوده است، رسیده‌اند و دریافتند که چطور از بدترین کنسولی که ساخته‌اند، به بهترینِ آن برسند. […]

نینتندو درمورد درس‌هایی که از Wii U گرفته، صحبت می‌کند

در مصاحبه جدیدی که سرپرست بخش بازاریابی نینتندو با یکی از وبسایت‌های معتبر خبری در دنیای بازی‌های رایانه‌ای داشته است، اعلام کرده که آن‌ها با ساخت کنسول جدیدشان، به فرمولی که برای رسیدن از نقطه صفر به صد لازم بوده است، رسیده‌اند و دریافتند که چطور از بدترین کنسولی که ساخته‌اند، به بهترینِ آن برسند.

شرکت نینتندو در سال جاری، یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشت و از Wii U که شاید بتوان آن را بدترین کنسول این شرکت نامید، به سوییچ رسیدند. نینتندو سوییچ در حال حاضر سریع‌ترین فروش را در بین کنسول‌هایی که نینتندو تا به حال ساخته، داشته است و این فروش سریع، به لطف بازی‌بازان و طرفداران قدیمی این برند و همچنین توسعه دهندگان بازی‌های رایانه‌ای بوده است که سعی داشتند بهترین و با کیفیت‌ترین بازی‌ها را برای این کنسول توسعه دهند. هیچ شکی در این نیست که نینتندو سوییچ یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌ها و همینطور سخت‌افزارها در دنیای قطعات الکترونیک و موارد وابسته به آن، در سال جاری بوده است. این کنسول با فروش بالایی که داشته نشان داده است که نه تنها بازی‌بازان ژاپنی، بلکه تمام بازی‌بازان، از سراسر دنیا به این کنسول دوست داشتنی علاقه‌مند شده‌اند و دوست دارند با خرید آن از تجربه بازی‌ها رایانه‌ای لذت ببرند. همچنین ترکیبی بودن این کنسول و استفاده از آن در دو حالت مختلف نیز باعث شده که کار با آن راحت‌تر باشد و بازی‌بازان از این بابت نگرانی نداشته باشند. نینتندو سوییچ را می‌توان یکی از موفق‌ترین کنسول‌های تاریخ صنعت بازی‌های رایانه‌ای دانست.

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم، باید ببینیم که دلیل موفقیت این کنسول چه بود و چرا این کنسول تا این حد موفق ظاهر شد و چطور توانست نینتندو را از نقطه صفر به صد برساند؟ اولین کاری که نینتندو کرد این بود که عیب و ایرادات خود در Wii U را متوجه شد و درس‌هایی که از آن گرفت را در ساخت نینتندو سوییچ به کار بست. یکی از این درس‌ها، طبق گفته مسئولان نینتندو، فاصله و نحوه عرضه عناوین فرست پارتی این شرکت بود. دگ بوزر (Doug Bowser)، سرپرست بخش بازاریابی شرکت نینتندو، در مصاحبه‌ای که با Business Insider داشته، اشاره کرده است که این شرکت با داشتن جریانی ثابت از عناوین فرست پارتی و شروع عرضه آن‌ها درست در زمان شروع فروش نینتندو سوییچ، توانست پایداری مطلوبی در این زمینه به وجود آورد که در نهایت نیز باعث عملکرد خوب این کنسول در بازارهای جهانی شد. وی در این زمینه افزود:

با عرضه Wii U ما بازار بازی‌های این کنسول را کاملاً اشباع کردیم و پس از آن نیز مدت زیادی را بدون عرضه هیچ بازی مطلوبی گذراندیم. از نظر عرضه بازی‌های فرست پارتی، سعی کردیم عملکردمان برروی نینتندو سوییچ حساب شده و مطابق با استانداردهای جهانی باشد. ما در ابتدا عنوان The Legend of Zelda: Breath of the Wild را منتشر کردیم که یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های این کنسول بوده است. این بازی باعث افزایش فروش سوییچ شد و برای بسیاری از افراد، اولین تجربه از این سری را به همراه داشت. بعد از Breath of the Wild نیز این روند را با عرضه عنوان Mario Kart ادامه دادیم و پس از آن نیز این جریان با عرضه بازی‌های مختلف دیگر، ادامه پیدا کرد.

در واقع نینتندو، ریتم منظمی در عرضه عناوین فرست پارتی داشته است و از زمان عرضه نینتندو سوییچ، این ریتم را به خوبی هدایت و کنترل کرده است. از زمان عرضه نینتندو سوییچ، هر ماه شاهد عرضه حداقل یک بازی بزرگ برای این کنسول بوده‌ایم که بسیاری از این بازی‌ها نیز به موفقیت‌های بزرگ رسیدند و در چارت‌های فروش هفتگی سراسر دنیا به خوبی خودشان را نشان داده‌اند.

به هر حال مشاهده گذر نینتندو از دوران سخت Wii U و رسیدن به دوران طلایی خود، با نینتندو سوییچ، باعث شادی و خوشحالی تمام بازی‌بازان و توسعه دهندگان بازی‌های رایانه‌ای است. زیرا نینتندو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌ها رایانه‌ای است و همه ما خاطرات خوب و خوشی چه از دوران کودکی، چه زمان حال (با تجربه بازی‌های نینتندو سوییچ) با این شرکت داریم. نینتندو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده محصولات سرگرمی است و همه ما از بازگشت دوباره آن به روزهای طلایی‌اش، خوشحالیم. همچنین پیدا کردن مسیر درست و دریافتن اشتباهات گذشته، نیز یکی از کارهایی است که نینتندو انجام داد که به راستی شایسته تقدیر است. پیدا کردن مسیر درست حتی به قیمت طراحی و ساخت یک کنسول جدید و ایجاد نوآوری و خلاقیت و همچنین به کار بستن تمامی تجارب گذشته، برای رهایی از روزهای سخت نیز یکی دیگر از کارهای بزرگ شرکت نینتندو است. خوشحالیم که آن‌ها از اشتباهاتشان درس گرفتند و قدم در مسیری تازه گذاشتند؛ مسیری که به نظر می‌رسد راه رسیدن به موفقیت و روز‌های طلایی است.

 

منبع متن: gamefa