سیستم‌ Microtransaction که در زبان فارسی به عنوان "پرداخت‌های درون برنامه‌ای" شناخته می‌شوند، یکی از مباحث داغ و پرحاشیه‌ای سال‌های اخیر در دنیای بازی بوده است. از طریق این سیستم‌، ناشرها موفق می‌شوند تا پول‌های بسیار زیاد و هنگفتی را از طریق گیمرها دریافت کنند و هر چقدر که به پیش می‌رویم، شرکت‌های بیشتری متمایل به عرضه بازی‌هایی بر مبنا پرداخت درون برنامه‌ای شده و یکی از پیشگامان این حوزه شرکت Activision است.

به گزارش پردیس‌گیم، سایت Gamespot اخیرا با انتشار مطلبی مدعی شده است که شرکت Activision یک اختراع جدید به نام "drives microtransactions in multiplayer video games را ثبت کرده است. طبق پرونده‌های ثبت شده در اداره‌ی ثبت اختراعات ایالات متحده امریکا، به نظر می‌رسد که Activision به فرمول جدیدی در زمینه‌ی دریافت و کسب درآمد در بازی‌ها دست پیدا کرده است. در توصیف این اختراع آمده که این سیستم، نوعی روش جدید برای تشویق گیمرها به صرف هزینه و خرج کردن پول در بازی است. در حال حاضر بازی‌های زیادی از دو شرکت Activision و Blizzard از سیستم پرداحت درون برنامه‌ای استفاده می‌کنند و سردمداران آن عناوینی نظیر Overwatch و Destiny محسوب می‌شوند.

مطالعه‌ی توضیحات این اختراع نشان می‌دهد که سیستم و نحوه کارکرد آن و البته تاثیراتش در زمینه‌ی تشکیل مسابقات انلاین در رفتار و دیدگاه خریدار نسبت به یک محصول نقش بسزایی دارد. در بخشی از این توضیحات آمده است:

"این سیستم در واقع بازیکنان حرفه‌ای را با بازیکنان تازه کار یک جا می اندازد، این امر سببِ تشویق تازه‌کاران به خرید و استفاده از وسایل موجود درون فروشگاه بازی خواهد شد و آیتم‌هایی که شاید بازیکنان قدیمی و حرفه‌ای آن‌ها را داشته باشند را می‌توانند با پول بدست آورند. یک بازیکن تازه کار ممکن است بخواهد تا با داشتن آیتم حریفان تنومندش، بتواند با برنامه ریزی بر آن‌ها غلبه کند و این سیستم راه‌حلی مناسب برای این بازیکنان است."

به بیان بهتر این ایده موجب می‌شود تا بازیکنان آنلاینی که سطح بازی پایینی دارند، در جریان سیستم matchmaking با بازیکنان حرفه‌ای همبازی می‌شوند و با مشاهده‌ی اسلحه‌ها و قابلیت‌های بازی این حرفه‌ای‌ها، به طور غیرمستقیم تشویق می‌شوند تا از طریق سیستم پرداخت درون بازی با پول حقیقی این آیتم‌ها را خریداری کنند تا بتوانند به سطح بازی حرفه‌ای‌ها نزدیک شوند.


همچنین این سیستم بشدت بر روی تحریک مخاطب برای خرید تاکید دارد. در یکی از بخش‌های آن آمده است:

"در شرایطی که یک بازیکن قصد خرید آیتمی را دارد، سیستم بصورت پیش فرض محصولاتی را برای وی درنظر می گیرد که مخاطب را هم سطح دیگران کند، اینگونه آن ها مرغوب به خرید بیشتر می‌شوند. در واقع آن‌ها لذت بدست آمده از یک محصول را با انجام خریدهای مرتبط بیشتر می کنند و این امر به خودی خود عامل محرکی است برای انجام خریدهای بیشتر."

توضیحات این اختراع جدید در زمینه‌ی پرداخت‌های درون بازی که توسط شرکت Activision ثبت شده بسیار طولانی و پیچیده است و امکان بیان آن‌ها به زبان ساده وجود ندارد اما به شکل کلی از طریق این سیستم Activision می‌تواند بازیکنان تازه‌کار را با انتقال جنبه‌های جذابِ ذهنی از طریق هوشمندسازی سیستم matchmaking تشویق به خرید سلاح‌ها و آیتم‌هایی کند که باعث می‌شود هم تراز با سطح مهارت بازیکنان حرفه‌ای عمل کنند. این سیستم شامل جزئیاتی است که بشدت از لحاظ عمقِ ذهنی و روانی حرفه‌ای کار شده و آنرا تاثیرگذارتر از سیستم‌های پرداختی می‌کند که تا به امروز در بازی‌ها مشاهده کرده‌ایم.

اطلاعیه‌ی شرکت Activision

با این وجود پس از اینکه سایت Gamespot این اختراع را پس از دو سال افشا کرد، شرکت Activision با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرد که این فقط یک کشف ساده بوده که توسط تیمِ تحقیق و توسعه‌ی شرکت صورت گرفته است اما تا به حال در هیچکدام از بازی‌های این شرکت مورد استفاده قرار نگرفته است. Bungie نیز در راستای اطلاعیه‌ی Activision تایید کرده است که در بازی Destiny 2 چنین سیستمی وجود ندارد.

در انتها دیدگاه شما در مورد این خبر و اختراع جدیدِ شرکت Activision چیست؟

منبع متن: pardisgame