گاهی اوقات، وقتی کاری انجام میدهیم، بعد از آن همواره احساس می کنیم یک چیزی کم است! احساسی که با خنجر به جان ذهنمان می افتد و دست بردار ما نیست. حتی ممکن است آخر سر هم متوجه نشویم که چه کم بوده یا اصلاً موردی کم بوده یا خیر. اما حقیقتاً، این حس و […]

خون مصنوعی! | نقد و بررسی بازی WWE 2K18

گاهی اوقات، وقتی کاری انجام میدهیم، بعد از آن همواره احساس می کنیم یک چیزی کم است! احساسی که با خنجر به جان ذهنمان می افتد و دست بردار ما نیست. حتی ممکن است آخر سر هم متوجه نشویم که چه کم بوده یا اصلاً موردی کم بوده یا خیر. اما حقیقتاً، این حس و گمان ها فقط ” گاهی ” گریبان گیر ما می شوند؛ حالا فکرش را بکنید فردی هر کاری انجام بدهد بازهم همین احساس را داشته باشد و دائماً به این فکر کند که کارش کم دارد؛ ساده است، یک روانشناس خبره نیازش می شود! WWE 2K18 هم دقیقاً از همین موارد رنج می برد. اما مشکل این نیست که سازندگان مدام احساس می کنند چیزی در بازی کم است، مشکل اینجاست که آنها اصلا ً احساس نمی کنند که بازی نقص دارد(!) و برای همه بیماری های بازی یک نسخه می نویسند. اما، واقعاً این مقدمه تا چه حد به بازی می آید؟ با نقد و بررسی بازی WWE 2K18 همراه گیمفا باشید.

یک غول!

خب طبیعتاً وقتی برای اولین بار بازی را اجرا می کنید، نخستین چیزی که به نظر شما جذاب و متفاوت بنظر می رسد، به لطف موتور گرافیکی جدید، نورپردازی و طراحی خوب شخصیت هاست، بازی در این زمینه قابل قبول ظاهر شده و می تواند جلوه زیبایی به بازی بدهد. برای مثال وقتی کشتی گیری دیگری را بر روی دوش خودش حمل می کند، شاهد ریزترین جزئیات از رگ های بدنش گرفته تا فشاری که در چهره اش حس می شود خواهیم بود. نکته خوب دیگر این است که این بازی، بر خلاف اکثر بازی های ورزشی دیگر، به تماشاگران توجه ویژه ای داشته و تا حد زیادی سعی کرده که لذت یک مسابقه واقعی را با استفاده از این مزیت به  خونمان تزریق کند! نورپردازی ها به خوبی در بازی دیده می شوند و تماشای مراسم قبل از مسابقه بسیار دلچسب تر از گذشته شده است. کافی است تا به مراسم هایی که میبینید بیشتر دقت کنید تا متوجه شوید که ۲K Games تا چه اندازه برای نزدیک تر کردن این عنوان به واقعیت تلاش کرده( البته در بحث طراحی و گرافیک!) سوپر استار های گنجانده شده درون بازی، بهتر از تمامی نسخه های گذشته طراحی شده اند و مطمئناً از دیدن آنها به این خوبی لذت خواهید برد! ( اگرچه ۲K Games باز هم در زمینه طراحی شخصیت ها کم کاری هایی داشته، مثلا طراحی سوپر استار های شناخته شده بسیار بهتر از باقی شخصیت هاست )  اما، از بحث طراحی شخصیت ها و محیط که بگذریم، تازه بوی نامطبوع مشکلات و ایراد های بازی قوت بیشتری به خود می گیرد و احساس می شود.

نورپردازی ها به خوبی در بازی دیده می شوند و تماشای مراسم قبل از مسابقه بسیار دلچسب تر از گذشته شده است. کافی است تا به مراسم هایی که میبینید بیشتر دقت کنید تا متوجه شوید که ۲K Games تا چه اندازه برای نزدیک تر کردن این عنوان به واقعیت تلاش کرده؛ سوپر استار های گنجانده شده درون بازی، بهتر از تمامی نسخه های گذشته طراحی شده اند و مطمئناً از دیدن آنها به این خوبی لذت خواهید برد!

معمولا، هواداران دوست دارند تا بازی مورد علاقه آنها، روز به روز پیشرفت کند و بهتر بنظر برسد، آنان از بازی محبوبشان انتظاراتی دارند و به هیچ وجه دوست ندارند عقب بکشند، اما WWE 2K18، به طرز عجیبی در برآورده کردن این انتظارات ناتوان است و اصرار زیادی برای پسرفت دارد. البته اگرچه نسخه امسال بازی، تغییراتی داشته، اما این تغییرات تنها به اندازه سر سوزنی، بازی را برایی بهبود به جلو می کشد. اینگونه است که وقتی در حال بازی کردن هستید، مدام احساس می کنید که چیزی کم است و انگار شما از بازی چیزی می خواهید که اصلا وجود ندارد! اگر تاکنون ابداً سری  WWE 2K را بازی نکرده اید، در همان اوایل بازی ممکن است دسته را به زمین بکوبید( شاید هم خودتان را!!!) مکانیک های گیم پلی،  همانند گذشته طوری است که برای دفاع یا فرار از ضربات مهلک حریف، فقط شانس می تواند یار شما باشد و دیر یا زود زدن یک دکمه، آن هم تنها در کسری از ثانیه، می تواند سرنوشت مسابقه را رقم بزند! وقتی به گیم پلی بازی نگاهی ساده می اندازید، احساس می کنید که بازی ویژگی های خوب خودش را کمرنگ تر از گذشته کرده است. پیروزی در یک مسابقه تنها به دو دکمه بستگی دارد و البته باگ ها و مشکلاتی که گاهی شدیداً عذاب آور می شوند. ۲K Games، اگر مکانیک های گیم پلی را دچار یک تغییر اساسی و البته مثبت بکند، در واقع خودش را از لبه پرتگاهی که اکنون نزدیکش احساس می شود بسیار دورتر می کند.  ولی خوشبختانه، ۲K Games هنوز کاملا این آب راکد را به لجن نکشیده و لذت بردن از گیم پلی غیرممکن نیست. حرکات پایانی بسیار خشن تر و دلچسب تر از گذشته هستند و اگر با کسی از اعضای خانواده مشکل خانوادگی دارید، او را فقط برای یکبار به میدان دعوت کنید و یکی از این فینیشر ها را روی او بزنید، تا لذت واقعی دو نفره بازی کردن این عنوان را بیشتر از قبل چشیده باشید!!!

معمولا، هواداران دوست دارند تا بازی مورد علاقه آنها، روز به روز پیشرفت کند و بهتر بنظر برسد، آنان از بازی محبوبشان انتظاراتی دارند و به هیچ وجه دوست ندارند عقب بکشند، اما WWE 2K18، به طرز عجیبی در برآورده کردن این انتظارات ناتوان است و اصرار زیادی برای پسرفت دارد.

بخش My Career ، اگرچه تمام توانش را به خرج داده تا ما را به دنیای ستارگان ببرد و در رویاهای بزرگ غرق کند، اما متاسفانه، هنوز هم حفره های زیادی را در این بخش احساس می کنیم. دیالوگ های قابل پیش بینی و ایراد هایی که در شخصی سازی کاراکتر دیده می شود به علاوه اینکه اصلا نمی توان با شخصیتی که ساخته اید ارتباط برقرار کنید، به کلی رویاهایمان را بر سرمان خراب می کنند. My Career امسال، در یک کلمه ناامید کننده ظاهر شده، چرا که سازندگان وعده های بسیار بزرگ تری داده بودند و اگر چه موارد سرگرم کننده خوبی در این بخش قابل تحمل هستند، اما بازهم نمی توانند ایراد های دیگر این بخش را بپوشانند و تنها مدت محدودی به کار خواهند آمد. مدت زمان بارگذاری بازی نیز تقریباً مدت زمان زیادی را صرف می کند و حتی در طولانی مدت ممکن است تا دوباره بر پیشانی خودتان بکوبید! بعضی دیالوگ های عجیب و صدا پیشگی بد، هنوز هم به عنوان یکی از آزار دهنده ترین ایراد هایی به شمار می روند که تاکنون در بازی دیده بودم و حتی بعضی اوقات از خودم می پرسیدم که سازندگان واقعاً چه فکری با خودشان می کردند؟

یادم می آید در یکی از دیالوگ ها کشتی گیر می گفت ” من به رقابت احترام می گذارم ” اما دقیقاً منظورش چه بوده؟!!!

Road to Glory که جدیدترین ویژگی نسخه امسال به شمار می رود، شامل مسابقات جدیدی می شود که بازیبازان را از سراسر جهان به جان یکدیگر می اندازد و هر بازیکن باید برای ستاره ها و جوایز مختلفی که برای او درنظر گرفته شده است خواهد جنگید. مسابقاتی که روزانه برگزار می شوند و هر روز شاهد برنامه خاصی خواهیم بود. بازی به خوبی شما را برای مبارزه تشویق می کند اما خیلی دردناک است وقتی می بینید که آیتم های مهم نظیر لباس ها در لوت باکس ها یافت می شوند و دردناک تر از آن هم این است که بازی، به بی رحمانه ترین شکل ممکن با شما برخورد می کند و برای اینکه یک دست لباس درست و حسابی به همراه یک شادی باحال داشته باشید، باید دست به دعا بلند کنید!!!

WWE 2K18، اگر چه با تمام جاه طلبی هایش، نتوانست آنطور که خودش می خواست ظاهر شوذ، اما هنوز هم خودش را از بین نبرده و راه های مختلفی را برای برگشت می ببیند. بازی، گویی تکرار نسخه های قبلی به علاوه چند ویژگی جدید است که حتی گفتن این جمله نیز کمی آزار دهنده است. سازندگان، حتی در نسخه های گذشته نیز نتوانسته بودند تا مشکلات بازی را یکجا حل کنند و سعی می کردند تا کم کم بازی را به فرم خوبی برسانند، اما با وجود همه اینها، هنوز هم وقتی به تجربه بازی می پردازم، احساس می کنم که چیزی کم است! WWE 2K18، برای تمام کسانی است که از این مسابقات لذت می برند، اما نمی تواند باقی افراد را برای سرگرم کننده بودنش متقاعد کند.

 

منبع متن: gamefa