نقد و بررسی Forza Motorsport 7

"به قلم صدرا شریعتی"

سال ۲۰۰۵ که اولین Forza Motorsport عرضه شد، کسی فکر نمی‌کرد مایکروسافت بتواند عنوانی را عرضه کند که حتی شایستگی رقابت با Gran Turismo را داشته باشد. زمانی که بازی عرضه شد منتقدان و بازیکنان همگی بازی را مورد تمجید قرار دادند. وقتی نقدهای اولین Forza Motorsport را می‌خوانم به دو چیز مشابه می‌رسم: در اکثر نقدها به مقایسه این بازی با نسخه چهارم GT پرداخته شده است و از برتر بودن Forza با بیش از ۲۰۰ ماشین همگی شگفت‌زده شده‌اند. نتیجه این شد که مایکروسافت سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این سری کرد که البته جواب داد. حالا Forza Motorsport 7 با بیش از ۷۰۰ ماشین و ۳۰ پیست عرضه شده است. ۷۰۰ ماشین با صدای موتور مختلف و هندلینگ متفاوت.

زمانی که وارد بازی می‌شوید برعکس همیشه سه مسابقه‌ی آموزشی برای شما تدارک دیده شده است. ۳ مسابقه آموزشی که در آن سازندگان می‌خواهند ساخته خود را به رخ ما بکشند. در Forza Motorsport 6 شاهد مسابقات در شب بودیم اما در نسخه هفتم سازندگان فراتر رفته‌اند. اولین مسابقه در صدد به رخ کشیدن آب و هوای داینامیک بازی است. شما در شب در حال مسابقه هستید، خب تا به اینجای کار همه چیز آشنا است. در حال رانندگی در شبی با آسمانی صاف هستید که به یک باره بعد از دور دوم طلوع آفتاب را مشاهده می‌کنید و در این زمان قطره‌های باران به شیشه ماشین شما برخورد می‌کند، خیره به گرافیک فوق‌العاده بازی می‌شوید و بازی را نگه داشته و به Photo Mode می‌روید. به هرحال از زمانی که FM 3 عرضه شد در حال لذت بردن از این بخش بوده‌ایم و اکنون زمان عکس گرفتن از این منظره شاهکار است. مسابقه‌ی بعدی طبیعتا باید تجربه ماشین روی کاور بازی یعنی Porsche 911 GT2 RS باشد. ماشینی که برای اولین بار در E3 گذشته معرفی شد و حالا هم عرضه شده است. اما خب برای ما که توانایی خرید چنین ماشینی را نداریم تجربه رانندگی آن در 60Fps یک موهبت است. مسابقه آخر هم با کامیون است. ویژگی جدیدی که به سری اضافه شده و شما را با چالشی جدید در هندلینگ و کنترل یک ماشین بزرگ روبرو می‌کند.

در بازی یک بخش تک نفره و یک بخش چند نفره منتظر شما است تا دکمه‌های گاز و ترمز را فشار دهید. راوی این بازی به آرامی شما را در مسیر هدایت می‌کند و حرفه‌ای‌ها و رانندگان این سرگرمی در بخش‌هایی که بازی لود می‌شود با پادکست‌هایی به شما راهنمایی می‌دهند تا علاقه شما در مسابقه دادن بیش از پیش شود. بخش تک نفره کمی متفاوت از قبل است. هدف نهایی این است که یک جام قهرمانی به نام Forza Driver’s Cup را تصاحب کنید. برای شرکت در این جام قهرمانی ابتدا باید ۵ جام دیگر را بدست بیاورید. در هر جام تعدادی مسابقه به نام سِری‌ها (Series) وجود دارد و در هر سری نوع ماشین‌ها متفاوت است. شاید شما تنها به یک نوع از ماشین‌ها علاقه داشته باشید اما بازی شما را از حاشیه امن خودتان بیرون آورده و وادار به تجربه انواع مختلفی از ماشین‌ها را می‌کند تا حس یک‌نواختی به وجود نیاید.

در هر کدام از این سری‌ها شما باید سه تا پنج مسابقه با رانندگان دیگر (که البته Drivatarها را هم شامل می‌شود) بدهید. بر اساس میانگین مقامی که در هر کدام از این مسابقات کسب کرده‌اید رتبه می‌گیرید و بر اساس همین رتبه به شما SP یا همان Series Point داده می‌شود. هر جام قهرمانی که ذکر شد مقدار خاصی SP می‌طلبد. به این ترتیب شما وادار به تجربه تمام این سری‌ها نیستید و از بین بیش از ۸ سری که در هر جام وجود دارد، با انجام هر سری که می‌خواهید می‌توانید به مرحله بعد که همان جام قهرمانی بعدی می‌شود صعود کنید. این امر بسیار در تجربه‌ای که من از بازی داشتم کمک کرد تا یک‌نواختی ایجاد نشود و هیچ‌گاه مثل بسیاری از بازی‌های مسابقه‌ای که در بازار است احساس نکنم که بازی من‌ را وادار به تجربه مسابقاتی می‌کند که علاقه‌ای به انجام ندارم. به این ترتیب شما با پیشروی در بازی در نهایت به Forza Driver’s Cup که ششمین و هدف نهایی بازی است می‌رسید تا آن را هم فتح کنید و نام خود را به عنوان بهترین راننده ثبت نمایید. 

بگذارید در اینجا سیستم پیشروی شما را توضیح دهم. شما با انجام هر مسابقه مقداری xp و مقداری پول درون بازی را دریافت می‌کنید. با دریافت xp سطح شما بالاتر می‌رود که خود به شما سه جایزه شامل پول، ماشین و تجهیزات راننده را معرفی می‌کند تا یکی را انتخاب کنید. با پول درون بازی هم می‌توانید ماشین، تجهیزات راننده و البته Loot Boxها را تهیه کنید که بعدا برایتان توضیح خواهم داد. حالا هرچه که تعداد ماشین‌های شما بیشتر شود سطح دیگری به نام جمع‌کننده ماشین یا Car Collector بالاتر رفته و احتمال پیدا کردن ماشین‌های کم‌یاب‌تر برای شما بیشتر می‌شود. این سیستم از نظر من بسیار موجب تحریک بازیکنی که عاشق ماشین‌ها است شده تا به تجربه بیشتری از بازی بپردازد.

مشکلی که شاید خیلی‌ها با Forza 7 داشته باشند همین لوت‌باکس‌هایی است که برای اولین بار معرفی شده‌اند و بسیاری از طرفداران را ناراحت کرده است اما من قصد این را دارم تا خیال شما را از این بابت راحت کنم. جدیدا به نظر می‌رسد مایکروسافت پافشاری زیادی روی وجود لوت‌باکس‌ها در بازی‌های استدیوهای فرست پارتی خود مثل Gears of War 4 و Halo Wars 2 دارد. به این ترتیب وجود این ویژگی در این نسخه از Forza Motorsport جای تعجب ندارد. با Modها که آشنا هستید؟ ویژگی جالبی که در Forza Motorsport 6 معرفی شد و در آن به شما چالش‌هایی مانند دور زدن و سبقت خوب و از این موارد داده می‌شد که با انجام آن در مسابقه به شما xp یا پول بیشتر می‌داد. حالا این Modها از داخل لوت‌باکس‌ها بیرون می‌آیند. به این معنی که شما مقداری پول جمع‌آوری می‌کنید و این لوت‌باکس‌های متنوع را خریداری می‌کنید به امید این که یک Mod خوب برایتان در بیاید.

البته علاوه بر Mod، مواردی چون ماشین‌های کم‌یاب و تجهیزات راننده هم ممکن است که برای شما دربیاید. حالا باید بدانید که بعضی از ماشین‌ها تنها از این لوت‌باکس‌ها بیرون می‌آیند و قدرت خرید معمولی آن‌ها را ندارید. این پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای شاید شما را عصبانی کند اما به نظر من برخلاف چیزی که گفته می‌شود تاثیر زیادی در تجربه شما ندارد مگر هشدارهای راوی بعد از چند مسابقه که به شما پیشنهاد خرید این لوت‌باکس‌ها را می‌دهد که واقعا اعصاب خورد‌کن است. غیر از این برای کسی که عاشق رانندگی است، انجام مسابقات بیشتر و جمع‌آوری پول درون بازی و خرج آن روی یک لوت‌باکس گران‌قیمت و آن هیجان انتظار گرفتن یک ماشین کم‌یاب چیزی است که این بخش تازه بازی را هم جذاب می‌کند. باید بگویم که تا به این لحظه که این مطلب را می‌نویسم سازندگان اجازه پرداخت پول واقعی و گرفتن پول داخل بازی را نداده‌اند تا به قول خودشان یک اقتصاد متعادل در بازی ایجاد شود و در یک موقعیت مناسب این ویژگی را اضافه کنند اما با این حال به نظر نویسنده به نظر نمی‌رسد که این موضوع موجب اختلال و ناعدالتی در بازی بشود. کسی که واقعا عاشق رانندگی و این بازی باشد یا با تلاش و تجربه خودش و یا خب چه بسا با پول واقعی آن را به دست می‌آورد.

در Forza 6 شاهد اضافه شدن هوای بارانی بودیم، حالا اگر Forza 7 را تجربه کنید فکر کردن به آن هم خنده‌دار به نظر می‌رسد. در این بازی باید منتظر آب و هوای بارانی و شدید، باران نم‌نم، رعد و برق‌های با شدت و پر سر و صدا و البته آب و هوای داینامیک باشید. آب و هوای داینامیک به این منظور که اگر در یک هوای آفتابی و صاف مشغول مسابقه هستید و بعد از ۲ دور حالا هندلینگ ماشین و زمان‌بندی ترمز برای پیچ‌ها دستتان آمده، باران شدیدی شروع به باریدن می‌کند و تمام استراتژی‌هایی که برای پیچ‌ها چیده‌اید متفاوت می‌شود و چالش جدیدی ایجاد می‌گردد.

هوش مصنوعی این نسخه بسیار بهبود پیدا کرده به صورتی که دیگر مثل قبل به این صورت نیست که اوایل مسابقه یک یا دو ماشین بتوانند خیلی جلوتر از دیگر ماشین‌ها بروند. این بار ماشین‌ها به صورت گروه‌های منطقی‌تر حرکت کرده و واقع‌پذیری بیشتری را القا می‌کنند. زمانی هم که هوا بارانی است و مساعد نمی‌باشد، تقلای این ماشین‌ها در کنترل و ترمز گرفتن به موقع  به یکی از صحنه‌های جالب مسابقه تبدیل می‌شود. یک گزینه هم به نام خشونت بیشتر وجود دارد که در صورت فعال شدن، ماشین‌های هوش مصنوعی را خشن‌تر کرده و جلوی سبقت‌گرفتن شما را با سد کردن راه می‌گیرند که باعث واقعی‌تر شدن بازی شده است. البته باید ذکر کنم که هوش مصنوعی در یک جا مشکل دارد؛ من زمانی که حتی سختی بازی را بالاتر می‌بردم توجه کردم که ماشین‌های هوش مصنوعی در پیچ‌ها زمان‌بندی افتضاحی در ترمز کردن دارند. این موضوع سبب برتری زیادی برای شما شده و باعث می‌شود که در پیچ‌ها شانس سبقت‌گیری بسیار بیشتر شود.

گرافیک بازی در تلویزیون 1080P من شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید. مواقعی پیش آمده که به خاطر خیره و مبهوت بودن به بعضی مناظر بازی از پیست مسابقه بیرون زده‌ام. انعکاس نور و پاشیده‌شدن آب فراتر از چیزی است که در هر بازی مشاهده کرده‌ام. مطمئنا تجربه این عنوان در Xbox One X هوش آدم را از سر خواهد برد. علاوه بر این توجه کردن به جزئیات ماشین‌ها که در این بازی پیاده شده هر کس که عاشق این شی جذاب باشد را دیوانه می‌کند. صدایی که موتور هر ماشین ایجاد می‌کند متفاوت است و حتی شدت آن از بیرون و داخل ماشین هم تفاوت دارد. همان‌طور که ذکر کردم هر ماشین هندلینگ مخصوص به خودش را دارد و اگر بازیکن حرفه‌ای باشید باید با ماشین‌های مختلفی حرفه‌ای شوید تا در موقعیت‌های مختلف بتوانید استفاده کنید. مسابقه‌‌ دادن در 60fps بدون هیچ افت فریم و اسکرین‌تیِرینگ هم یکی از مواردی است که باید فقط خودتان تجربه کنید تا به تفاوت فاحش آن با دیگر بازی‌های مسابقه‌ای پی ببرید. تمام مواردی که ذکر شد موجب هرچه واقع‌پذیر‌تر کردن بازی شده است و این چیزی است که این سری همیشه به دنبال آن بوده و حالا به مرحله‌ای جدید در تکامل خودش رسیده است.

متاسفانه با وجود گرافیک عالی بازی اما بعضی چیزها از طرف سازندگان کم‌کاری شده است. تماشاچیان مسابقات به مانند تماشاچیان فیفا ۲۰۰۶ هستند. دیوارهای بعضی پیست‌ها وضوح کافی را ندارند و غیر واقعی به نظر می‌رسند. جنگل‌ها هم که انگار با Paint رنگ‌آمیزی شده‌اند. برای این سری که این‌قدر مشهور به دقت به جزئیات است کم‌کاری در این بخش کمی غیر قابل قبول است.

و اما می‌رسیم به بخش چند نفره که تغییر زیادی هم نکرده است. چندین حالت مسابقه به صورت آنلاین و یا آفلاین (اسپلیت‌اسکرین) وجود دارد که در هرکدام ماشین‌های مختلفی برای انتخاب است. در هر کدام از این حالت‌ها که وارد شوید به یک لابی ۲۴ نفره داخل می‌شوید که بازیکنان دیگر هم منتظر شروع مسابقه هستند. حالا من شما را به یک چالش دعوت می‌کنم: در یک مسابقه آنلاین شرکت کنید و سعی کنید که توسط ماشین دیگری به شما ضربه وارد نشود. تقریبا اطمینان دارم که نمی‌توانید. متاسفانه در بیشتر مسابقات آنلاینی که شرکت کردم حداقل نیمی از بازیکنان هدفون داشتند و مشغول فحاشی به هم‌دیگر بودند. پرخاش‌گری در بخش آنلاین بازی بالا است و بازیکنان به جای این که سعی در یک رقابت سالم داشته باشند در صدد این هستند که در یک پیچ شما را گیر انداخته و با ضربه‌ای از پیست بیرون بیاندازند.

من حتی یک بار سعی در آرام کردن بازیکنان و دعوت به بازی سالم کردم اما خب به نظر به عنوان تلافی در همان پیچ اول توسط دو ماشین به بیابان‌های اطراف پیست پرتاب شدم. از سرورهای بازی در چند روزی که من بازی کردم مشکلی پیدا نکردم و سرورهای اختصاصی بسیار خوبی تعبیه شده است به صورتی که حتی با Latency بالای من که بازی هم آن را اخطار می‌داد شاهد لگ نبودم که خودش جای شکر بسیار دارد. پیشنهاد می‌کنم حالت Endurance بخش چند نفره را تجربه کنید که در آن باید ۱۲ دور در پیست رانندگی کنید و به رقابت بپردازید. البته قبل آن از نظر تغذیه خودتان را تامین کنید که قرار است نیم ساعت مداوم تمرکز و عرق دست را داشته باشید.

بازبینی تصویری

فقط بخش Photo Mode ساعت‌ها شما را سرگرم خواهد کرد

مناظری که در پیست ها وجود دارد دیدنی است

رانندگی از داخل ماشین در یک هوای بارانی با صدای غرشی که از موتور می آید را حتما باید تجربه کنید

در بازی ماشین ها و مسابقات مختلفی وجود دارد که همگی بسیار مفرح هستند

در بخش تک نفره برای رسیدن به جام Forza Driver باید ۵ جام ابتدایی را کسب کنید

با پول هایی که از مسابقات در می آورید می توانید لوت باکس بخرید و شانس پیدا کردن ماشین های کم یاب را داشته باشید

نکات مثبت

ورود به مرحله‌ای تازه در تکامل حس رانندگی واقعی

گرافیک و سطح افکت‌های بصری بازی فوق‌العاده است

هوش مصنوعی بهبود‌یافته

آب و هوای داینامیک که روی گیم‌پلی بازی هم تاثیر گذاشته است و یک چالش دیگر به بازی اضافه کرده

بخش تک‌نفره جذاب

وجود بیش از ۷۰۰ ماشین قابل جمع‌آوری

راوی بازی و پادکست‌هایی که از رانندگان حرفه‌ای پخش می‌شود به شوق بازیکن در مسابقه دادن افزوده است

کنترل و هندلینگ متفاوتی که ماشین‌ها دارند تنوع زیادی در بازی ایجاد کرده است

بخش چند نفره از سرورهای اختصاصی خوبی بهره می‌برد

نکات منفی

بی‌توجهی سازندگان به جزئیات کنار برخی پیست‌ها

برتری بازیکن در پیچ‌ها نسبت به هوش مصنوعی زیاد است

برخی مشکلات در نحوه رقابتِ بخش آنلاین

سخن آخر

پس از ۱۲ سال از عمر این سری، اکنون با عرضه‌ی FM 7 به جرات می‌توانم بگویم که سری Forza یک استاندارد برای ژانر مسابقه‌ای یا Racing است. این بازی به همه‌ کسانی که عاشق رانندگی هستند و یا به دنبال یک بازی مفرح می‌گردند تا صدها ساعت آن‌ها را سرگرم کند توصیه می‌شود.

Verdict

After a life time of twelve years, with the release of FM7 I can safely say that Forza is a standard for racing genre. This game is recommended for those who love racing games or just want an enjoyable game that can entertain them for hours.

Score: 9


منبع متن: pardisgame