به احتمال زیاد همه‌ی ما حداقل یک نسخه از مجموعه‌ی Call Of Duty را بازی کرده اید. اینکه نسخه به نسخه نوآوری کمتری در بازی میبینیم، انتقادهایی که به سالیانه شدن این مجموعه وارد است. همه موضوعاتی هستند که مدتی است پیرامون این سری بازی برقرار است. اما امروز، بحث مقاله کمی کلی تر از […]

نیروی محرکه اکتیویژن | بررسی انجین جدید Activision

به احتمال زیاد همه‌ی ما حداقل یک نسخه از مجموعه‌ی Call Of Duty را بازی کرده اید. اینکه نسخه به نسخه نوآوری کمتری در بازی میبینیم، انتقادهایی که به سالیانه شدن این مجموعه وارد است. همه موضوعاتی هستند که مدتی است پیرامون این سری بازی برقرار است. اما امروز، بحث مقاله کمی کلی تر از مجموعه‌ی COD، و در مورد کمپانی تولید کننده‌ی این سری، یعنی اکتیویژن است.

جدیدا، باخبر شدیم که کمپانی اکتیویژن شروع به توسعه‌ی موتور بازی سازی خود کرده است و طبیعتا مانند هر ادم کنجکاو دیگری، تصمیم گرفتیم در این باره بیشتر تحقیق کنیم. وقتی به ریشه‌ی ماجرا رسیدیم، نمیتوانستیم باور کنیم که چه نقشه‌ی شومی پشت این موتور است، نمیتوانستیم عمق چاهی را که اکتیویژن با این کار خود در آن سقوط کرده تصور کنیم. این موتور در بهترین حالت، برای محکم دوشیدن پول بازیبازان در بازی Call Of Duty و دیگر بازی های این کمپانی، و در بدترین حالت بیماری جدیدی است که باید در صنعت گیم با آن دست و پنجه نرم کنیم. بهتر است قبل از هر چیز، به توضیح موتور و اینکه چطور کار می‌کند بپردازیم .

بخش چندنفره لذت بخش سری به چه مسیری خواهد رفت!؟

بخش اول:

بهترین نامی که می‌توانیم برای این بخش  چنین انجینی در نظر بگیریم، پروفایل کردن هر کاربر است. به طور خلاصه، این موتور تک تک اعمال بازی‌باز را در بازی ضبط و در سرور ذخیره می‌کند. این که کاربر به طور روزانه چند ساعت بازی کرده، در چه ساعاتی آنلاین بوده، اغلب کسانی که با آنها بازی می‌کرده در چه شرایط مکانی و زمانی بوده‌اند ، این بازی‌باز بیشتر از چه تفنگ و مپ‌هایی استفاده کرده، مهارت این بازیکن در چه حدی است، زمانی که هر پلیر برای پیوستن شدن به رقابت منتظر می‌ماند و اطلاعاتی از این قبیل!

همانطور که می‌بینید، بخش اول این موتور نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند به یک قسمت عالی از بازی تبدیل شود. موتور می‌تواند از این که مثلا در سرور ذخیره شده باشد که شما همیشه با فلان دوستتان که در نزدیکی شما است بازی می‌کنید، استفاده کند و به شما کمک کند که سرعت مچ شدن بالاتری داشته باشید و ارتباط پایدارتری را تجربه نمایید. و اینکه به عنوان مثال شما همیشه از تفنگ اسنایپر برای کشتن دشمنانتان استفاده می‌کنید، می‌تواند دلیل این باشد که موتور نقشه‌هایی مطابق میل شماست را تولید کند که در آن بتوانید نهایت لذت را از سبک بازی خود ببرید. اما متاسفانه، کارایی موتور به همین‌جا ختم نمی‌شود و بخش دومی هم دارد.

Destiny 2 همین حالا هم از خرید‌های درون برنامه‌ای بهره می‌برد…

بخش دوم:

قسمت مچ میکینگ (Match Making)، یا همان بخش که برای قرار دادن شما،‌دوستان و رقیبان در نقشه‌های مختلف تصمیم گیری می‌کند، بخش دوم و البته شیطانی این موتور است. در بخش قبل مثال زدیم که مثلاً شما در استفاده از سلاح اسنایپر  خبره هستید و به طور کلی نحوه‌ی بازی کردن شما حول و حوش مخفی کاری می‌گذرد. انجین جدید،‌در ابتدا سطح بازی، توانایی ها و علایق شما را بررسی کرده و بعد از اینکه در مورد مهارت‌های مختلف و نحوه‌ی بازی کردن شما به نتیجه‌ی قطعی رسید، با ترفندی جالب شما را ترغیب به خرید لوت باکس یا تفنگ اضافه یا انواع دیگر ابزارها می‌کند. به سادگی، شما را در مقابل یک اسنایپر ماهرتر، با سلاحی که قصد دارد شما را ترغیب به خرید آن کند قرار می‌دهد. حال شما در مقابل یک دیوار تقریبا غیر قابل عبور قرار گرفته‌اید. تقریبا هر بار که قصد بازی کردن را داشته باشید، این سلاحی قدرتمندتر در دستان اسنایپری ماهر، به شما شلیک می‌کند و شما را از پیروزی در مسابقه باز می‌دارد. در چنین شرایطی شما دو انخاب دارید، یا سلاح پیشنهادی را خریداری کنید و یا سعی کنید با مهارت های دیگرتان،‌راه را برای خود باز کنید. شاید تصور شود که مقابله با این ترفند آسان است، من در مقابل این وسوسه مقاومت میکنم و سلاح پیشنهادی را نمی‌خرم.
اما در نظر داشته باشید که  هدف از ساخت این موتور به طور کلی، ترغیب شما به این چنین خریدهایی است. بازی که از قبل ۶۰ دلار برای ان پول پرداخت کرده‌اید، حالا  با روش های زیرکانه که ممکن است حتی به چشم هم نیایند،شما را مجبور به پرداخت مبالغی بیشتر می‌کند. این را هم در نظر داشته باشید که مقابله پشت سر هم با یک مانع و آن هم با یک حالت بخصوص، می‌تواند اعصاب خرد کن و عذاب اور باشد. و این که بتوانند با پرداخت ۱ یا ۲ دلار ناچیز، این مانع را نابود کنند، برایشان مطلوب است و بدون هیچ درنگی این کار را می‌کنند. و اینگونه، حتی با آنکه ممکن است تعدای افراد خاص، این کار را نکنند و در مقابل خرید درون برنامه ای مقاومت کنند ، افراد بسیار بیشتری  تن به خریدهای درون برنامه‌ای داده و علاوه بر پرداخت کامل برای خرید بازی، پول اضافه‌ای نیز برای لوت باکس ها و سلاح ها و چیز های دیگر صرف می‌کنند. موضوعی که بدون شک سوء استفاده از مخاطبان و مشتریان خواهد بود.

بخش سوم:

قسمت لذت دادن به بازی‌باز، و اینکه کاری کنند آنها از پرداخت خود راضی باشند. به نظر من، ظالمانه‌ترین توانایی این انجین است. ورندی که سعی می‌شود طی ان با دادن حس لذت به بازیبار ، کاری کند که او از خرید خود پشیمان نشده و باز هم به چنین خریدهایی  ادامه دهد. این بخش چگونه کار میکند؟

بیایید مثالمان را با بازیباز اسنایپر ادامه دهیم. اکنون که این بازیباز تفنگ مورد نظر خود را خریده، با ترکیب بخش های اول و دوم، انجین،‌ کار را برای انها بسیار آسان می‌کند. انها را در مقابل یک بازیباز دیگر، با سلاحی ضعیفتر، و البته محیطی عالی برای اسنایپ کردن قرار می‌دهد. پلیر که قبل از خرید، با دشمنانی سرسخت رو به رو می‌شد، حالا به آسانی حریف خود را از میان برمی‌دارد و این باعث بوجود امدن حس لذت ، و البته رضایت از خرید می‌شود. در مراحل قبل توضیج دادیم که موتور سطح توانایی بازیباز را نیز محاسبه می‌کند و در این مرحله، تا مدتی، او را در مقابل حریف هایی ضعیفتر از خودش قرار میدهد و به این ترتیب چرخه منجر به خرید‌های بیشتر را تکمیل می‌کند.

آینده سری بزرگی مثل COD چه خواهد شد؟

خلاصه ی بحث و نتیجه گیری:

در بخش اول، موتور اسکنی از توانایی های کلی بازیکن ، علایق او ، مکان و زمان بازی کردن او و … می‌گیرد.

در بخش دوم، او را در مقابل حریف هایی با سبک بازی موافق او قرار میدهد و باعث میشود بازیباز به شدت ترغیب به خرید درون بازی شود.

در بخش سوم، با قرار دادن بازیباز در محیط هایی اسانتر از بخش دوم ، باعث لذت او و رضایت از خرید خود میشود.

به نظر می‌رسد این انجین، اگر به مرحله بهره برداری برسد، می‌تواند عرصه جدید را در صنعت بازی‌های ویدئویی رقم بزند. زمانه‌ای که حتی برای لذت بردن ساده از رقابت چند نفره هم، نیاز به پرداخت پول اضافی داشته باشیم.
امروزه در صنعت بازی‌سازی، شاهد وجود شرکت های مانند CD Projekt Red هستیم که با عرضه‌ی محتواهای قابل دانلود رایگان، بسته‌های گسترش دهنده کاملا منصفانه و همچنین احترام قائل شدن برای مخاطب، روز به‌روز در میان مردم محبوب‌تر می‌شوند. اما در مقابل کمپانی ناشرانی دیگر، هر روز با خرج کردن نوآوری در مسیر کسب پول، روش‌هایی جدیدتر را برای خالی کردن جیب بازی‌بازها می‌یابند.
گفتنی است توسعه ی این موتور مدتی به طول خواهد انجامید و حداقل تا چهار یا پنج سال دیگر شاهد عرضه‌ی عنوانی ساخته شده توسط این موتور نخواهیم بود. در اخر باید اشاره کرد که، وجود چنین سیاست‌هایی بی شک به ماهیت صنعت بازی‌های ویدئویی و احترام به حقوق مخاطبین لطمه خواهد زد. با این حال، استقبال مخاطبین از پرداخت‌های درون برنامه‌ای و استفاده بیش از حد از چنین سرویس‌هایی در سال‌های اخیر بوده که عرصه را برای سودجویی هرچه بیشتر ناشران قدرتمند باز می‌کند.

منبع متن: gamefa