در مستند «برگرد» آنچه از همان ابتدا مرا شگفتزده کرد، جو حاکم بر فضا بود. رنگها، لباسها، چهرهها، آکسسوار صحنه همهچیز آنقدر در عین مدرن بودن با امروز فاصله دارد که محال است حتی اگر آن دوره را نزیسته باشی، دچار حس نوستالژی نشوی. نه خبری از گریمهای عجیبوغریب مرسوم ستارههای موسیقی امروز است، نه دندانهای براق مرتب و بینقص، نه بریز و بپاش مرسوم پشت صحنهای، تنها مورد غیرمتعارف لباسهای رنگی شخصیتهاست که بیشتر به جای آنکه منطبق با مد روز باشد، نتیجهی از خود رهایی است. تنها ویژگی لوکس، (اگر شخصیت حقوقی بیتلها را حساب نکنیم)، تجهیزات و آلات موسیقی است که برای گروهی در آن سطح بدیهی است، و احتمالاً یکی از نکات جذاب و حسرتبرانگیز فیلم برای موزیسینها و شیفتگان بیتلز که خوب میدانند فندر جورج هریسون و گیبسون جان لنون چه صدایی میدهد و چه کیفیتی دارد.
دلیلش این است که در ابتدا جورج لوکاس قصد داشت اقتباسی سینمایی دربارهی فلش گوردون بسازد، چون او در دوران کودکی یکی از طرفداران پر و پا قرص سریال تلویزیونی فلش گوردون بود و اگر آثار اولیهی فلش گوردون را بخوانید یا ببینید، خواهید دید که چقدر روی شکلگیری تخیل بصری لوکاس در ساختن جنگ ستارگان (خصوصاً اپیزود ۴) تاثیرگذار بوده است، ولی دینو د لائورنتس (Dino De Laurentis)، تهیهکنندهی سرشناس ایتالیایی که حقوق ساخت فیلم را در دست داشت، حاضر نشد آن را به لوکاس بفروشد و بدین ترتیب لوکاس تصمیم گرفت که فلش گوردون خود را بسازد. به این فکر کنید که اگر به لوکاس اجازه داده میشد فلش گوردون را بسازد، تاریخ فرهنگ عامه چطور تغییر میکرد. فکر کردن به بعضی از این سناریوهای «چه میشد اگر…؟» هوش از سر آدم میبرند.
انیمیشن جدید دیزنی، «افسون» (Encanto) ماجرای جادویی یک خانوادهی وسیع بومی، خانوادهی مادریگال را که در شهری جادویی در کوههایی کلمبیا زندگی میکنند، روایت میکند. تمام اعضای خانواده صاحب یک قدرت جادویی منحصربهفرد هستند، به جز یک بچه.
فیلم جدید مرد عنکبوتی فراتر از اکثر پیشبینیها ظاهر شده است. انتظار داشتیم این فیلم به فروشی قابل توجه دست پیدا کند، اما ماجراهای جدید پیتر پارکر در کمتر از ۲۰ روز به دوازدهمین فیلم پرفروش تاریخ و دهمین فیلم پرفروش آمریکا تبدیل شده تا با عملکردی بهتر از «انتقامجویان: جنگ ابدیت» در ابتدای راه، جایگاه سوم فهرست بهترین افتتاحیهها در یک منطقه در باکس آفیس را به خود اختصاص دهد. «انتقامجویان: جنگ ابدیت» در ۳ روز آغازین اکراناش در آمریکا ۲۵۷ میلیون دلار فروخت، اما «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» با وجود دنیاگیری کروناویروس توانست به فروشی بالغبر ۲۶۰ میلیون دلار دست پیدا کند. تنها دو فیلم «انتقامجویان: پایان بازی» با افتتاحیهای ۳۵۶ میلیون دلاری در آمریکا و «کاراگاه محله چینیها ۳» با افتتاحیهای ۳۹۸ میلیون دلاری در چین، در یک کشور و منطقه جغرافیایی عملکردی بهتر از «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» داشتهاند.
با در نظر گرفتن این موضوع، در این مطلب فیلمهای ترسناکی را که این کار را به بهترین نحو انجام دادهاند نام بردیم. آنهایی که فضایی آنچنان ماندگار دارند که هیچ سینمادوستی نمیتواند تصاویر جهنمی آنها را از ذهنش پاک کند.
در پایان توافق شد که مجموعه سریالهای برگرفتهشده از این کتابها مشتمل بر ۱۴ رمان (بهعلاوه یک پیشدرآمد) باشند. درنهایت مسئولیت نوشتن فیلمنامه این سریالها پس از مرگ غمانگیز جردن در سال ۲۰۰۷، به نویسنده دیگری به نام براندون ساندرسون، واگذار شد.
در «افسون»، خانواده جادویی مادریگال با کمک تنها دختر بدون استعداد خود، جلوی یک تراژدی خانوادگی را میگیرند. این خانواده به سرپرستی ابولا آلما، همگی دارای موهبتها و تواناییهایی جادویی هستند که به واسطه آنها به نوعی به خانواده و جامعه خود کمک میکنند.