این روزها رباتها همه جا هستند. میتوانید آنها را در ویدئوهای کانال یوتیوب Boston Dynamics ببینید، یا در خیابانها و به شکل ماشینهای خودران یا حتی در منازل به شکل جاروبرقیهای خودکار. و صدالبته، میتوانید بیشمار ربات جور واجور و متنوع را در فیلمها تماشا کنید.
اگرچه داستان همیشگی آشنایی پسر و دختر و بعد عاشق شدن و تا ابد خوشبخت زندگی کردن تم غالب فیلمهای عاشقانه بوده است، در دههی ۱۹۹۰، کارگردانان میدانستند که این ژانر بیش از اینها جای پرداخت دارد. فیلمهای عاشقانهای که از دههی ۱۹۹۰ بیرون آمدند، سرآغاز مسیر حرفهای بعضی از بازیگران درجه یک امروز بودند، با داستانهای زیبایی که نه تنها جذاب بودهاند، بلکه در ترکیب داستانهای پریان و حقایق زندگی تعادل را رعایت کردند. نگاهی به بهترین فیلم هر سال این دههی پربار در سینمای هالیوود میاندازیم.
نولفی در اولین تجربه کارگردانی خود در سال ۲۰۱۱ در فیلم دیوان محاسبات با مت دیمون همکاری نمود. همچنین او اخیرا کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی فیلم بانکدار را در سال ۲۰۲۰ بر عهده داشته است.
جاودانگان برای مبارزه با دویانتهای شیطانی، روی زمین هستند و تصور این که بسیاری از این قهرمانان جدید در آینده به انتقام جویان بپیوندند آسان است اما شاید از خودمان بپرسیم که اگر این دو سوپرتیم با هم مبارزه کنند چه اتفاقی میافتد؟ چه کسی در درگیری جاودانگان و انتقام جویان پیروز میشود؟
فیلمها و سریالهایی که دربارهی مافیا و سازمانهای جنایی ساخته میشوند، جذابیتی عجیب دارند. ما با تماشای این جنس از داستانها نگاهی میاندازیم به سوی تاریک بشر، به جرایم و جنایتها و قتلها و غارتها. اما نکتهی کنجکاویبرانگیز ماجرا این است که، خیلی وقتها به جای اینکه از این کارها روگردان شویم و بدمان بیاید، جذبشان میشویم. دلمان میخواهد بیشتر ببینیم و حتی شاید هوس کنیم خودمان هم درگیر چنین زندگی پر خشونتی شویم.
جانسون از این نظر، منحصر به فرد و یک ستاره کمدی و قهرمانی اکشن است اما آثار او بیشتر به فیلمهای جریان اصلی محدود میشوند. جانسون با بستن قراردادهایی که میزان آسیب و ضرر او در سینما را به کمترین میزان ممکن میرساند، به ندرت در پروژههای آزمایشی شرکت میکند، چرا که آنها دایره کاری او را محدودتر میکنند. این موضوع، مایه تاسف است، زیرا اجراهای وی در طنز دیستوپیایی ریچارد کلی، داستانهای سرزمینهای جنوبی و کمدی دارک مایکل بی، گنج و رنج، از جالبترین نقشهای او هستند.
«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» یک ماجراجویی چند وجهی است که در آن پیتر پارکر تلاش میکند تا دکتر استرنج را وادار به بازنویسی تاریخ کند اما همه چیز بد پیش میرود و شروران کلاسیک دیگر فرنچایزهای فیلم وارد دنیای سینمایی مارول میشوند.
در واقع دلیل کنار گذاشته شدن این فیلمها، سختی در درک یا تعریف آنها است. این انیمیشنها داستانهای نه چندان کودکانه، کمدیهای بسیار تاریک، انیمیشنهای بیش از حد تجربی، یا تحلیلهای معنوی را شامل میشوند که بیننده را با سوالات زیادی روبرو میکنند. امروز، با گذشت چهار دهه، میتوانیم نگاهی دیگر به آنها داشته باشیم و دیدگاه دیستوپیایی آنها در مورد آینده، ملاحظات زیستمحیطی آنها، یا تفاوتهای صرفا بیمعنی یا تخیلیشان را بشناسیم.