تماشای «دشت خاموش» مثل خیلی از فیلمهای دیگر سینمای ایران غافلگیرکننده نیست. یک اثر دیگر در سینمای اجتماعی که قهرمانانش اینبار طبقهی کارگر هستند و احتمالا فقط پایان تلخ و سیاه و متفاوت آن متمایز از فیلمهای دیگر اینچنینی است. به همین دلیل نمایش فیلم در گروه هنر و تجربه عجیب است. فیلم دست به هیچ تجربهی هنری خاصی نزده که قرار باشد در این گروه به نمایش دربیاید مگر اینکه سیاست جدید تعیین اکران فیلمها در گروه اصلی یا هنر و تجربه به رنگی بودن یا سیاه و سفید بودن فیلم برگردد. چون فیلم بهرامی به دلایل نامشخصی سیاه و سفید است و این کنار تصمیم پایانی قهرمان فیلم تنها بخشهایی است که از سینمای اجتماعی جریان اصلی ایران فاصله دارد.
شکل متعالی سینمای وحشت از دیر باز با تأثیر گذاشتن بر روح و روان مخاطب و مواجه کردن او با ترسهایش سر و کار داشته و در فیلمهای ضغیفتر این ژانر به دنبال ایجاد وحشت ناگهانی یا استفاده از اصل غافلگیری بوده است. اما از آن سو زیرژانر دیگری در سینمای وحشت وجود دارد که این ترسهای درونی را در درون خود شخصیتها هم قرار میدهد.
در ابتدا قرار بود دوئین جانسون در فیلم سینمایی «شزم!» (Shazam!) حضور داشته باشد و در این اثر نقش بلک ادم را بازی کند. اما در مراحل اولیه ساخت فیلم تصمیم گرفته شد که این دو شخصیت ابتدا هر کدام فیلم مخصوص خود را پیش ببرند. زکری لیوای و اشر آنجل شخصیت شزم را سال ۲۰۱۹ به مخاطبان معرفی کردند اما شخصیت بلک ادم با بازی جانسون تا تابستان سال ۲۰۲۲ رنگ پرده را نخواهد دید. این فیلم سینمایی را ژاومه کویت-سرا کارگردانی کرده؛ کارگردانی که با دوئین جانسون پیش از این در فیلم «گشتوگذار در جنگل» (Jungle Cruise) همکاری کرده بود.
صحنههایی از یک ازدواج بازسازی مینی سریال سوئدی به همین نام اثر اینگمار برگمان است که در سال ۱۹۷۳ پخش شد و بعدها به یک فیلم سینمایی ۱۲۸ دقیقهای تبدیل شد که علاوه بر تاثیر غیرقابلانکار بر کارنامهی او، موج تازهای از آثار سینمایی را هم ایجاد کرد که به آسیبشناسی روابط عاطفی میپرداختند.
فیلمهای موجود در این فهرست سعی میکنند تا از هر فریم، یک شاهکار بسازند؛ آثاری که با توجه به جلوههای بصری چشمگیرشان، تا مدتها در ذهنتان باقی خواهند ماند.
گای با دختری به نام میلی راسک (جودی کومر) آشنا میشود که میخواهد اسنادی مبنی بر دزدی بودن این بازی کامپیوتری پیدا کند چون معتقد است سازندهی شیطانصفت این بازی، ایدهی او را دزدیده و با آن کلی پول به جیب زده.
دههی ۱۹۶۰ در امریکا و بسیاری از نقاط دنیا شاهد تغییر و تحولات زیادی در شیوهی زندگی مردم و خودِ پدیدهی رسانه بوده است. شاید بتوان گفت آنچه ما امروز در کشور خودمان به عنوان مرحلهی گذار از سنت به مدرنیته با آن مواجهیم، در دههی شصت میلادی در غرب اتفاق افتاد و طبعاً سینما هم از این قاعده مستثنا نبود. این دهه از بسیاری لحاظ، نقطهی تحولی در جهان بود و محبوبترین فیلمهای دههی ۱۹۶۰، این تحول را بازتاب دادند. نگاهی به بعضی از مهمترین فیلمهایی که بیشترین تأثیرگذاری را روی فرهنگ جامعه داشتند، میاندازیم.