اما به یکباره «آناتومی یک سقوط» به شکلی معجزهآسا نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار شد. هر پنج فیلمی که نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار شدند، شایسته حضور در این بخش هستند. ۲۰۲۳ سال خوبی برای فیلمهای غیر انگلیسیزبان بود. بیشتر فیلمهای خارجی نامزد اسکار در حال حاضر اکران محدودی در سالنهای سینما دارند. یک فیلم از پلتفرم پخش آنلاین اکران شده است. نگاهی به بهترین فیلمهای خارجی نامزد اسکار میاندازیم. به نظر شما کدام فیلم تندیس طلایی را با خود به خانه خواهد برد؟
تصورات و خیالپردازیهای جسورانهی درن او را از زمانهاش بسیار پیش انداخت و تعجبی ندارد که استودیوهای فیلمسازی با چندین اقتباس سینمایی از ژول ورن سعی کردند دنیای او را وارد دنیای تصاویر متحرک کنند. آثار ژول ورن تبدیل به پایه و اساس بسیاری از فیلمهای علمی-تخیلی اولیهی سینما شدند و از آنجایی که داستانهای او تصوراتی آزاد و ماجراجویانه هستند، تماشای بعضی از آنها حتی امروزه هم میتوانند برای مخاطبان لذتبخش باشد. اواسط تا اواخر دههی ۲۰۰۰ میلادی شاهد بعضی از بهترین اقتباس های سینمایی از آثار ژول ورن بود و استودیوها تلاش میکردند در این دهه اقتباسهایی از آثار ژول ورن انجام دهند که یادآور اقتباسهای قدیمی باشند و از طریق آنها بتوانند دنیای ژول ورن را به نسل جدیدی از مخاطبان معرفی نمایند. با این همه عنوان شبیه به هم، بعد از گذشت این همه سال، انتخاب بهترین اقتباسهای سینمایی از کتابهای ژول ورن تبدیل به وظیفهای سخت و طاقتفرسا شدهاست.
در کمیکهای اصلی مارول که همگی شرورهای دنیای سینمایی مارول از آنجا نشأت میگیرند، معمولاً به مخاطبان کمیک ماهها، سالها و حتی دههها فرصت داده میشود تا با زیر و بم شخصیت یک ظالمِ دیوانه قدرت آشنا شوند و او را درک کنند. اما در دنیای سینمایی مارول ماجرا فرق دارد. اغلب شخصیتهای شرور فیلمهای مارول، تنها در طول یک فیلم در این دنیای سینمایی حضور دارند و معمولاً پس از آن فیلم به خصوص، دیگر آنها را نمیبینیم. مطمئناً نمیتوان در طول ۲ ساعت یک شخصیت شرور را که اغلب به اندازه قهرمان فیلم اهمیت دارد، به خوبی پرداخت و اعماق انگیزههای او را برای مخاطب کاوش کرد.
جای تعجب نیست که چند سال پیش اظهارنظر مارتین اسکورسیزی و مخالفت او با شیفتگی صنعت سینما نسبت به ارقام باکس آفیس، به ویژه تمایل هالیوود به قضاوت فیلمها بر اساس قدرت فروش آخر هفتهشان، در فضای مجازی وایرال شد.
«پسر و مرغ ماهیخوار» با همهی ویژگیهای مثبتی که دارد، اثر ساختارشکنی به حساب نمیآید و ادامهدهندهی همان مسیری است که هایائو میازاکی دههها قبل آغاز کرد. این فیلمساز نابغه مانند گذشته، مضامینی مثل جنگ و انسانیت را بررسی میکند. میازاکی البته تلاش کرده است تا یک انیمهی کاملا سیاه نسازد و طنز را به کار میگیرد تا تعادل ایجاد کند. با این حال، بعضی از طرفداران نقدهایی هم نسبت به آن داشتهاند، برای نمونه پرداخت ضعیف شخصیتهای مکمل یا ریتم سریع نیمهی دوم فیلم که باعث شده برخی از رویدادهای فرعی رها شوند.
این روزها تماشای سریالهای عاشقانه کرهای برای مخاطبان بسیاری تبدیل به یکی از سرگرمکنندهترین راههای گریز از مشغله و درگیریهای روزمره شده است؛ بهویژه هنگامی که مضمون عاشقانهی داستانها با عناصر فانتزی، ماورایی و تخیلی آمیخته شده باشند، حاصل آن معجونی مفرح و لذتبخش است که هر بینندهی مشتاقی را وسوسه میکند. فرهنگ کرهای سرشار از قصهها و افسانههای فولکلور دربارهی موجودات اساطیری است و خالقان آثار تصویری و نمایشی در کره جنوبی با هوشمندی از این منابع غنی الهام میگیرند و ضمن معرفی مؤلفههای تاریخی و فرهنگی خود، بر شکوه و زیبایی آثار خود میافزایند.
معمولا از یک فیلم زندگینامهای انتظار میرود که شخصیت اصلی داستان را از جنبههای مختلف به مخاطب معرفی نماید و علاوه بر به نمایش در آوردن لحظات حساس زندگی او، مواجهی او با این موقعیتها را هم به طور کامل به تصویر بکشاند. تنها بعضی از فیلمها بودهاند که به خوبی به این رسالت عمل کردهاند و یک شخصیت تاریخی را به درستی و با معرفی کامل جنبههای مختلف، برای مخاطبان به نمایش در آوردهاند.
خوشبختانه، «اکو» با آغوش باز به سراغ این آدمبد محبوب کمیکهای مارول رفته است که خبر از نقش بیشتر او در آیندهی دنیای سینمایی مارول میدهد. مارول میداند که میتواند به خوبی از ظرفیتهای ویلسون فیسک به عنوان یک شرور قدرتمند در دنیای خود بهره ببرد و برای ترسیم آن آیندهای که برای پروژههای بعدی خود در نظر گرفته، کینگپین بهترین گزینه برای موفقیت خواهد بود. مارول تأیید کرده است که کاراکتر فیسک نقش پررنگی در سریال بعدی دردویل، یعنی «دردویل: تولد دوباره» ایفا خواهد کرد. داستان مجموعهی اصلی، که محصول پلتفرم پخش آنلاین نتفلیکس است، پیش از این در دنیای سینمایی مارول قرار نمیگرفت، اما به تازگی مارول تأیید کرده است که دردویل مت مرداک و ویلسون فیسک وینست دن آفریو هم در خط داستانی اصلی مارول قرار میگیرند. خود دن آفریو دربارهی بازگشت به نقش فیسک به عنوان مهمترین دشمن دردویل گفته است: «قرار است «دردویل: تولد دوباره» ارتباط مستقیمی به سریال نتفلیکس داشته باشد و این یک چیز عالی است. بسیاری از داستانهای جانبی که در آن سه فصل اصلی اتفاق افتاد حالا میتوانند دوباره برگردند و ما کولهباری از روایتها و تواریخ مربوط به دردویل را داریم که میتوانیم در سریال بعدی از آنها استفاده کنیم.»