مایکروسافت و کوالکام به طور رسمی از اولین نوت‌بوک‌های ویندوزی مجهز به پردازنده‌های ARM رونمایی کردند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، HP، لنوو و ایسوس سازنده‌ی این نوت‌بوک‌ها هستند. نوت‌بوک‌هایی که از پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵ بهره می‌برند و روی آن‌ها ویندوز ۱۰ نصب شده است. این لپ‌تاپ‌ها خیلی شبیه به تبلت-نوت‌بوک‌های هیبریدی مایکروسافت سرفیس هستند ولی عملکرد آن‌ها به دلیل بهره‌گیری از پردازنده‌ی کوالکام و نسخه‌ی ویندوزی که روی آن‌ها نصب شده، متفاوت است.

این نوت‌بوک‌ها کاملا شبیه به نوت‌بوک‌های معمولی که با پردازنده‌ی اینتل کار می‌کنند هستند و می‌توانند بیشتر نرم‌افزارهایی که روی لپ‌تاپ‌های معمولی اجرا می‌شوند را اجرا کنند. HP و ایسوس هم‌اکنون دستگاه‌های خود را معرفی کرده‌اند و انتظار می‌رود که طی هفته‌های آینده لنوو هم این کار را بکند.

قبل از اینکه به سراغ این دستگاه‌ها برویم بد نیست بگوییم که چرا مایکروسافت این کار را کرده است. خوب واقعیت این است که مایکروسافت قصد دارد نوت‌بوک‌هایی داشته باشد که خیلی شبیه به آیپد یا گوشی کار می‌کنند. یعنی نوت‌بوک‌هایی که مثل موبایل یا تبلت همیشه روشن و دائما متصل به اینترنت LTE هستند. بدین ترتیب وقتی در لپ‌تاپ را باز می‌کنید دستگاه در عرض یک چشم به هم زدن آماده به کار است و وقتی در آن را می‌بندید لازم نیست نگران خالی شدن شارژ باتری باشید. شارژدهی باتری این دستگاه‌ها و نوع اتصال آن‌ها به اینترنت LTE کاملا با لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به پردازنده‌های اینتل متفاوت است. انتظار می‌رود که این دستگاه‌ها بین ۲۰ تا ۲۲ ساعت شارژدهی داشته باشند.

پنج سال پیش مایکروسافت با انویدیا برای ساخت نوت‌بوک‌های مجهز به ویندوز RT همکاری کرد. با این حال عملکرد این نوت‌بوک‌ها و شارژدهی باتری آن‌ها اصلا خوب نبود و این دستگاه‌ها نمي‌توانستند اپلیکیشن‌های معمولی دسکتاپ را اجرا کنند. ولی مایکروسافت قصد دارد با این پروژه‌ی جدید رویای قدیمی خود را به ثمر برساند. این نوت‌بوک‌های جدید درست مثل گوشی‌ها و تبلت‌ها فاقد فن خنک کننده هستند و کاملا سریع و بی‌ سر و صدا کار می‌کنند.

 

ایسوس NovaGo 2-in-1

نوت‌بوک ایسوس NovaGo 2-in-1 به یک نمایشگر ۱۳٫۳ اینچی، تا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD مجهز است. این نوت‌بوک از دو درگاه USB 3.1، یک پورت HDMI و یک کارت‌خوان میکرو SD بهره می‌برد. این نوت‌بوک در کانفیگ‌های مختلف از ۵۹۹ دلار تا ۷۹۹ دلار قیمت دارد.

ایسوس NovaGo 2-in-1

ایسوس NovaGo 2-in–1 یکی از اولین نوت‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌ی ARM است.

اچ‌پی Envy X2

این نوت‌بوک اندکی کوچک‌تر از نوت‌بوک ایسوس است و نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی دارد. بعلاوه در کانفیگ‌های مختلف ساخته شده و تا ۸ گیگابایت رم و تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD دارد. این نوت‌بوک هم درست مثل مدل ایسوس از قلم هوشمند پشتیبانی می‌کند و البته هر دو قابلیت اتصال به شبکه‌ی LTE دارند.

اچ‌پی Envy X2

اچ‌پی Envy X2 یکی از اولین نوت‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌ی ARM است.

اگر شارژدهی باتری و عملکرد این نوت‌بوک‌ها خوب باشد، در آن صورت اتفاق تاریخی و خوبی برای مایکروسافت و کوالکام می‌افتد. باید منتظر باشیم و ببینیم در آینده چه رخ می‌دهد.

منبع: The Verge

مطلب اولین کامپیوترهای ویندوزی مجهز به پردازنده‌ی ARM معرفی شدند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala