در سال‌های اخیر هنگام خرید کامپیوتر یا لپ‌تاپ با یک دو راهی در زمینه انتخاب نوع درایو ذخیره‌سازی کامپیوتر مواجهیم. از هارد دیسک (HDD) استفاده کنیم یا از درایو SSD؟ در شما بگویید این هفته قصد داریم بپرسیم اگر قرار باشد بین یکی از این دو مدل درایو ذخیره‌سازی داده یکی را انتخاب کنید کدام گزینه را ترجیح می‌‎دهید؟

هر کدام از این دو نوع درایو مزایا و معایبی دارند. به شکل کلی درایو هارد دیسک یا Hard disk drive نوعی وسیله ذخیره‌سازی داده است که از طریق ضبط مغناطیسی و با کمک هدهایی برای خواندن و نوشتن به ذخیره‌سازی داده می‌پردازد. هارد دیسک از تکنولوژی قدیمی‌تری استفاده می‌کند (این تکنولوژی اولین‌بار شصت سال پیش معرفی شد) و نسبت به درایو SSD ارزان‌قیمت‌تر است. مزیت دیگر این نوع درایوها در کنار قیمت ارزان، توانایی ذخیره‌سازی حجم بالایی از داده‌ها است.

اما درایوهای SSD یا Solid-state drive چه مزایایی دارند و چرا بعضی از کاربران این درایوها را برای ذخیره‌سازی اطلاعات ترجیح می‌دهند؟ درایو SSD دارای دیسک یا موتور چرخان نیست، برق کمتری مصرف می‌کند، مقاوت بیشتری دارد و سرعت آن هم نسبت به درایوهای HDD به شکل قابل‌توجهی بالاتر است. درایو SSD چیزی شبیه حافظه‌های فلش است اما در ابعادی بسیار بزرگتر. اطلاعات در این درایو درون میکروچیپ‌ها ذخیره می‌شود و بر خلاف درایو HDD برای خواندن و نوشتن هم  نیازی به بازوی مکانیکی ندارد. اساسا باید گفت درایو SSD برای استفاده از اطلاعات ذخیره‌شده و برای ذخیره‌سازی نیاز به حرکات فیزیکی ندارد. به این شکل سرعت بالاتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد اما در ازای این سرعت بالاتر باید مبلغ بیشتری هم بپردازد. این مبلغ به طور متوسط چیزی در حدود ۳ تا ۵ برابر بیشتر است.

بیایید نکات گفته شده را جمع‌بندی کنیم. درایو HDD ارزان‌تر است، مدل‌هایی دارد که می‌توان از طریق آن‌‎ها اطلاعات بسیار حجیم را ذخیره‌سازی کرد اما سرعت آن به شکل متوسط در حدود ۳۰ درصد از درایوهای SSD کمتر است.

درایوهای SSD انرژی کمتری مصرف می‌کنند، قیمت گران‌تری دارند، باعث می‌‎شوند هنگام روشن کردن کامپیوتر به شکل مشهودی شاهد سریع‌تر بالا آمدن سیستم باشید و البته مقاوم‌تر و کم‌صداتر هستند گرچه برای ذخیره‌سازی حجم‌قابل توجه داده (برای مثال بیش از ۴ ترابایت) چندان مناسب نیستند.

حال شما بگویید ترجیح می‌دهید از درایو HDD استفاده کنید یا درایو SSD؟ برای این انتخاب چه دلایلی دارید؟

مطلب شما بگویید؛ هارد دیسک یا SSD؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala