شاید عددی که در تیتر خبر خوانده‌اید را باور نکنید یا با خود فکر کنید که این چه طنز بی‌مزه‌ای است که در یک رسانه‌ی خبری می‌خوانید! اما به هرحال باید به شما بگوییم که طبق جدیدترین اطلاعات به دست آمده، تعرفه خودروهای هیبریدی ۴۵ درصد شده؛ این یعنی تعرفهخودروهای هیبریدی ۱۱ برابر بیشتر می‌شود و ۱۰۰۰ درصد رشد می‌کند!

بعد از ۶ ماه انتظار، سرانجام سایت ثبت سفارش سرانجام باز شد. تصور می‌کردیم که این پایان داستان تلخی است که این چندوقته گریبان‌گیر بازار خودروی کشورمان شده بود اما هر روزی که می‌گذرد، اخبار جدیدی را می‌شنویم که اوضاع بازار خودروی کشورمان را ملتهب‌تر از همیشه نشان می‌دهد از افزایش تعرفه‌های نجومی خودروهای وارداتی و گران شدن ماشین‌های داخلی گرفته تا ممنوعیت واردات بعضی از خودروهای لوکس، گران شدن قیمت سانتاقه آن هم ۴۲ میلیون تومان و حالا، افزایش ۱۱ برابری و ۱۰۰۰ درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی!

تا همین چند وقت پشی، دولت تعرفه‌ی خودروهای هیبریدی را ۴ درصد اعلام کرده بود تا با این کار، مردم را تشویق به خرید خودروهای پاک، کم‌مصرف و کم‌آلاینده کند. این اقدام به منظور کمک به هوای شهر و محیط زیست تلقی می‌شد. حالا در جلوی عدد ۴، یک ۵ ناقابل اضافه شده تا قیمت خودروهای هیبریدی به‌طور نجومی ۱۱ برابر یا به عبارتی ۱۰۰۰ درصد بیشتر گران‌ شود. این اقدام باعث جهش قابل توجه قیمت‌های خودروهای هیبریدی می‌شود.

رضا عباسی کارشناس صنعت خودرو در این باره به تسنیم می‌گوید: در حالی که آلودگی هوا در کلانشهرها بیداد می‌کند و تعداد روزهای پاک در تهران هر سال کمتر می‌شود، تعرفه‌های جدید اعلام شده، عملا بازار را به سمت خودروهای بنزینی و افزایش آلایندگی کانالیزه می‌کند و این اتفاق بسیار عجیبی است..

او با تاکید بر اینکه تا کنون برای تغییر فرهنگ خودرویی مردم به سمت استفاده از خودروهای پاک تصمیم بر این بود که تعرفه خودروهای هیبریدی پایین باشد، افزود: مسئولان دولت باید شفاف کنند که چطور و با کدام مبنای منطقی، تعرفه خودروهای بنزینی را حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اما تعرفه خودروهای هیبریدی را حدود ۱۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند.

تاکسی هیبریدی

عباسی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این نوع تعرفه‌بندی صرفا خودروهای هیبرید را در بازار هدف قرار می‌دهد، گفت: نوع تعیین تعرفه طوری است که عملا مزیت قیمت رقابتی هیبریدی‌ها را در بازار از بین می‌برد و مردم قطعا در چنین شرایطی خرید خودروهای بنزینی را ترجیح خواهند داد. اگر خوب نگاه کنیم، در کنار گرانی خودروها و ایجاد حباب قیمتی، اصلی‌ترین رهاورد توقف ثبت سفارش در ماههای گذشته، همین آسیب به بازار خودروهای هیبریدی بوده است. باید دید چه کسانی از این آسیب سود می‌برند.

مسجدی یکی از فروشندگان خودرو با تأیید پیش‌بینی جهش قیمتی خودروهای هیبریدی به تسنیم می‌گوید: تا پیش از این به دلیل تعرفه پایین خودروهای هیبریدی، عملاً قیمت این نوع خودروها در بازار از نمونه‌های بنزینی کمتر بود. به عنوان مثال اگر خودروهای سوناتای شرکت هیوندای را در نظر بگیرید، گران‌ترین تیپِ نوع هیبریدی این خودروها در بازار ۱۹۰ میلیون تومان بود اما نمونه بنزینی همین خودروها حداقل ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رفت. تفاوت قیمت‌ها در بعضی مدلها حتی به ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسید.

او با بیان اینکه همین ارزان بودن هیبریدی‌ها به نسبت بنزینی‌ها مردم را به خرید آنها تشویق می‌کرد، افزود: در خارج از کشور به دلیل باطری‌های گرانقیمت و تکنولوژی بالاتر، خودروهای هیبریدی به طور متوسط از نمونه بنزینی خودشان ۱۰ هزار دلار گرانتر هستند. اما در ایران به دلیل اینکه مصرف بنزین این خودروها تقریبا یک سوم نمونه‌های بنزینی است و قیمتشان ارزانتر از آنها مردم به خریدشان اقبال خوبی نشان می‌دادند. اقبالی که البته با سیاستگذاری جدید و البته عجیب وزارت صنعت، معدن و تجارت بعید است دوام پیدا کند.

براساس تصمیم‌گیری‌ها به دلیل مصرف پایین بنزین و آلایندگی کم خودروهای هیبریدی، دولت به عنوان مشوق، تعرفه ۴ درصدی را برای واردات این نوع خودروها در نظر گرفته بود، اما در دستورالعمل جدید این رقم به ۴۵ درصد رسیده است که رشد ۱۱ برابری یا ۱۰۰۰ درصدی را نشان می  دهد. رقمی که اگر به همین شکل اعمال شود، جهش قابل توجهی را در قیمت این خودروها در بازار ایجاد می‌کند.

منبع: تسنیم

مطلب گرانی ۱۰۰۰ درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی! برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala