۶ هفته با ۶ عنوان از خودروهای رالی به‌یادماندنی آمدیم. این هفته‌ی هفتم است و می‌خواهیم شما را ببریم به دوره‌ی شیرین و تکرارنشدنی مسابقات دهه‌ی ۸۰ میلادی؛ آن هم با یک محصول هیجان‌انگیز و متفاوت از شرکت فورد!

بیشتر بخوانید: مقاله‌های سریالی خودروهای رالی به‌یادماندنی

 

فورد

احتمالا هیچ عشق ماشینی وجود ندارد که عاشق طراحی‌های بی‌نظیر و عضلانی پونی‌کار ، موتور ۸ سیلندر حجیم با آن غرش وحشی و دیوانه‌کننده‌‌ی فورد نشود. این شرکت خودروساز آمریکایی در سال ۱۹۰۳ میلادی یعنی ۱۱۴ سلال پیش تاسیس شد. بیشتر طرفداران این شرکت، موستانگ را شناسنامه فورد می‌دانند. با این حال، این خودروساز آمریکایی محصولات زیادی دارد. اسکورت (Escort) هم نام یکی از سری محصولات از خانواده فورد است که از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۴ روی خط تولید قرار گرفت. از این خودروی خانوادگی کوچک شهری، ۶ نسل مختلف معرفی شد.

فورد Escort RS 1700T

با آن که اسکورت یک خودروی خانوادگی بود، اما فورد با تغییراتی روی آن و معرفی مدل ورزشی به رقابت با مدعیان رالی رفت. اسکورت RS 1700T یکی از ساخته‌های سال ۱۹۸۳ فورد بود؛ یک خودروی رالی ورزشی و پروتوتایپ برای مسابقات گروه B که از نمونه‌ی قدیمی فورد MK III Escort الهام گرفته بود. شاید برایتان جالب باشد که این ماشین حتی یک بار هم به مسابقات اصلی پا نگذاشت! دلیلش هم آن بود که رقیب آلمانی فورد، آئودی با سری خودروهای رالی Quattro تمام راه‌ها را برای رقبا بسته بود و نمی‌گذاشت تا وقتی که مسابقات گروه B برقرار است و در مسابقات حاضر می‌شود، هیچ خودروسازی جرات ادعا نداشته باشد ؛ حالا می‌خواهد آن خودروساز فورد هم باشد!

Audi Quattro Group B Rally Car

درحقیقت آئودی Quattro آن زمان خیلی پیشرفته‌تر از دیگر خودروهای رالی زمان خود بود و عملکرد بسیار بالایی داشت. همین باعث شد تا فورد از آوردن Escort RS 1700T در مسابقات جلوگیری کند.

مشخصات فنی

Escort RS 1700T به عنوان یک پروتوتایپ مسابقات رالی گروه B به یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۱٫۸ لیتری (۱۷۷۸ سی‌سی) توربوشارژ مجهز شده بود که می‌توانست حداکثر توان ۳۰۰ اسب‌بخار را تولید کند. شنیدن این میزان قدرت با توجه به حجم نسبتا کم موتور شگفت‌انگیز است. این درحالی است که فورد یک نمونه‌ی ۲٫۴ لیتری برگرفته از موتور فرمول ۲ را هم در سال ۱۹۸۲ میلادی تست کرد ولی هیچ وقت درمورد قدرت آن چیزی نگفت.

فورد Escort RS 1700T دیفرانسیل عقب بود و تمام قدرت به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. این درحالی بود که مدعی دوره‌ی مسابقات یعنی آئودی Quattro با خودروی تمام چرخ‌ محرک ظاهر می‌شد. همین کار آئودی باعث شد تا فورد هم برای رقابت یک خودروی تمام چرخ محرک به نام RS200 را معرفی کند. ناگفته نماند که در سال ۱۹۷۹، فورد با Ford Escort RS1800 توانست مقام قهرمانی را در مسابقات WRC کسب کند.

گفته می‌شود که فورد در مجموع به تعداد ۱۸ دستگاه از این خودرو تولید کرده است. راننده در این خودرو می‌توانست به حداکثر سرعت ۱۴۰ مایل بر ساعت (۲۲۵ کیلومتر بر ساعت) برسد. هم‌چنین رسیدن از وضعیت سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۴٫۲ ثانیه زمان می‌برد. متاسفانه طبق گزارش‌ها، اکثر خودروهای فورد RS 1700T در مسابقات پرحادثه‌ی گروه B قربانی تصادفات سنگین شدند و فقط تعداد کمی از آن‌ها سالم باقی مانده است.

منبع: TopGear

 

مطلب خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت هفتم)؛ فورد اسکورت RS 1700T برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید