قسمت سوم مستند خودرو رینگ اسپرت را می‌توانید روز چهارشنبه ۲۷ دی در سایت دیجی‌کالا مگ و کانال‌های یوتیوب و آپارات دیجی‌کالا ببینید. این قسمت از رینگ اسپرت بخش دوم روایتی مستند است به نام «آن مرد با ماک آمد…» که به ریشه‌های صنعت خودروسازی در ایران می‌پردازد؛ سفری جذاب در زمان که داستان اولین روزهای تولید خودرو در ایران را به تصویر می‌کشد.

در بخش اول «آن مرد با ماک آمد…» دیدیم که در سال ۱۳۴۰ شمسی، وزارت اقتصاد ایران تصمیم می‌گیرد دیگر مجوز مونتاژ خودرو صادر نکند. در همین دوره نماینده‌ی مرسدس بنز برای دریافت پروانه‌ی مونتاژ خودرو نزد رضا نیازمند، معاون وقت وزارت اقتصاد، می‌رود و با مخالفت او روبرو می‌شود. نماینده‌ی مرسدس پس از این ماجرا از وزارت اقتصاد به شاه شکایت می‌کند. شاه برای وزارت اقتصاد و شخص رضا نیازمند ضرب‌الاجلی شش ماهه تعیین می‌کند تا با در داخل ایران خودرو تولید کند یا از مسندش برکنار شود. رضا نیازمند پس از جست‌وجوهای فراوان فردی به نام اصغر قندچی را می‌یابد که در کارگاهی در دروازه قزوین بخش‌های زیادی از جمله اتاق و شاسی کامیون‌های ماک آمریکایی را با دست می‌سازد. او یکی از کامیون‌های ساخته شده توسط اصغر قندچی را در نمایشگاهی به شاه نشان می‌دهد و بدین ترتیب از ضرب‌الاجل شش ماهه نجات پیدا می‌کند. پس از این ماجرا وزارت اقتصاد ایران اولین پروانه‌ی تولید کامیون را به اصغر قندچی می‌دهد و بدین ترتیب کارخانه‌ی ایران کاوه متولد می‌شود. آمریکایی‌ها که متوجه می‌شوند شخصی در ایران با استفاده از موتورهای کمنز کامیون تولید می‌کند، به همکاری او می‌آیند تا کامیون‌های ماک ساخت کارخانه‌ی ایران کاوه در ایران تولید شوند.

در بخش دوم این مستند، ادامه‌ی ماجرا را پس از پیروزی انقلاب اسلامی خواهید دید. اصغر قندچی با نزدیک شدن به آخرین روزهای حکومت پهلوی مجبور می‌شود برای باطل کردن سفارشات به آمریکا برود. او بر خلاف اصرار دوستان و همکارانش به ماندن در آمریکا، به هر شکل ممکن به ایران برمی‌گردد ولی با نامهربانی برخی از کارگرانش روبرو می‌شود. ادامه‌ی این مستند جذاب را در قسمت سوم رینگ اسپرت ببینید.

قسمت سوم مستند خودرو رینگ اسپرت روز چهارشنبه ۲۷ دی راس ساعت ۲۱:۰۰ در کانال یوتیوب دیجی‌کالا و کانال آپارات دیجی‌کالا منتشر خواهد شد. علاوه بر این می‌توانید قسمت جدید مستند رینگ اسپرت را روز چهارشنبه ۲۷ دی در سایت دیجی‌کالا مگ ببینید.

مطلب ادامه‌ی «آن مرد با ماک آمد…» را ۲۷ دی ببینید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala