نه تنها آب روی مریخ پیدا می‌شود، بلکه دسترسی به آن هم ظاهرا بسیار راحت است. این خبر را ناسا دیروز منتشر کرد. کشف آب و روش دسترسی آسان به آن، نه تنها منبعی مهم از آب آشامیدنی را در اختیار به فضانوردان می‌گذارد، بلکه به آن‌ها اجازه می‌دهد به تولید سوخت موشک بپردازند.

این ذخایر آب به صورت یخ هستند و پژوهشگران می‌توانند حتی با بررسی آن‌ها، اطلاعات بسیار بیشتری از یخ‌های زیرزمینی مریخ کشف کنند.

این کشف جدید به لطف مدارگرد اکتشافی مریخ یا همان Mars Reconnaissance Orbiter صورت گرفته است. این مدارگرد تونسته است هشت سایت را زیر سطح مریخ پیدا کند که ذخایر بزرگی از آب، در آن‌ها وجود دارند.

این ذخایر آب به صورت یخ هستند و پژوهشگران می‌توانند حتی با بررسی آن‌ها، اطلاعات بسیار بیشتری از یخ‌های زیرزمینی مریخ کشف کنند. محققان معتقد هستند که این یخ در ابتدا به صورت برف شکل گرفته است. با این حال، یخ‌های کشف شده‌ی فعلی روی مریخ، آب خالص هستند. البته یکی دو لایه یخ شامل غبار و صخره به اندازه‌ی حدود یک متر، روی این آب را پوشانده است.

نتایج این مطالعات جدید در شماره‌ی این هفته‌ی نشریه‌ی ساینس منتشر شده‌اند. «کالین داندس» (Colin Dundas)، پژوهشگر ارشد این پروژه، درباره‌ی مطالعات تیم‌اش گفته است: «زیر حدود یک سوم سطح مریخ، از یخ پوشانده شده است. این یخ‌ها اطلاعات مربوط به اتفاقات اخیر مریخ را در خود دارند.»

مدل‌هایی سه بعدی از یخ‌ها ساخته شده است که نه تنها به به کسب اطلاعات جدید از آن‌ها کمک می‌کند، بلکه به خوبی چگونگی استفاده از یخ‌ها را توسط ربات‌ها یا فضانوردها نشان می‌هد.

«شین بیرن» (Shane Byrne)، از محققان دانشگاه Arizona Lunar در این باره گفته است: «فضانوردان می‌توانند با یک بیل و سطل به مریخ بروند و تمام آب مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشند.»

منبع: Digital Trends

مطلب منابع آب روی مریخ به راحتی در دسترس هستند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala