محققان ناسا در روز پنج شنبه اعلام کردند که سال ۲۰۱۷، دومین سال گرم کره‌ی زمین تاریخ است؛ البته از زمانی که ثبت میانگین دمای سطح کره‌ی زمین از سال ۱۸۸۰ شروع شده است. سال ۲۰۱۶ هنوز هم رتبه‌ی اول را به عنوان گرم‌ترین سال تاریخ حفظ کرده است. «اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی» ایالات متحده یا همان NOAA هم نظری مشابه داشته است. این سازمان که الگوریتم‌های متفاوتی در مقایسه با ناسا دارد، می‌گوید که سال ۲۰۱۷ سومین سال گرم تاریخ است و به ترتیب پس از سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ قرار می‌گیرد.

سال گذشته شاهد پدیده‌ای به اسم «ال نینیو» (El Niño) نبودیم؛ پدیده‌ای که الگوهای آب و هوایی را شامل تغییراتی بزرگ می‌کند. گرمای بی‌سابقه‌ی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ به ال نینیو ربط داده شده بود. در واقع، سال گذشته باید به خاطر پدیده‌ی مخالف «ال نینیو»، که «لا نینیا» نام دارد، دمای کره‌ی زمین پایین می‌آمد.

«گاوین اشمیت»، مدیر انستیتو مطالعات فضایی گودار، درباره‌ی این موضوع گفته است: «این روند طبیعی جدید است. حتی قرار نیست در این جا باقی بمانیم. ده سال دیگر به عقب نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که شاهد یک دهه روند گرم شدن بوده‌ایم.»

ناسا و اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی هر دو معتقد هستند که از ۱۸ سالی که به عنوان گرم‌ترین سال‌های تاریخ ثبت شده‌اند، ۱۷ سال پس از ۲۰۰۱ بوده‌اند. به خاطر انتشار کربن دی‌اکسید و گازهای گلخانه‌ای، دمای کره‌ی زمین از اواخر قرن نوزدهم بیش از ۱ درجه‌ی سلسیوس گرم شده است.

دمای شمالگان در محدوده‌های زمانی زیادی در سال ۲۰۱۷ دو برابر دیگر نقاط کره‌ی زمین گرم شده بود؛ طوری که یخ‌های زیادی از این منطقه نابود شدند.

محققان تصور می‌کردند که سال ۲۰۱۷ به این روند گرم شدن پایان دهد؛ روندی که با یک ال نینیو در سال ۲۰۱۵ شد. این ال نینیو اواسط سال ۲۰۱۶ به پاین رسید. به صورت عادی، بادهای اطراف اقیانوس آرام از شرق به غرب می‌وزند و آب‌های گرم امریکای جنوبی را به اطراف استرالیا و آسیا می‌آورند. پدیده‌ی ال نینیو کاری می‌کند که این بادها ضعیف یا حتی برعکس می‌شوند و قسمت‌ّای سردتر اقیانوس گرم می‌شوند. این گرمای اضافه از سطح اقیانوس به جو منتقل می‌شود و دمای کره‌ی زمین را بالا می‌برد.

منبع: NY Times

مطلب ۲۰۱۷ گرم‌ترین سال تاریخ کره زمین پس از پارسال بود برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala