در پی گران شدن قیمت گوشی‌های هوشمند در بازار کشور، وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد که گران شدن گوشی ارتباطی به طرح رجیستری گوشی ندارد و بالا رفتن قیمت دلار دلیل اصلی این موضوع است.

محمدجواد آذری جهرمی امروز در جمع خبرنگاران گفت که در تاریخ ۱۴ بهمن ماه نیز یک مدل گوشی دیگر به طرح رجیستری موبایل اضافه می‌شود. وی در بخشی از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که:« برخی می‌گویند با اجرای این طرح قیمت تلفن همراه ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است، اما این موضوع کاملا صحیح نیست. روزی که ما طرح را اجرا کردیم، دلار ۳۹۰۰ تومان بود و امروز بیش از ۴۵۰۰ تومان است. همچنین آن زمان ارز مبادله‌ای ارائه می‌شد، اما اکنون تنها ارز آزاد داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت داشته باشیم.»

وزیر ارتباطات با اشاره به این موضوع که طرح رجیستری موبایل با قاطعیت پیش می‌رود گفت:« اگر این طرح باعث افزایش درآمد واردکنندگان رسمی شده باشد، از موفقیت نشان دارد، زیرا بدین معناست که کانال رسمی واردات گوشی رونق پیدا کرده است، اما این‌که سازمان تامین اجتماعی به حوزه واردات گوشی ورود کرده به وزارت صنعت ارتباط دارد. هدف ما این است که برای واردات گوشی از مجرای قانونی انحصاری ایجاد نشود که افزایش قیمت بازار را در پی داشته باشد. وزارت صنعت نیز اعلام کرده برای صدور مجوز محدودیتی نداریم. همچنین بحث‌هایی بود برای این که به فروشگاه‌های عرضه تجهیزات الکترونیکی به صورت آنلاین مجوز داده شود. از این به بعد گوشی‌هایی که مشمول رجیستری می‌شوند، آسیایی هستند که بازار زیادی دارند، اما باید در برابر اشکالاتی که برای مردم به وجود می‌آید پاسخگو باشیم.»

آذری جهرمی در ادامه گفت که یک ریال از هزینه رجیستری به وزارت ارتباطات نمی‌رسد.  او در این باره گفت:« طرح ثبت گوشی همراه حتی هزینه‌های مالی برای ما داشته است و ما از بعد مسئولیت‌پذیری نیز هزینه را پذیرفتیم. البته این‌که هزینه‌های قاچاق به دولت برگردد در توسعه اقتصاد تاثیرگذار است. فاز دوم طرح رجیستری برای مردم منافعی دارد و از سرقت گوشی‌های تلفن همراه که مشکلات زیادی را ایجاد کرده تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند، در حال حاضر نظارت خوبی در بازار وجود دارد و ۱۴ بهمن‌ماه یک مدل گوشی دیگر تحت پوشش رجیستری قرار می‌گیرد.

منبع: isna

‌‌‌

منبع متن: digikala