قسمت ششم مستند خودرو رینگ اسپرت روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در سایت دیجی‌کالا مگ و کانال‌های یوتیوب و آپارت دیجی‌کالا منتشر خواهد شد. در این قسمت از برنامه‌ی رینگ اسپرت قرار است تاریخچه کوتاهی از شرکت خودروسازی فورد گفته شود و ۳ اتاق مختلف از نسل اول فورد موستانگ مورد نقد و بررسی قرار بگیرند.

آغاز یک تحول

همه چیز از سال ۱۹۶۴ شروع شد؛ زمانی که فورد اثری زیبا و به یادماندنی را در تاریخ به خلق کند. احتمالا حتی فورد هم فکرش را نمی‌کرد روزی دست به قلم شود و ماشینی را به تصویر بکشد که از پیر تا جوان عاشق سیما و رخسار اصیل و زیبای آن شوند. اصلا تمام خودروهای قدیمی و کلاسیک به کنار و فورد موستانگ نسل اول به کنار. اگر قرار بود بین تمام خودروهای قدیمی و کلاسیک تاریخ، فقط یک انتخاب داشته باشیم، شاید نظر خیلی از ما روی اتاق بی‌نظیر و به‌یادماندنی موستانگ باشد؛ همان خودرویی که با چهره‌ی مظلوم ولی بی‌اعصابش همه را عاشق خود کرده و هیچ وقت نمی‌توانیم از ظاهر دلنشین و تکرارنشدنی آن سیر شویم.

اسب سرکش آمریکایی

موستانگ

سال ۱۹۶۴ را می‌توان استارت بزرگی برای فورد دانست؛ چراکه در این سال شرکت خودروسازی فورد تصمیم می‌گیرد تا روح اسب وحشی خودش را در کالبد موستانگ بدمد تا افراد زیادی را عاشق این محصول ویژه‌ی خود کند. این موضوع تا حدی پیشرفت که امروزه بسیاری از علاقمندان به دنیای شیرین خودرو، مهر و امضای فورد را با موستانگ می‌شناسند و آن را به عنوان کلیدی‌ترین ساخته‌ در سبد محصولات این شرکت آمریکایی می‌دانند. به‌طور کلی ۶ نسل از موستانگ تا امروز معرفی شده که اولین نسل آن در سال ۱۹۶۴ تولید و به عنوان مدل ۶۵ به بازار عرضه شد.

معرفی کلی اتاق‌های نسل اول موستانگ

نسل اول فورد در ۴ چهره‌ی مختلف با فیس‌لیفت‌های مینور و ماژور معرفی شده است. اولین مدل از نسل اول بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ تولید شد. این خودرو در سه نسخه ۲ درب هاردتاپ، فست‌بک و کانورتیبل (روباز) طراحی شد. چراغ‌های گرد، جلوپنجره‌ی کشیده و سپر فلزی از مولفه‌های اصلی در طراحی این مدل محسوب می‌شود.

مدل دوم موستانگ در سال‌های ۶۷ و ۶۸ تولید شد. این خودرو با حفظ ظاهر و اصالت از مدل پیشین، کمی کشیده و پهن‌تر شد و در شکل سپر، کاپوت و جلوپنجره کمی فرق کرد. هم‌چنین شکل چراغ‌ها کمی حالت اخم به خود گرفت تا از ظاهر مظلوم به جسور و خشن تبدیل شود. این اتاق هم نظیر مدل قبلی در ۳ نسخه هاردتاپ، فست‌بک و کانورتیبل (روباز) به بازار عرضه شد.

سومین تحول در سال‌ ۶۹ رخ داد و بسیاری از علافمندان آن را به نام موستانگ مک‌ وان (Mach 1) می‌شناسند. در این اتاق؛ چهره موستانگ خشن‌تر از همیشه شد تا با اخمی جدی‌تر و ظاهری کشیده‌تر، قلب عاشقان خودروهای آمریکایی را به لرزش دربیاورد. در  یک سال بعد هم، تغییراتی در دماغه اعمال شد تا حس بیشتری از یک ماشین اسپرت به نمایش گذاشته شود. در ادامه می‌توانید تصاویری از این اتاق به یادماندنی را ببینید.

درنهایت در سال ۱۹۷۱ برای آخرین بار تغییرات اساسی در چهره‌ی موستانگ اعمال شد. در این اتاق، از جذبه و ظاهر اسپرت مدل‌های قدیمی‌تر موستانگ کاسته شد. با این حال، عده‌ای از خودرودوستان طرفدار چهره‌ی متمایز این اتاق هستند. ترکیب چراغ در جلوپنجره از کلیدی‌ترین تغییرات در زبان طراحی موستانگ بود.

قسمت ششم مستند خودرو رینگ اسپرت در روز چهارشنبه ۱۸ بهمن راس ساعت ۲۱:۰۰ در کانال یوتیوب دیجی‌کالا و کانال آپارات دیجی‌کالا منتشر خواهد شد. علاوه بر این می‌توانید قسمت جدید مستند رینگ اسپرت را در روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در صفحه اختصاصی رینگ اسپرت ببینید. برای پیگیری اخبار و تماشای مستند ماشین رینگ اسپرت، شبکه‌های اجتماعی دیجی‌کالا مگ و کانال‌های یوتیوب و آپارات دیجی‌کالا را دنبال کنید.

مطلب ۱۸ بهمن منتظر قسمت ششم رینگ اسپرت باشید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala