مایکروسافت برنامه‌های جدیدی برای «ویندوز ۱۰ اس» (Windows 10 S) دارد. ویندوز ۱۰ اس نسخه‌ای از سیستم عامل این شرکت است که ساختاری بسته دارد و فقط می‌تواند اپ‌های فروشگاه ویندوز را اجرا کند. مایکروسافت می‌خواهد از این پس به جای اینکه نسخه‌ای متفاوت از ویندوز ۱۰ به اسم «اس» داشته باشد، نسخه‌های معمولی ویندوز ۱۰ را به چنین حالتی ببرد. قرار است امکان فعال کردن حالت S Mode روی نسخه‌های اصلی ویندوز ۱۰ یعنی Home و Pro و Enterprise فراهم شود.

حالت S Mode هر نسخه از ویندوز ۱۰ را قفل می‌کند تا فقط اپ‌های فروشگاه ویندوز روی آن نصب و اجرا شوند.

حالت S Mode هر نسخه از ویندوز ۱۰ را قفل می‌کند تا فقط اپ‌های فروشگاه ویندوز روی آن نصب و اجرا شوند. با اینکه مایکروسافت به خریداران لپ‌تاپ خود این اجازه را داده بود که به صورت رایگان ویندوز ۱۰ اس را به ویندوز ۱۰ پرو تبدیل کنند، ولی طبق گزارش‌های منتشر شده، ۶۰ درصد افراد روی همان ویندوز ۱۰ اس باقی مانده‌اند. ۶۰ درصد کسانی که ویندوز ۱۰ اس خود را به ویندوز ۱۰ پرو تبدیل کرده‌اند، در ۲۴ ساخت نخست دریافت دستگاه خود این کار را انجام داده‌اند.

حرکت جدید مایکروسافت تعداد دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ اس را بیشتر خواهد کرد؛ طوری که می‌توانیم منتظر عرضه‌ی دستگاه‌های بیشتری با ویندوزهای ۱۰ قفل شده در حالت S Mode باشیم.

اگر نسخه‌ی ویندوز ۱۰ ارایه شده روی دستگاه، نسخه‌ی Home باشد، مایکروسافت اجازه می‌دهد که به صورت رایگان حالت S Mode را غیرفعال کرد. اگر نسخه‌ی ویندوز قفل شده، نسخه‌ی پرو است، برای درآوردن آن از حالت S Mode باید ۵۰ دلار پرداخت کرد.

منبع: The Verge

منبع متن: digikala