موهای شما شکوه چهره‌ شما است. موهای شما قاب چهره‌تان است و می‌تواند شخصیت و استایل شما را نشان بدهد. اما وقتی که موهای خوشگل شما تبدیل به موی خشک و شکننده می‌شود، باید تمام تمرکز خود را روی ترمیم خشکی مو معطوف کنید.

قبل از هر کاری، احتمالا شما می‌خواهید بدانید چه چیز باعث خشکی موهای شما شده‌ است و چرا آن‌ها چربی طبیعی خود را از دست داده‌اند. ما با شما ۵ دلیل علمی برای خشکی و آسیب دیدن مو را درمیان می‌گذاریم و اشتباهات رایج که باعث خشک شدن مو می‌شود را به شما می‌گوییم و در پایان به شما یاد می‌دهیم که چطور خشکی مو را برطرف کنید و موهای آسیب دیده را به راحتی ترمیم کنید و موهایی نرم، لطیف درخشان و سالم داشته باشد.

 

دلیل اول: استفاده بیش از حد از انواع مو خشک کن و سشوار

خبر بد این است که استفاده روزانه از سشوار و مو خشک کن حرارتی، بیشتر از این که موهای شما را زیبا کند به آن‌ها آسیب می‌زند. سشوار، اتو مو یا مو صاف کن، دیسپانسر، فر کننده مو و هر وسیله دیگری که با حرارت کار می‌کند، از دلایل اصلی موهای خشک و وز است.

راه حل: سعی کنید هر روز برای آراسته کردن یا خشک کردن موهای خود هر روز از لوازم حرارتی استفاده نکنید. حرارت دادن زیاد به مو به هر طریقی، رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برد. اگر بعد از حمام حتما باید موهای خود را با سشوار و مو خشک کن حرارتی خشک کنید، سشوار را با فاصله از موهای خود بگیرید و قبل از شروع حتما از سرم و محافظ مو استفاده کنید. همچنین می‌توانید درجه حرارت سشوار، اتو مو (مو صاف کن) فر کننده یا حالت دهنده مو را کم کنید. اگر هم می‌توانید از این دستگاه‌ها کمتر استفاده کنید، می‌توانید از انواع کرم مو و سرم ضد وز ( Anti Frizz ) استفاده کنید و با خیال راحت اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شود.

مشاهده محصولات محافظ مو

 

دلیل دوم: استفاده از محصولات مو اشتباه

برچسب روی محصولات مو، بی دلیل به نوعی از مو اشاره نمی‌کنند. استفاده از محصولات مو که فرمول آن برای موی شما طراحی نشده است، عوارض زیادی مثل خشکی مو در پی دارد. اما چه تعداد از ما برچسب روی محصولات را می‌خوانیم و صرفا به حرف فروشنده استناد نمی‌کنیم؟

راح حل: هنگام خرید شامپو و نرم کننده مو، قبل از خرید برچسب توصیه‌های روی محصول را حتما بخوانید. به نظر ساده می‌آید اما برای مثال شامپوهای متفاوت، عملکرد متفاوتی دارند. سعی کنید مواد تشکیل دهنده محصولات را نیز بخوانید و از محصولاتی که در آن‌ها از الکل و پارابن (Paraben) استفاده شده دوری کنید، چرا که این مواد شیمیایی به موها آسیب می‌زند و موها را خشک می‌کنند.

اگر نرم کننده را فورا بعد از شامپو استفاده می‌کنید، این کار اشتباه است. نرم کننده را مجزا از شامپو استفاده کنید مخصوصا اگر می‌خواهید از خشکی مو جلوگیری کنید. فراموش نکنید که نرم کننده و ماسک مو داخل حمام باید چند دقیقه روی ساقه مو بمانند تا تاثیر خود را بگذارند، برای اطلاع از زمان مناسب برای تاثیرگذاری بهتر نرم کننده، طرز استفاده از نرم کننده را از  برچسب روی آن را بخوانیدمشاهده امشاهده انواع شامپو و نرم‌کننده

 

دلیل سوم: افراط در شستن موها

تمیز نگه داشتن موی سر بسیار اهمیت دارد اما شستن بیش از اندازه سر باعث می‌شود موها روغن طبیعی خود را از دست بدهند. هیچ کس نمی‌خواهد موهای چرب داشته باشد، اما شست‌و‌شوی روزانه موها ایده خوبی برای همه نیست.

راه حل: موهای خود را هر روز نشویید. اگر عادت دارید که هر روز به حمام بروید، می‌توانید موهای خود را ببندید و یا اگر موی سر پسرانه یا کوتاه دارید، می‌توانید یک کلاه رپی سرتان بگذارید و فقط بدنتان را بشویید.

موهای فر بیشتر مساعد خشک شدن هستند، پس اگر جزو افراد خوش شانس با موهای حالت‌دار و فر هستید، عاقلانه است که موهای خود را بیش از ۲ بار‌در هفته نشویید.

 

دلیل چهارم: استفاده زیاد از رنگ مو و دکلره (Bleaching)

خبر بد این است که مواد شیمیایی بسیار قوی در رنگ مو و مواد دکلره کننده (بی‌رنگ کننده) مو وجود دارد که می‌تواند چربی طبیعی و رطوبت مو را از بین ببرد. خبر خوب اما این است که لازم نیست به طور کل موهای دکلره و پلاتینه شده یا فانتزی را فراموش کنید (مگر اینکه موهای شما در شرایط جدی مثل ریزش مو است یا از ناراحتی پوست سر رنج می‌برید).

راه حل: اگر می‌خواهید موهای خود را به طور مرتب رنگ کنید، باید به طور جدی از موهای خود مراقبت کنید تا تاثیر مواد شیمیایی رنگ مو، موهای شما را خشک نکند. از شامپوها و نرم کننده‌های ملایم وغنی شده با مواد مغذی که فرمولاسیون مخصوص موهای رنگ شده دارند، استفاده کنید (یک دلیل قانع کننده دیگر برای خواندن برچسب روی محصول).

مشاهده انواع شامپو برای موهای رنگ شده

دلیل پنجم: عوامل محیطی

قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مثل نور شدید خورشید، دمای بالای هوا، باد سرد و رطوبت پایین، می‌تواند موهای شما را خشک و شکننده کند.

راه حل: برای پایین آوردن خطر آسیب رسیدن به در اثر عوامل محیطی مثل نور مستقیم

خورشید، بهتر است از کلاه استفاده کنید. کلاه‌های لبه‌دار علاوه بر محافظت از مو و پوست کف سر از پوست صورت شما نیز محافظت می‌کند.

همچنین کسانی که زیاد به استخر می‌روند باید حتما قبل و بلافاصله بعد از شنا موهای خود را بشورند تا ذرات کلر و آلودگی‌های آب از روی موهایشان پاک شود.

 

امیدواریم این نکات بیشتر از آنچه شما می‌خواستید راهکار و ترفند برای مراقبت و پیشگیری از آسیب و خشکی مو یاد داده باشد. در ادامه چند نکته آسان برای ارتقا سبک زندگی و سلامت مو به شما یادآور می‌شویم؛

  • موهای خود را به طور مرتب کوتاه کنید: کوتاه کردن مو هر چند ماه یک بار در سلامت مو بسیار موثر است و نوک موها را شاداب می‌کند و در ضخیم کردن تار موها تاثیر زیادی دارد.
  • موهای خود را محکم نبندید: اگر اغلب موهای خود را دم اسبی می‌بندید و از کش‌های پلاستیکی و محکم استفاده می‌کنید، این کار را نکنید! محکم بستن و بافتن موها آسیب شدید به مو وارد می‌کند و استفاده از کش‌های لاستیکی یا فلزی نیز باعث شکستن مو می‌شود. سعی کنید موهای بلند خود را شل ببندید و از کش موی سر با الیاف پارچه‌ای استفاده کنید.
  • غذاهای سالم و مغذی بخورید: بسیاری از پزشکان معتقدند انسان همان چیزی است که می‌خورد، پس مطمئن شوید که خوب، متعادل و سالم غذا می‌خورید. رژیم غذایی سالم علاوه بر بهبود عملکرد بدن باعث شادابی و سلامت مو نیز می‌شود.

منبع متن: digikala