به لطف کنسول‌های نسل هشتمی، یعنی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ و صد البته پلتفرم‌هایی مثل استیم، خرید بازی به صورت دیجیتالی محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده است.

در حالی که دوره‌ی ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳، بازی‌های دانلودی محدود به عناوین کوچک و مستقل بودند، امروزه تمام بازی‌ها در کنار نسخه‌ی فیزیکی خود، یک نسخه‌ی دیجیتال هم دارند؛ یعنی هیچ بازی بدون نسخه‌ی دیجیتالی عرضه نمی‌شود.

همین موضوع باعث شده است تا افراد بسیاری به استفاده از نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها روی بیاورند. می‌خواهیم در این قسمت از مجموعه مقالات «شما بگویید»، از شما بپرسیم که به هنگام خرید بازی کدام فرمت را بیشتر می‌پسندید؟ نسخه‌ی دیجیتال یا نسخه‌ی دیسکی را؟

با این حال، بگذارید پیش از پرسیدن این سوال، نگاهی به مشخصات نسخه‌های دیجیتالی و نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بیاندازیم.

 

خرید بازی به صورت دیجیتالی:

قیمت بازی‌های دیجیتالی و فیزیکی، به هنگام عرضه کاملا یکسان است، با این حال، ما از قیمت عرضه‌ی جهانی بازی‌ها صحبت می‌کنیم و نه از قیمتی که فروشنده‌های مملکت ما مشخص می‌کنند. برای مثال، همین حالا می‌توانید انتظار داشته باشید تا God of War جدید به هنگام عرضه، در مملکت ما با قیمت‌هایی تخیلی فروخته شود؛ با این حال، اگر بازی را دیجیتالی بخرید، همان قیمت اصلی را می‌پردازید.

از طرفی بازی‌ها روی فروشگاه‌هایی مثل شبکه‌ی پلی‌استیشن یا فروشگاه مایکروسافت یا استیم، هر از گاهی شامل تخفیف‌های بسیار خوب می‌شوند.

نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها برخی اوقات تعدادی آیتم بیشتر هم به شما می‌دهند تا تشویق شوید و به سراغ نسخه‌های فیزیکی نروید که هزینه‌ی ساخت و توزیع بیشتری برای آن‌ها دارد.

با تمام این اوصاف، از طرفی نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها شما را مجبور می‌کنند تا حجم مشخصی را هم دانلود کنید؛ حجمی که برخی اوقات به بیش از ۶۰ گیگابایت می‌رسد.

 

خرید بازی به صورت فیزیکی:

بازی‌های به صورت دیسکی معمولا چند روز زودتر از تاریخ عرضه به دست‌تان می‌رسد و بیشتر اوقات از همان زمان می‌توانید مشغول به بازی کردن شوید؛ البته این نسخه‌های دیسکی که زودتر به دست‌تان رسیده‌اند قیمت بالاتری دارند و برای مثال اگر یک هفته صبر کنید با کاهش قیمت خوبی روبرو می‌شوید.

از خوبی‌های دیگر خرید بازی به صورت دیسکی، به دست داشتن آن است. دیدن دیسک بازی، قاب آن و طرح روی جلد حس خوبی به شما می‌دهد؛ مخصوصا اگر دوست داشته باشید بازی و قاب آن را در قفسه‌ی خود ببینید.

بازی‌های فیزیکی و دیسکی را به راحتی می‌توانید به دیگران هم قرض دهید، یا آن‌ها را بفروشید؛ یا به صورت دست دوم آن‌ها را خریداری کنید. هیچ کدام از این کارها را با نسخه‌ی دیجیتالی نمی‌توانید انجام دهید.

نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بخش بیشتر حجم را هم روی دیسک دارند؛ در نتیجه مجبور نیستید ده‌ها گیگابایت دانلود کنید. البته امروزه حتی بازی‌های فیزیکی هم چند گیگابایت دانلود اولیه دارند، ولی نه به اندازه‌ی ده‌ها گیگابایت دانلود کامل یک نسخه‌ی دیجیتالی.

 

مطمئنا خوبی‌ها و بدی‌های دیگری هم هستند که هم برای نسخه‌های دیجیتالی و هم برای نسخه‌های فیزیکی وجود دارند. به ما از آن‌ها بگویید، و از اینکه شما از بین نسخه‌ی فیزیکی و نسخه‌ی دیجیتال، هنگام خرید به سراغ کدام می‌روید.

 

مطلب شما بگویید: خرید بازی دیسکی یا دیجیتال؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala