نیازی نیست به تقویم نگاه کنیم تا ببینیم چند روز تا آغاز سال نو باقی مانده است؛ بوی عید و حال و هوایش از چندی پیش کم‌کم به زندگی ما تزریق شده و حال خوبش را حس کرده‌ایم. بیشتر افراد خانه‌تکانی‌هایشان را انجام داده‌اند و تنها منتظرند تا برگ دیگری از تقویمشان ورق بخورد. برخی هم اصطلاحاً دقیقه نودی هستند و هنوز مشغول کارهای ناتمامشان‌اند. در هر حالی که باشیم یک چیز مشترک داریم و آن هم سفره‌ی هفت‌سین است. یکی دیگر از رسوم کهن ایرانی که چیدن و نشستن دور آن بسیار جذاب است. اگر مثل من هنوز لوازم سفره‌ی هفت‌سین را تهیه نکرده‌اید، بیایید به چیزهایی که لازم دارم نگاهی بیندازیم.

در سفره هفت‌سین وسایل مختلفی می‌گذاریم که هرکدام مفهوم خاصی دارند. اما اگر بخواهیم لیست تهیه کنیم باید به این موارد که در هفت‌سین همه مشترک است اشاره کنیم؛ تنگ ماهی، سبزه، سیب، سماق، سنجد، سمنو، سرکه و سکه که در کنارشان خود سفره و آینه و ساعت و قرآن و شیرینی و شکلات و تخم رنگی هم قرار می‌دهیم.

 

سفره ترمه

اول از همه باید سفره را بیندازیم. فکر می‌کنم حالا که قرار است یک رسم کهن و ایرانی را انجام بجا بیاورم، باید چیزهای ایرانی‌اش هم بیشتر باشند؛ یعنی درستش را بخواهی باید همه‌اش ایرانی باشد. اولین چیز یک سفره ترمه یا قلمکار است که همیشه زیباست. غیر از این نشان ایرانی دارد و برای این موقعیت خیلی مناسب است. قرار نیست خیلی هم هزینه کنیم، سفره‌های چاپی زیادی هستند که می‌شود از میانشان انتخاب کرد.

مشاهده‌ی محصولات سفره و رومیزی

 

قرآن

باید در سفره هفت‌سین هم یک قرآن باشد که بزرگ‌تر خانواده زمان تحویل سال کمی از آن را برای ما بخواند و دعاهای خوب کند. بعد از لابه‌لای قرآن عیدی هر شخصی را جدا کند و به او بدهد. مهم نیست مبلغ عیدی چقدر است؛ مهم این است که بزرگ‌ترهایمان هنوز هستند و به بهانه عید دورهم جمع می‌شویم.

مشاهده‌ی قرآن‌های مختلف

 

ظروف هفت‌سین

هرکدام از سین‌های هفت‌سین باید داخل ظرفی باشند که معمولا از ظروف مشابه هم استفاده می‌کنیم. ست‌های چند عددی که در برخی آینه و شمعدان هم وجود دارد. داخل این ظروف می‌تواند سین‌های سفره را قرار دهید. در صورتی که ست ظروف ۶ یا ۷ عددی باشند، می‌توانید آینه را هم به‌صورت جداگانه تهیه کنید.

مشاهده‌ی ظروف‌های مختلف

 

آینه

معمولا قرار دادن آینه در سفره‌ی هفت سین، جلوه‌ی زیبایی به سفره‌ی ما می‌بخشد. احساس بزرگی بیشتری می‌کنیم و بازتاب زیبای سفره‌ی خود را در آینه می‌بینیم. معمولا استفاده از یک آینه‌ی کوچک در سفره‌ی هفت‌سین، بهتر از استفاده از آینه‌های بزرگ و پر زرق و برق است.

مشاهده‌ی آینه‌های مختلف

 

تنگ ماهی

بعد از اینکه ظروف را تهیه کردیم، بد نیست برای ماهی‌هایمان خانه‌ای پیدا کنیم تا بتوانند در سفره کنارمان باشند. من هنوز هم دوست دارم وقتی دور سفره هفت‌سین نشسته‌ام، حرکت ماهی‌ها داخل تنگ را تماشا کنم. برای همین دنبال تنگ‌های شیشه‌ای می‌گردم که تنوع نسبتا خوبی هم دارند.

مشاهده‌ی تنگ‌های شیشه‌ای

وقتی دنبال تنگ برای ماهی‌ها بودم، حوض‌های سرامیکی جذابی دیدم که می‌توانند ماهی ما را خوشحال کنند و به آن بیشتر حس خانه بدهند. یک حوض سرامیکی کوچک که می‌تواند بین سفره‌ی هفت‌سین بسیار جذاب باشد. با همان رنگ آبی و گاها کاشی کاری‌های داخلی‌اش. حوض‌هایی که برخی مدل‌هایش حتی نقاشی ماهی‌های سه‌بعدی هم دارد.

مشاهده‌ی حوض‌های سرامیکی

 

تخم‌مرغ رنگی

قسمت بانمک سفره هفت‌سین تخم‌مرغ‌های رنگی هستند که شکل دیگری به سفره می‌بخشند. تعدادشان خیلی مهم نیست ولی می‌توانید به تعداد اعضای خانواده تخم‌مرغ رنگی داشته باشید و هر شخص تخم‌مرغش را خودش انتخاب کند. اگر خودتان زمان یا حوصله درست کردن تخم‌مرغ رنگی را ندارید، بیایید باهم تخم‌مرغ‌های رنگی آماده را نگاهی بیندازیم و از میانشان انتخاب کنیم.

مشاهده‌ی تخم مرغ‌های تزیینی

مطلب راهنمای خرید لوازم سفره هفت سین (نوروز ۹۷) برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala