دیروز در سری مطالب سریالی ماشین‌های سینمایی ویژه عید نوروز، از فورد موستانگ GT فست‌بک ۶۸ در فیلم بولیت گفتیم. اگر در ویدیو دیروز دقت کرده باشید، بجز موستانگ یک عضو خانواده‌ی ماسل‌کار دیگری هم حضور پررنگی دارد؛ دوج چارجر ۶۸ در فیلم بولیت.

فیلم Bullitt

در سال ۱۹۶۸ یعنی ۵۰ سال پیش، یک فیلم اکشن دراما به نام بولیت به روی پرده سینماهای آمریکا رفت. این فیلم به کارگردانی بیتر بیتس از رمان شاهد بی صدا، اثر رابرت ال.فیش اقتباس شد. در بولیت بازیگرانی مثل استیو مک‌کوئین و رابرت وان ایفای نقش کردند. این فیلم سینمایی هیجان‌انگیز موفق به کساب جایزه اسکار بهترین تدوین شد.

در فیلم بولیت از دو خودرو شاخص فورد موستانگ و دوج چارجر استفاده شد. استیو مک‌کویین راننده‌ی فورد موستانگ و بیل هکمن راننده‌ی دوج چارجر بود. تعقیب گریز در فیلم بولیت ۱۰ دقیقه و ۵۳ ثانیه طول کشید که هنوز که هنوزه صحنه‌های تعقیب‌وگریز آن در سان فرانسیسکو از تأثیرگذارترین نمونه‌های تعقیب‌وگریز در سینما به شمار می‌رود.

ماجراجویی به سبک قوچ آمریکایی!

اگر موستانگ را اسب سرکش آمریکایی بدانیم، بنابراین دوج را هم می‌توانیم به عنوان قوچ خشمگین آمریکایی بشناسیم؛ چراکه در لوگوی این خودروساز علامت قوچ در آن دیده می‌شود. ناگفته نماند که لوگو دوج مثل بسیاری از شرکت‌ها در طول فعالیت دست‌خوش تغییرات متنوعی شده است.

به هرحال، خودرودوستان آمریکایی به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند؛ چراکه طرفداران برندهای فورد، شورولت، دوج، بیوک، کادیلاک و GMC، هر کدام برای دیگری خط و نشان‌های زیادی می‌کشند. مثلا ماشین‌های مشهوری مثل دوج چارجر، فورد موستانگ و شورولت کامارو، هرکدام دنیای خاص خود را دارند و به همین واسطه، افراد زیادی را هم عاشق اصالت و طراحی‌های خودشان کرده‌اند.

پیشینه

دوج یک خودروساز اصیل آمریکایی است که در سال ۱۹۰۰ یعنی ۱۱۸ سال پیش تاسیس شد. این خودروساز در طول فعالیت خود از سری محصولات متنوعی رونمایی کرده که بعضی از آن‌ها مثل چارجر به عنوان گل سرسبد در سبد محصولات این شرکت شناخته می‌شوند. پیشینه‌ی چارجر به سال ۱۹۶۶ برمی‌گردد؛ زمانی که دوج از اولین نسل محصول جدیدش رسما رونمایی کرد. چارجر به عنوان یک خودرو دو در ماسل‌کار با چراغ‌های مخفی در جلوپنجره، توانست نظر بسیاری از علاقمندان را به سوی خود جلب کند.

نسل دوم چارجر بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰ تولید شد. طراحی این نسل همانند مدل قبلی از نوع چراغ مخفی بود. درنهایت در نسل سوم و چهارم شاهد تغییر چهره‌ی این آمریکایی بودیم؛ بدین صورت که دیگر خبری از طراحی هیجان‌انگیز چراغ مخفی خبری نبود و دو جفت چراغ‌ گرد به عنوان مولفه‌های جدید در زبان طراحی چارجر ظاهر شدند. در ۲ نسل اخیر یعنی نسل ششم و هفتم، چهره‌ی ماشین به سمت اصالت اسم خودرو یعنی شکل قوچ درآمده است.

دوج چارجر  رقیب قدرتمند موستانگ

درحالی که فورد موستانگ از یک موتور با حجم ۷۲۱۰ سی‌سی بهره می‌برد که می‌توانست حداکثر توان ۳۷۵ اسب‌بخار را تولید کند. این درحالی بود که رقیب این خودرو در فیلم یعنی موستانگ ۶۸ به موتور ۵ لیتری با توان ۳۲۵ اسب‌بخار مجهز شده بود. درمورد شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت این مانشی گفته شده که حدود ۵٫۲ ثانیه زمان می‌برد. شاید برایتان جالب باشد که قیمت این خودرو در سال ۱۹۶۸ معادل ۳۴۸۰ دلار بود! این درحالیست که رقیب سرسخت این آمریکایی معادل ۲۹۰۰ هزار دلار بود!

حالا نوبت شماست تا درکامنت ها به ما بگویید، بین فورد موستانگ و دوج چارجر شما طرفدار کدام‌یک هستید؟

مطلب ماشین‌های سینمایی؛ دوج چارجر در فیلم Bullitt برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala