زندگی کردن با آلرژی، سال‌هاست که برای خیلی‌ها مشکل ایجاد می‌کند و هنوز علائم حساسیت شب و روز خیلی‌ از افراد را برهم زده است. منزل ما باید از هر عامل حساسیت‌زایی که باعث عطسه‌، سرفه‌، آبریزش بینی، سرازیر شدن اشک چشم و خارش‌ می‌شود به دور باشد؛ اما هنوز خیلی از خانه‌ها بستر عوامل اصلی آلرژی هستند. در فصل بهار آلرژی‌ افراد به اوج خود می‌رسد چراکه گرده‌های موجود در هوا بیشتر می‌شود و این گرده‌ها در کوچه‌ و خیابان و حتی منزل ما وجود دارند.

به گفته سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، در خیلی از مواقع هوای داخل خانه‌های ما ۱۰ برابر آلوده ‌تر از هوای بیرون از منزل است. اگر شما هم جزو افراد دارای آلرژی هستید، این خبر غافلگیر کننده را باید جدی بگیرید. برای از بین بردن آلرژی اولین قدم، کنترل کیفیت هوایی است که در منزل تنفس می‌کنیم. پیشنهاد شماره یک پزشکان برای تصفیه کردن و پاک نگه‌داشتن هوای منزل، استفاده از یک تصفیه کننده هوا در خانه است. دستگاه تصفیه کننده هوا و در کنار آن، دستگاه بخار سرد و گرم بهترین پیشنهاد متخصصین آلرژی و حساسیت است.

به طور کلی تصفیه کننده‌ها هوای منزل ‌شما را به یکی از این سه روش تصفیه و عاری از هرگونه مواد آلوده می‌کنند: با فیلتر کردن ذرات معلق هوا در فیلترها (ذرات شیمیایی یا ذرات الکترونیک)، با باردار کردن ذرات هوا توسط یونیزه کردن‌آن‌ها (یونیزاسیون)، یا با روشی با استفاده از ترکیب این دو تکنولوژی با هم. اکثر تصفیه‌ کننده‌های خانگی می‌توانند هم ذرات ریز و هم ذرات بزرگ هوا را به دام بیاندازند. سیستم فیلتر هپا می‌تواند تا ۹۹٫۹۷% از ذرات ۳/۰ میکرون به بالای موجود در هوا را تصفیه کنند. این دستگاه‌ها با طراحی و سبک‌های متنوعی تولید می‌شوند و خیلی از آن‌ها مشخصا برای افراد درگیر آلرژی طراحی شده‌اند.

 

محرک‌ها

هدف اصلی اکثر تصفیه کننده‌های هوا این عوامل هستند که به شدت آلرژی را تحریک می‌کنند:

گرده: گرده گل‌ها و درختان عامل شماره یک آلرژی‌ به شمار می‌روند. این ذرات میکروسکوپی هستند و به راحتی راه خودشان را از طریق در و پنجره یا با چسبیدن به افراد و حیوانات، به خانه شما پیدا می‌کنند. دستگاه‌های تصفیه کننده هوا مخصوصا دستگاه‌های دارای فیلتر هپا (HEPA) قبل از اینکه اینکه گرده‌های موجود در هوا روی مبلمان و وسایل خانه بچسبند و هوای خانه را اشباع کنند، آن‌ها را از بین می‌برد.

مایت‌های خاکی: موجودات ذره‌بینی از خانواده کنه که در خیلی از خانه‌ها زندگی می‌کنند، مخصوصا درون فرش و مبلمان. این موجودات از سلول‌های پوست‌های مرده شما تغذیه می‌کنند. این موجودات حتی در هوا معلق می‌شوند و بسیار آلرژی‌زا هستند و افرادی که به این موجودات ریز آلرژی دارند، حتی نمی‌دانند که این موجودات کجا هستند. تصفیه کننده هوا دارای فیلتر هوا این موجودات را از بین می‌برد و تنفسی راحت برای شما به ارمغان می‌آورد.

دود: نباید هیچ دودی در خانه‌ای که فرد دارای حساسیت زندگی می‎‎کند وجود داشته باشد. بسیار مهم است که از افراد سیگاری چه مهمان و چه اعضای خانه بخواهید که بیرون از خانه سیگار بکشند. اگر بیرون کردن افراد سیگاری برای شما غیر ممکن است، یک اتاق مجزا به افراد سیگاری اختصاص دهید تا دود سیگار در تمام خانه پخش نشود چرا که لوازمی مانند فرش، مبل و پرده دود را به خود جذب می‌کنند. برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا به طور تخصصی برای دود طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها قابلیت فیلتر کردن دود سیگار و غذا، شومینه و انواع بوها و دودهای موجود در فضا را دارند.

کپک: کپک به راحتی در فضای مرطوب و تاریک رشد می‌کند و ذرات آن‌ها در هوا پخش می‌شود و به راحتی از طریق تنفس وارد ریه می‌شوند. خیلی مهم است که هم افراد دارای آلرژی و هم افراد عادی در فضای عاری از هرگونه کپک زندگی کنند. تصفیه کننده هوا کمک می‌کند تا فضا عاری از هرگونه موجودات انگلی، قارچ‌ها و کپک که باعث مشکلات تنفسی و عفونت‌ می‌شوند شود. انواع دستگاه تهویه هوا جدید قابلیت ازبین بردن تمام این عوامل موجود در منزل را بدون هیچ‌گونه عوارضی دارند.

مشکل است که تمام مواد شیمیایی داخل خانه را از بین برد اما می‌توان درصد آن‌ها را به حداقل رساند؛ خرید دستگاه تصفیه کننده هوا و استفاده از بخارشوی به جای مواد پاک کننده شیمیایی، انتخاب‌های عاقلانه‌ای برای از بین بردن عوامل آلرژی‌زا و تمیز نگه‌داشتن خانه است. به خاطر داشته باشید اگر مجبور به استفاده از مواد شیمیایی مانند اسپری‌‌های شوینده هستید، حتما از ماسک برای پوشاندن بینی و دهان در کنار دستکش مناسب استفاده کنید.

استفاده از دستگاه بخار سرد و گرم، در کنترل رطوبت هوای خانه در فصول مختلف، در کنار دستگاه تصفیه کننده هوا بسیار مفید است. شاید انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوا در ابتدا کار سختی به نظر برسد اما فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا با تفکیک دستگاه‌های مختلف و راهنمای خرید تصفیه هوا به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. ما می‌دانیم که زندگی بدون آلرژی و حساسیت، قطعا زندگی با کیفیت‌تری خواهد بود.

مشاهده انواع دستگاه تصفیه‌ی خانگی

مطلب دستگاه‌های تصفیه کننده‌ی هوا چطور جلوی آلرژی را می‌گیرند؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala