براساس اعلام گمرک ایران، فروردین ماه امسال هزار و ۳۴ دستگاه خودرو از طریق گمرک وارد کشور شد. این تعداد نشان می‌دهد که واردات خودرو در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سایت ایران‌جیب، آمار گمرک واردات در فروردین ماه امسال، ارزش خودروهای وارداتی ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار دلار برآورد شده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۷ درصد کم‌تر شده. کاهش چشم‌گیر تعداد خودروهای وارداتی موجب شده تا ارزش خودروهای وارداتی هم به شدت کاهش پیدا کند. هم‌چنین نوسان نرخ ارز شفافیت و آینده بازار خودرو ایران را به چالش کشیده است.

محدودیت‌های اعمال شده در واردات خودرو  از دلایلی مهمی بوده تا تعداد و ارزش خودروهای وارداتی به کشور در این مدت کاهش پیدا کند. از محدودیت‌های جدید می‌توان به ممنوعیت ورود خودروهایی با ارزش گمرکی بیش از ۶۰ هزار دلار اشاره کرد. همین موضوع باعث شد تا خودروهایی مثل ب‌ام‌و سری ۷ با وجود داشتن موتور زیر ۲.۵ لیتر دیگر مجوز ورود به ایران را نداشته باشد. درمورد دلیل ممنوعیت واردات برخی از خودروها گفته شد که خودروهایی با ارزش گمرکی بالا، تعاریفی از خودروی لوکس را دارند. بنابراین همین موضوع باعث اعمال محدودیت‌های جدید شد.

مطلب کاهش ۷۳ درصدی واردات خودرو در فروردین ماه امسال برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala