ایلان ماسک (Elon Musk) آینده‌ای متفاوت از آنچه امروز می‌بینیم را برای صنعت حمل و نقل در ذهن خود دارد؛ آینده‌ای که از خودروهای الکتریکی و هوشمند و خودران گرفته تا تونل‌های عجیب و غریب زیر شهر را شامل می‌شوند. با این حال، مدیرعامل شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس، علاقه‌ای به ماشین‌های پرنده ندارد.

در مراسمی که اخیرا از سوی شرکت حفاری ایلان ماسک یعنی شرکت The Boring Company برگزار شده بود، ماسک کمی درباره‌ی خودروهای پرنده صحبت کرد. ایلان ماسک توضیح داد که دو مشکل بزرک هستند که مانع از ساخت خودروهای پرنده می‌شوند. اول اینکه صدای تولیدی چنین خودروهایی بسیار زیاد و مزاحم خواهد بود. دوم اینکه ممکن است قطعه‌ای از خودرو در آسمان جدا شود و به کسی روی زمین برخورد کند.

Elon Musk The Boring Company

ماسک توضیح داده است: «هزاران خودرو آن وقت در آسمان در حال پرواز هستند. تصور کنید کسی خودروی خود را به خوبی سرویس نکرده باشد و یک قالپاق کنده شود. در این حالت ممکن است سر یک نفر زده شود.»

او ادامه می‌دهد: «و هم‌چنین به اندازه‌ی یک گردباد سر و صدا تولید خواهد شد.»

مدیرعامل The Boring Company پیش از این هم درباره‌ی مشکلات خودروهای پرنده صحبت کرده بود. ماسک معتقد است که به جای خودروهای پرنده، می‌توان مشکل ترافیک را با ساخت سیستم‌های حمل و نقل زیرزمینی و هم‌چنین هایپرلوپ حل کرد.

در حالی که هایپرلوپ سیستمی برای حمل کپسول‌هایی با سرعت بسیار بالا در خلا است، او هم‌چنین ایده‌ی دیگری به اسم «لوپ» (Loop) برای سفرهای داخل شهر دارد. سفرهای فوق سریع هایپرلوپ برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌شوند، در حالی که سیستم لوپ فواصل کوتاه‌تر را پوشش می‌دهد. سرعت حرکت کپسول‌های هایپرلوپ نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت است، ولی سیستم لوپ سرعتی پایین‌تر در حد و اندازه‌ی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد داشت.

Elon Musk Loop

شرکت‌هایی مثل اوبر هنوز هم ایده‌ی ساخت خودروهای پرنده را در ذهن دارند. این شرکت چند هفته‌ی پیش از ایده‌ی اولیه‌ی خود برای تاکسی‌های پرنده رونمایی کرد؛ تاکسی‌هایی که بین پشت بام‌ها سفر می‌کنند و اوبر می‌خواهد آن‌ها را از سال ۲۰۲۰ راه اندازی کند.

از طرف دیگر، ایلان ماسک می‌گوید که بلیط سفر با لوپ داخل شهری، یک دلار خواهد بود.

ایلان ماسک مجوزهای لازم برای ساخت اولین سیستم لوپ خود را در زیر لس آنجلس دریافت کرده و امیدوار است بتواند به زودی امتحان آن را برای عموم ممکن کند.

منبع: Science Alert

مطلب ایلان ماسک: ماشین‌های پرنده انسان را به کشتن می‌دهند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala