یک گزارشگر که تحت پوشش کارگر وارد شرکت آمازون شده از شرایط اسفناک کارگران شاغل در این غول بزرگ اینترنتی گزارش‌هایی پرسر و صدا تهیه کرده است که در کتاب Hired: Six Months Undercover in Low-Wage Britain به چاپ رسیده. این کتاب را روزنامه‌نگار انگلیسی جیمز بلادورث (James Bloodworth) تهیه کرده است. هم‌زمان نتایج یک تحقیق درباره انبارهای شرکت آمازون در بریتانیا ادعاهای این روزنامه‌نگار را تایید کرده است. ظاهرا با بالاتررفتن مداوم اهدافی که شرکت باید به آن‌ها برسد فشار بسیار زیادی هم به کارگردان وارد می‌شود تا شرایط را برای رسیدن به این اهداف مهیا کنند.

یکی از مهم‌ترین ارکان هر کسب و کار را نیروی کار تشکیل می‌دهد و عوامل مختلفی در رضایت شغلی کارکنان اثرگذار است. شرکت‌های تکنولوژیک بزرگ جهان روز به روز در فروش و تولید محصولات جدید از یکدیگر سبقت می‌گیرند و دست کم از راه دور محیط کار خود را هم محیطی پویا و دلپذیر توصیف کرده و می‌کنند. در اغلب این شرکت‌ها، چه در محیط‌های کارمندی و چه در کارگاه‌هایی که کارگران در آن مشغول به کارند می‌شود جملات امیدبخش و انرژی‎بخش زیادی پیدا کرد که برای تزریق امید و انرژی مثبت به کارکنان روی در و دیوار نوشته شده، برای مثال در یکی از انبارهای آمازون که سوژه گزارش‌های پر و سر و صدای اخیر بوده یک پوستر نسبتا بزرگ روی دیوار وجود داشته با این جملات: ما عاشق سر کار آمدنیم و وقتی اینجا نیستیم دلمان برای اینجا تنگ می‌شود. اما به نظر می‌رسد این جملات آنقدرها که باید جدی نیستند و حتی غول بزرگی چون آمازون هم ترجیح می‌دهد به جای تغییر دادن واقعی شرایط کار کارمندان و کارگران، با بزک کردن در و دیوار واقعیت‌های موجود را پنهان کند. این را گزارش‌های روزنامه‌نگار بریتانیایی نشان می‌دهد؛ مستنداتی که ابعاد جدیدی از شرایط بد کاری کارگران بریتانیایی را در انبارهای شرکت آمازون افشا کرده است. برای مثال کارگرانی که مسئول برداشتن کالا برای رساندن به بخش تحویل بودند و در یکی از انبارهای استافوردشر ِ بریتانیا فعالیت می‌کردند به دلیل اینکه دستشویی دور بوده و برای رسیدن به آن وقت زیادی (از نظر شرکت) تلف می‌شده، مجبور شده‌اند حتی قید دستشویی رفتن را هم بزنند؛ این کارگران می‌ترسیدند بخاطر طول کشیدن فرآیند، جریمه و نهایتا اخراج شوند. جیمز بلادورث این انبار را به نوعی زندان تشبیه کرده است.

آنچه روزنامه‌نگار بریتانیایی درباره وضعیت کارگران در آمازون نوشته توسط یک پیمایش جدید هم تایید می‌شود. بر اساس این بررسی در حدود ۷۴ درصد کارگران آمازون در سراسر انگلستان از ترس توبیخ‌شدن (برای نرسیدن به عدد هدف) از دستشویی رفتن اجتناب کرده‌اند. در عین حال بالا بردن اعداد هدف شرکت (رکوردهایی که باید در سال جدید بزنند) تاثیر مستقیم روانی روی کارکنان داشته به‌طوری که حدود ۵۵ درصد از این کارکنان گفته‌اند از زمانی که در آمازون مشغول به کار شده‌اند از افسردگی رنج می‌برند، نزدیک به ۶۰ درصد گفته‌اند بسیار بیشتر از قبل احساس اضطراب می‌کنند و نزدیک به ۵۰ درصد هم ادعا می‌کنند در مدت فعالیت‌شان در شرکت آمازون وزن بسیار زیادی کم کرده‌اند. همچنین ۸۰ درصد هم گفته‌اند دیگر هرگز برای کارگرفتن در آمازون درخواست نخواهند داد.

ظاهرا آمازون زمان مناسب و کافی را برای استراحت کارمندان فراهم نمی‌کند. همچنین افراد زیادی از این شکایت دارند که با وجود قوانین، آمازون در عمل عقیده‌ای به مرخصی برای مریضی یا زایمان ندارد. یکی از کارکنان به صورت ناشناس نوشته: از نظر آن‌ها، ما حق مریض شدن هم نداریم. یکی دیگر می‌گوید گرچه به سرپرستش گفته که مریض است و گواهی پزشکی هم ارائه داده دوباره پس از بازگشت به کار برایش جلسه گذاشته‌اند تا رفتارش را مورد بررسی قرار دهند. شاید عجیب‌ترین اظهارنظر متعلق به کارگری باشد که می‌گوید سر کار دچار تشنج شده و او را مستقیما به بیمارستان برده‌اند اما دوباره فردا با او تماس گرفته‌اند و پرسیده‌اند که چرا سرکار حاضر نشده و حتی بعد از توضیحات هم ظاهرا غیبتش موجه ارزیابی نشده است.

به طور کلی بیش از ۵۵ درصد کارکنان آمازون که در پیمایش شرکت کرده‌اند می‌گویند رفتار شرکت در برابر بیماری کارکنان غیرمنصفانه بوده است.

آنطور که کارگران شرکت آمازون در بریتانیا می‌گویند در این غول اینترنتی ۳۰ دقیقه استراحت بدون حقوق و دو استراحت ۱۵ دقیقه‌ای با حقوق وجود دارد، ساختاری که از نظر قانونی مشابه قوانین کار اغلب ایالات متحده آمریکا است. با این وجود کارکنان می‌گویند برای استراحت کردن و استفاده از این زمان مجبورند یک مسافت خیلی طولانی را طی کنند. در واقع چنین مسافتی باعث می‌شود بخش عمده زمان استراحت از دست برود.

همچنین ناراحتی‌هایی مربوط به اضافه کار اجباری در زمان‌هایی که درخواست‌ها اوج می‌گیرد وجود داشته. یکی از کارگران می‌گوید مجبورشده ۵۵ ساعت کار کند در حالی که سرش گیج می‌رفته و عملا توانی برای ادامه دادن نداشته است.

شرکت آمازون هم طبق انتظارات به این گزارش‌ها و سر و صداها پاسخ داده، براساس جوابیه‌ای که آمازون برای وبسایت The Verge ارسال کرده این شرکت مدعی شده محیط کاری امن و مثبت را برای هزاران نفر در سراسر بریتانیا فراهم کرده که در آن پرداختی بیش از حد متوسط بازار و مزایا از همان بدو استخدام در اختیار کارگران قرار می‌گیرد. این شرکت تاکید کرده مدرکی در دست ندارد که نشان دهد کسانی که پیمایش‌های مربوط به محیط کار را پاسخ‌ داده‌اند واقعا از کارکنان آمازون بوده‌اند. آمازون این اطلاعات را اتهام در نظر گرفته و ادعا کرده بازنمایی درستی از فعالیت‌هایش نیست.

آمازون در بخش پایانی پاسخش گفته است: ما تمرکز خود را بر این قرار داده‌ایم که محیطی عالی را برای همه کارکنان‌مان فراهم کنیم و ماه گذشته، لینکدین آمازون را به عنوان هفتمین مقصد مطلوب جویندگان کار در بریتانیا و اولین در آمریکا معرفی کرد. آمازون همچنین تورهایی عمومی را برای بازدید از مرکز پردازش خود برگزار می‌کند تا مشتریان شرکت بتوانند خود بدون واسطه شاهد باشند که وقتی دکمه خرید را کلیک می‌کنند در آمازون چه اتفاقی رخ می‌دهد.

مطلب آمازون آنقدرها هم جای خوبی برای کار کردن نیست برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala