هفته‌ی گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این‌که اینستاگرام قصد دارد قابلیت ارسال ویدیوهای بلند مدت را به پلتفرم خود اضافه کند. پیش‌بینی شده بود که این قابلیت حداکثر تا آخر خرداد ماه به اینستاگرام اضافه خواهد شد. حالا این شبکه اجتماعی انتشار عکس و ویدیو از رسانه‌های حوزه فناوری برای یک رویداد ویژه در تاریخ بیستم جون دعوت به عمل آورده است. در متن این دعوت‌نامه آمده است: «اینستاگرام قصد دارد اخبار جدیدی را در رابطه با پیشرفت‌های خود اعلام کند و می‌خواهد گزارشگران این رسانه‌ها اولین افرادی باشند که از این اخبار مطلع می‌شوند.»

قابلیت اضافه شدن ویدیوهای بلندمدت به اینستاگرام می‌تواند این شبکه‌ی اجتماعی را به رسانه‌ای جدی تبدیل کرده و آن را به عنوان رقیبی برای یوتیوب معرفی کند.

شاید بتوان این اتفاق را تبدیل شدن اینستاگرام از یک شبکه‌ی اجتماعی به یک رسانه‌ی تمام و کمال دانست. اتفاقی که این شبکه‌ی محبوب انتشار عکس و ویدیوهای کوتاه را به رقیبی جدی برای بزرگ‌ترین بستر انتشار ویدیو و موسیقی در اینترنت، یعنی یوتیوب تبدیل خواهد کرد. بر اساس اخبار غیر رسمی، کاربران به زودی خواهند توانست ویدیوهایی با کیفیت ۴K، در ابعاد تمام صفحه و افقی را از طریق اپلیکیشن بارگذاری کنند. در حال حاضر تنها ویدیوهایی با مدت یک دقیقه امکان آپلود دارند و در صورتی که کاربر بخواهد ویدیوی بلندتری را به اشتراک بگذارد، با آن را به صورت مقطع و در قالب یک آلبوم در بیاورد.

این ویدیوها از طریق قرار گرفتن در یک هاب در دسترس کاربران خواهند بود و افراد می‌توانند گزیده‌ای از ویدیوها را تماشا کنند. در صورتی که توجه کاربران از این طریق به یک ویدیو جلب شود، با لمس گزینه‌ی ادامه، می‌توانند تمام ویدیوی منتشر شده را در اختیار داشته باشند. با توجه به محدودیت‌هایی که اکنون کاربران با آن‌ها مواجهند، هنوز مشخص نشده آیا دسترسی به این ویژگی‌های جدید ویدیویی از طریق به‌روز رسانی اپلیکیشن فعلی خواهد بود، یا اینستاگرام قصد دارد بستر جدیدی را برای دسترسی و تماشای ویدیوهای بلند مدت معرفی کند.

با وجودی که بیشتر دوربین‌های خانگی و حتی دوربین‌های موبایلی این روزها قابلیت ضبط ویدیو با بالاترین کیفیت‌های ممکن را دارا هستند و پیش‌بینی‌ها از قابل بارگذاری بودن این کیفیت‌ها خبر می‌دهند، اما به نظر می‌رسد نباید از قابلیت جدید اینستاگرام انتظار پخش ویدیوهایی با کیفیت آنچه که در شبکه‌های تلویزیونی به‌روز دنیا مانند نت‌فلیکس یا HBO پخش می‌شود داشته باشیم. پیش‌بینی شده کاربران به زودی خواهند توانست با اضافه کردن لینک به محتوای آپلود شده، ترافیک مناسبی از بازدیدکننده‌ها را به سمت شبکه‌های اجتماعی دیگر، کسب‌وکار اینترنتی یا وب‌سایت شخصی خود بکشانند. به نظر می‌رسد این قابلیت در کنار ویژگی بارگذاری ویدیوهای بلندمدت می‌تواند به قابلیتی ارزشمند برای کاربران تبدیل شود.

بر اساس خبرهای غیررسمی، اینستاگرام قصد دارد در رقابت با یوتیوب، امکان کسب درآمد از طریق ویدیوهای بلند را هم برای کاربران خود فراهم کند. هرچند هنوز چگونگی این نوع کسب درآمد مشخص نیست، اما همین هم می‌تواند خبر خوبی برای افرادی باشد که پیش از این پول درآوردن از طریق شبکه‌های اجتماعی را تجربه کرده‌اند. کسب این درآمد می‌تواند از طریق تبلیغ‌های پیش از آغاز پخش ویدیو یا آگهی‌هایی به صورت میان‌برنامه باشد. در صورت قوی بودن این احتمال، سازندگان این ویدیوها به صورت بالقوه سهمی از درآمد حاصل از پخش این آگهی‌ها خواهند داشت.

اینستاگرام

علاوه بر قابلیت بارگذاری ویدیوهای بلندتر از یک دقیقه، پیش‌بینی می‌شود اینستاگرام قصد دارد در رویداد پیش رو، کسب ۱ میلیارد کاربر فعال را هم اعلام کند که برای این شبکه اجتماعی دستاوردی بسیار بزرگ محسوب می‌شود. این اپلیکیشن انتشار عکس و ویدیو کمتر از دو سال پیش با رقمی در حدود ۶۰۰ میلیون کاربر فعال بود و تعداد کاربران آن در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی به ۷۰۰ میلیون رسید. عضویت ۸۰۰ میلیون کاربر در تابستان سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که ۱ میلیاردی شدن تعداد کاربران اینستاگرام تا زمان برگزاری رویداد پیش رو، اتفاقی دور از ذهن نخواهد بود.

حالا محبوب‌ترین شبکه‌ی انتشار عکس و ویدیو در اینترنت بخت آن را دارد که بتواند جایگاهی محکم در کنار رسانه‌ی غول‌پیکری مانند یوتیوب پیدا کند. هرچند یوتیوب گستره‌ای باورنکردنی از محتوای صوتی و تصویری را ارائه کرده است، اما اینستاگرام می‌تواند با وجود ویدیوهای خانگی که توسط افراد آماتور و تنها با استفاده از دوربین‌های موبایلی تهیه و عرضه می‌شوند، تبدیل به رقیبی جدی برای این زیر مجموعه‌ی بزرگ گوگل شود. اینستاگرام با استفاده از الگوریتم‌هایی پیشرفته، علائق کاربران خود را تشخیص داده و همواره می‌تواند محتوایی بسیار نزدیک به سلیقه‌ی کاربرانش را به آن‌ها نشان دهد.

منبع:‌ Tech Crunch

 

مطلب قابلیت بارگذاری ویدیوهای بلند به اینستاگرام اضافه می‌شود برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala