فیلم انیمیشن شگفت انگیزان ۲ (Incredibles 2) توانست در آخر هفته‌ی ابتدایی اکران با شکستن دو رکورد، تبدیل به یک موفقیت دیگر در کارنامه‌ی سال ۲۰۱۸ کمپانی دیزنی شود. قسمت دوم انیمیشن موفق شگفت انگیزان توانست بالاترین میزان فروش را در آخرهفته‌ی ابتدایی اکران به عنوان یک انیمیشن و همچنین به عنوان یک فیلم با درجه بندی PG از آن خود کند. نکته جالب در مورد این فیلم درجه‌ی بندی PG برای آن است. این درجه بندی که کمتر در فیلم‌های انیمیشن (به ویژه فیلم‌های تولید شده توسط کمپانی پیکسار) دیده می‌شود به فیلم‌هایی تعلق می‌گیرد که حاوی تصاویر یا دیالوگ‌هایی هستند که ممکن است برای کودکان مناسب نباشد. در توضیح این درجه بندی که مخفف عبارت Parental Guidance Suggested است گفته شده که بهتر است کودکان زیر ۱۳ سال با راهنمایی والدین به تماشای این دسته از فیلم‌ها بنشینند. این فیلم در ابتدا قرار بود که در ماه جون ۲۰۱۹ اکران شود، ولی در اکتبر ۲۰۱۶ پیکسار اعلام کرد که فیلم زودتر از موعد مقرر مراحل پایانی را طی کرده و برای اکران در ماه جون ۲۰۱۸ آماده می‌شود. این انتقال البته برای طرفداران قسمت چهارم انیمیشن داستان اسباب بازی (Toy Story 4) خوشایند نبود. زیرا جلو افتادن اکران شگفت انگیزان ۲ در واقع جابجایی زمان اکران آن با داستان اسباب بازی ۴ بود.

انیمیشن شگفت انگیزان ۲ توانست با فروشی در حدود ۱۸۰ میلیون دلار در سه روز ابتدایی اکران در ایالات متحده، تبدیل به یکی دیگر از فیلم‌های رکوردشکن کمپانی دیزنی شود.

شرکت‌های پیکسار و دیزنی به عنوان سازنده و پخش‌کننده‌ی جهانی فیلم انتظار دارند شگفت انگیزان ۲ در سه روز اول اکران مبلغ ۱۸۰ میلیون دلار تنها از طریق فروش بلیط درآمد داشته باشد.  کسب این درآمد، انیمیشن جدید پیکسار را هم در کنار دو فیلم موفق دیگر که در سال ۲۰۱۸ نام دیزنی را در پرونده‌ی خود داشتند قرار خواهد داد. قبل از شگفت انگیزان ۲، این عنوان متعلق به فیلم دیگری از همین دو کمپانی فیلم‌سازی بود. در جستجوی دوری (Finding Dory) که ادامه‌ی انیمیشن بسیار موفق در جستجوی نمو – ۲۰۰۳ (Finding Nemo) محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۶ توانست در سه روز اول اکران ۱۳۵ میلیون دلار درآمد کسب کند. اگر از منظر فیلم‌های درجه بندی شده در گروه PG نگاه کنیم، شگفت انگیزان ۲ توانسته از رکورد ۱۷۴ میلیون دلاری دیو و دلبر – ۲۰۱۷ (Beauty and the Beast) در اولین آخرهفته‌ی اکران سبقت بگیرد. با توجه به این‌که رکوردهای قبلی هم در دست محصولاتی از کمپانی دیزنی بوده‌اند، باید گفت رسیدن به موفقیت‌های این شرکت هر روز برای رقبا سخت‌تر می‌شود. البته انتظار می‌رود رکوردشکنی‌های شگفت انگیزان ۲ تنها به اکران افتتاحیه ختم نشده و این فیلم بتواند فروشی قابل توجه را در اکران جهانی خود تجربه کند.

آمار نشان می‌دهند که ۹ عنوان از ۱۰ فیلم رکورددار در بالاترین میزان فروش اکران افتتاحیه در ایالات متحده مربوط به فیلم‌هایی است که ساخت یا پخش آن‌ها را کمپانی دیزنی بر عهده داشته است. حضور ۳ عنوان از این فیلم‌ها در محصولات امسال دیزنی از موفقیت بی‌نظیر این شرکت در سال ۲۰۱۸ خبر می‌دهد. انتقام جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War) مقام اول، پلنگ سیاه (Black Panther) مقام ششم و شگفت انگیزان ۲ مقام هشتم این لیست را از آن خود کرده‌اند. البته کارشناسان سینمایی اعتقاد دارند محصول جدید کمپانی یونیورسال به زودی جای یکی از محصولات دیزنی را در این لیست خواهد گرفت. به اعتقاد بسیاری از علاقمندان به سینمای فانتزی، جهان ژوراسیک: سقوط پادشاهی (Jurassic World: Fallen Kingdom) که اکران جهانی آن در تاریخ ۲۲ جولای آغاز می‌شود، می‌تواند رقیبی جدی برای محصولات پرفروش دیزنی باشد.

شگفت انگیزان ۲ علاوه بر توجه مخاطبان، توانسته نظر مثبت منتقدین را هم جلب کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت Rotten Tomatoes، کسب ۹۴ درصد آرای کریتیک نشان می‌دهد که قرار است به تماشای یک انیمیشن خوش‌ساخت و جذاب بنشینیم. دنباله‌ای که طرفداران قسمت اول، چهارده سال برای نمایش آن صبر کرده‌اند. قسمت اول این فیلم به کارگردانی و نویسندگی برد برد (Brad Bird)و  تهیه‌کنندگی شرکت پیکسار در سال ۲۰۰۴ ساخته شد و پخش جهانی آن را کمپانی والت دیزنی بر عهده داشت. این فیلم که با بودجه‌ای در حدود ۹۲ میلیون دلار ساخته شد، توانست در پایان اکران جهانی ۶۳۱ میلیون دلار درآمد کسب کند.

منبع: Polygon

 

مطلب شگفت انگیزان ۲ در اولین آخرهفته‌ی اکران رکورد شکنی کرد برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala