آخر هفته‌ی گذشته جمعی از کارکنان شرکت آمازون در قالب امضای نامه‌ای از جف بزوس، مدیر عامل شرکت درخواست کردند فروش نرم‌افزار تشخیص چهره‌ی این شرکت را به آژانس‌های امنیتی متوقف کند. به گزارش وب‌سایت خبری Business Insider، امضای بیش از صد کارمند این شرکت، از جمله جمعی از مدیران و مهندسین رده‌بالای آمازون در زیر این نامه دیده می‌شود. بر اساس مدارکی که این وب‌سایت خبری به دست آورده، نویسندگان این نامه از بزوس خواسته‌اند ارائه‌ی زیرساخت برای شرکت نرم‌افزاری امنیتی Palantir را متوقف کرده و به موسسات امنیتی مشابهی مانند اداره‌ی مهاجرت ایالات متحده (Immigration and Customs Enforcement) سرویس ندهد. شرکت Palantir، یک شرکت خصوصی امریکایی است که در زمینه جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات افراد فعالیت می‌کند. کارکنان آمازون در این نامه همچین درخواست جدی خود را مبنی بر شفافیت فعالیت‌های شرکت و همکاری آن با دیگر شرکت‌ها را خواسته‌اند. بنا به گفته‌ی تحلیل‌گران، این درخواست شفافیت از سوی کارکنان نشان‌دهنده‌ی همکاری فعلی این شرکت بزرگ امریکایی با موسسات اطلاعاتی و امنیت این کشور است.

پس از رخدادهای مشابه در شرکت‌های مایکروسافت و گوگل، حالا کارکنان و مدیران رده‌بالای آمازون در قالب نامه‌ای از جف بزوس، مدیرعامل این شرکت خواسته‌اند تا با نهادهای نظامی و امنیتی ایلات متحده همکاری نکند.

در ماه می گذشته، اتحادیه آزادی‌های مدنی ایالات متحده گزارش داد شرکت بزرگ آمازون به صورت رسمی وارد بازار نرم‌افزارها و تجهیزات نظارتی و امنیتی شده است. این اتحادیه در گزارش خود بیان کرده بود که آمازون در حال بازاریابی برای سرویس جدید خود (Rekognition) برای ارائه به پلیس و نهادهای امنیتی امریکاست. به گفته‌ی آمازون سرویس Rekognition توانایی تحلیل جزییات هر نوع عکس و ویدیو را به سادگی در اختیار کاربران خود می‌گذارد. این سرویس می‌تواند هم به صورت مستقل و هم به صورت بخشی از یک اپلیکیشن فعالیت کند. در گزارش اتحادیه آزادی‌های مدنی روی این نکته تاکید کرده بود که سرویس Rekognition با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند تا تعداد ۱۰۰ شخصیت متفاوت را در یک عکس تشخیص داده و جزئیات چهره‌ی آن‌ها را آنالیز کند.

دکتر مت وود، مدیر ارشد بخش هوش مصنوعی شرکت آمازون، سه هفته پیش در یک پست وبلاگی از Rekognition دفاع کرده بود. در این پست آمده بود فناوری‌های این شرکت برای جامعه مفید بوده و آن ها توانسته‌اند در مدتی کوتاه تا حد زیادی از میزان جرائمی  مانند قاچاق انسان و سوء استفاده از کودکان بکاهند. به گفته‌ی دکتر وود، هر سازمانی که برای پیشرفت خود مفهوم تکنولوژی را انتخاب می‌کند باید مسئولانه عمل کند و آمازون هم از این قائده مستثنا نیست. او گفت سرویس اینترنتی آمازون مسئولیت استفاده از این فناوری جدید را به طور کامل می‌پذیرد، اما اعتقاد دارد که محدود کردن استفاده از فناوری‌های جدید به خاطر ترس دسترسی افراد یا سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی رویکردی اشتباه است.

وب‌سایت خبری The Hill اولین رسانه‌ای بود که از وجود چنین نامه‌ای خبر داد. به گفته‌ی رسانه‌ها، نامه‌ی کارکنان آمازون به مدیرعامل این شرکت، جدیدترین اتفاق در زمینه‌ی اعتراض کارکنان شرکت‌های بزرگ به سیاست‌های امنیتی‌ بخش‌های فناوری این شرکت‌ها است. کارکنان بسیاری از شرکت‌های بزرگ امریکایی بارها بیان کرده‌اند نمی‌خواهند بخشی از تولید نرم‌افزار یا فناوری‌های جدیدی باشند که بر علیه آزادی و امنیت افراد و در راستای پیشبرد اهداف جنگ‌طلبانه‌ی دولت ایلات متحده به‌کار می‌روند. نظارت امنیتی بر عموم مردم از دیگر موضوعاتی است که کارکنان شرکت‌های بزرگ نمی‌خواند در پیشبرد آن شریک باشند.

پیش از این و در اتفاقی مشابه، کارکنان گوگل هم با امضای یک نامه‌ی سرگشاده بیان کردند که خواستار توقف تولید ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای وزارت دفاع ایالات متحده هستند. وزارت دفاع مدتی قبل درخواست چنین ابزاری را برای تحلیل سطح بالای فایل‌های ویدیویی به گوگل داده بود. گفته می‌شود برخی از کارکنان گوگل ایمیل‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد برخی مدیران گوگل در حال همکاری با مقامات نظامی ایلات متحده امریکا هستند. هرچند به نظر می‌رسد گوگل فعلا از ارائه‌ی خدمات به نهادهای نظامی و امنیتی امریکا دست کشیده باشد و برنامه‌ای برای تولید سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نداشته باشد، اما نگرانی‌ها در مورد همکاری‌های آمازون با این‌گونه نهادها همچنان پابرجاست.

منبع: Business Insider

مطلب درخواست کارکنان آمازون از جف بزوس درباره عدم فروش نرم‌افزار امنیتی برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala