با بالا رفتن قیمت دلار در بازار غیررسمی که روز گذشته حتی تا مرز ۱۰هزارتومان هم خرید و فروش شد، و در اختیار نبودن ارز ۴۲۰۰تومانی مصوبه دولت، قیمت برخی اقلام از جمله تلفن همراه ناگهان افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد. کسبه پاساژ علاءالدین روز گذشته در اعتراض به این گرانی قیمت گوشی‌ها، که قدرت خرید را از مردم گرفته، مغازه‌هایشان را بستند. در همین رابطه واردکنندگان موبایل با ارز دولتی معرفی شدند.

وزیر ارتباطات، آذری جهرمی در پی این اتفاقات به تلویزیون آمد و توضیحاتی از بازار موبایل و ارز تخصیص‌داده شده به آن داد.

جهرمی گفت: «در روزهای اخیر نوساناتی در قیمت بازار گوشی های تلفن همراه و لوازم و تجهیزات رایانه ای رخ داد که دلیل آن را نوسانات بازار ارز اعلام می کنند. با اجرای طرح ثبت تلفن همراه و جلوگیری از قاچاق گوشی های تلفن همراه، شفافیتی در این زمینه داریم که قابلیت ردگیری بازار تلفن همراه را دارد.»

آذری جهرمی عقیده دارد که همه واردات به صورت قانونی انجام می‌شود: «از ابتدای فروردین تا ۲۹ خرداد بیش از ۵۸۰ میلیون یورو برای ۷ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه درخواست ثبت سفارش داشتیم.»

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه از طریق بانک مرکزی برای حدود ۴۰ شرکت بیش از ۲۲۰ میلیون یورو ارز تخصیص داده شد، گفت: «گمرک در همین مدت بیش از ۱۴۰ هزار گوشی تلفن همراه را به ارزش ۵۷ میلیون یورو ثبت کرد و این گوشی‌ها وارد بازار شدند. ممکن است در روال تخصیص ارز، افرادی که موفق شدند گوشی‌ها را وارد کشور کنند از این خلاء و فضای روانی تخصیص ندادن ارز به واردکنندگان استفاده کردند و گوشی‌هایی را که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کردند با قیمت بیش از آن‌های تلفن همراه داریم که بر اساس شماره سریال هر گوشی اعلام کنیم که این گوشی‌ها برای واردات از ارز مصوب استفاده کرده یا با ارزی غیر از آن وارد بازار کشور شده است.»

برای روشن شدن بیشتر اوضاع، آذری جهرمی فهرست شرکت‌هایی را که با ارز ۴۲۰۰تومانی دولتی گوشی وارد کرده بودند، اعلام کرد و البته میزان ارزی که آنها صرف واردات کرده‌اند. فهرست شرکت‌های واردکننده موبایل با ارز دولتی به شرح زیر است:

-شرکت نودیس‌پرداز

-شرکت هماهنگ پردازش هوشمند

-مدیاپردازش منطقه آزاد چابهار

-ایما همراه

-پارس سام تل قشم

-ارتباط همراه ویژن

-کاریان همراه

-اسپیناس تجارت نیکان

-توسعه گسترش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بین‌المللی داتیس امرتات

-شرکت بین‌المللی تجارت یاس جهان

-شرکت همراه تجارت بزرگمهر

-ایرانیان قائم همراه

-توسعه ارتباطات هما

-رایان‌شناس ایرانیان

-مانا تل پارس

-پیشرو الکترونیک فراسو

-پارس سل قشم

-شرکت خدماتی پرشین الماس سیستم

-پرتو تجارت صدر

-اسمارت تکنولوژی قشم

-پارس نوین مدیا منطقه آزاد چابهار سهامی خاص

-شرکت مهندسی نگارسازان پردیس آریا

-یکتا توسعه پیشگامان همراه منطقه آزاد چابهار

-شرکت خدماتی پشتیبانی زرین صدف اطلس

-شرکت همراه سیستم آترا

-شرکت پیشتازان فناوری سیب طلایی

-شرکت آیش شبکه

-شرکت سریر سرویس

-شرکت تحلیل رایانه گستر فردا

-مجتمع فنی فورتکس رایانه

-امرداد همراه

-دلتا همراه پرداز شرق

-سورین پخش رایانه

-توسعه سرمایه‌گذاری گروه آروند

-شرکت دی تل

-توسعه اقتصاد توان یاسین

-سیب طلایی هوشمند

-فوژان ارتباط قشم

-تحلیل‌گران هوشمند امید

-شرکت مهندسی بازرگانی طنین‌انداز شهر پاک

سفارش‌های این شرکت‌ها در بازه تاریخی یک فروردین تا ۲۹ خرداد سال ۱۳۹۷ با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت شده است.

از مجموع ۲۲۰ میلیون و ۶۴۳هزار و ۲۰۶ یورویی که با ارز دولتی به این ۴۰ شرکت تخصیص داده شده تا گوشی وارد کنند تاکنون به ارزش ۷۵ میلیون و ۲۸۳هزار و ۸۶۰ یورو از آن گوشی‌ها از گمرک ترخیص شده است.

آذری جهرمی اضافه کرد: «نگاهی که تاکنون وجود داشته این است که گوشی های تلفن همراه جزو کالاهای ضروری نبوده است و به عنوان کالای لوکس به آن نگاه می‌شد اما نگاه ما این است که در عصر تحول دیجیتال، گوشی تلفن همراه و لوازم و تجهیزات رایانه‌ای بخشی از کسب و کار مردم است و مردم به آن نیاز دارند و اصرار ما به عنوان وزارت ارتباطات در دولت این بود که بتوانیم ارز مورد نیاز گوشی های تلفن همراه و لوازم و تجهیزات رایانه ای را جزو ضروریات قرار دهیم.»

 

 

مطلب شفاف‌سازی در بازار موبایل و معرفی واردکنندگان موبایل با ارز دولتی برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala