هواوی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت چینی تولید کننده‌ی تجهیزات مخابراتی و ارتباطی، شامل قوانین تحریم ایالات متحده نمی‌شود. یکی از مدیران ارشد شرکت هواوی در مصاحبه‌ای که اخیرا با رسانه‌های فرانسوی داشت اعلام کرد شرکت متبوعش بر خلاف شایعات هدف قوانین تحریمی ایالات متحده نبوده و می‌تواند خرید تراشه‌های پیشرفته برای ساخت دیوایس‌هایش را از شرکت‌های معتبر امریکایی ادامه دهد. هواوی که به عنوان سومین سازنده‌ی بزرگ گوشی‌های تلفن هوشمند در جهان هم شناخته می‌شود، هرچند خود را به عنوان یک شرکت کاملا خصوصی معرفی می‌کند، اما همواره در مظان اتهام ارتباط گسترده‌ی مالی و اطلاعاتی با دولت مرکزی چین بوده است. اتهامی که همواره و به شدت از سوی مدیران این شرکت رده شده است.

کن هو، مدیر دوره‌ای شرکت چینی هواوی در مصاحبه‌ای اعلام کرد این شرکت به خاطر فعالیت‌هایش هدف قوانین تحریمی دولت ایالات متحده نبوده و به همکاری با شرکای امریکایی‌اش ادامه خواهد داد.

شرکت هواوی که در کنار ساخت تجهیزات مخابراتی در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های علمی و تحقیقاتی نیز شهرت دارد، از چندی پیش اعلام کرد که هزینه‌ی برخی تحقیقات در دانشگاه‌های امریکا را نیز تقبل می‌کند. چند تن از نمایندگان کنگره ایلات متحده ماه پیش مدعی شدند تامین هزینه‌ی تحقیقات مهم و استراتژیک در برخی دانشگاه‌های معتبر امریکا که توسط شرکت هواوی صورت گرفته، یک تهدید آشکار برای ایالات متحده است. این ادعای ناگهانی قانون‌گذاران امریکایی در مورد شرکت هواوی یکی از آخرین مشکلات بزرگی است که برای این شرکت چینی در ایالات متحده پیش آمده است.

دیگر شرکت بزرگ چینی که مانند هواوی در زمینه‌ی ساخت تجهیزات مخابراتی و ارتباطی فعالیت دارد هم در ماه گذشته مجبور به پرداخت ۱٫۴ میلیارد دلار جریمه به دولت ایالات متحده شد. به ادعای رسانه‌های امریکا، شرکت چینی ZTE به اتهام شکستن تحریم‌های وضع شده از سوی دولت امریکا و فروش تجهیزات مخابراتی و نظارتی به کشورهایی نظیر کره شمالی محکوم به پرداخت این جریمه‌ی سنگین شده است. احتمال می‌رفت شرکت ZTE پس از مجرم شناخته شدن در این پرونده مجبور به ترک دائمی ایالات متحده و توقف کامل فعالیت‌هایش در این کشور شود. اما بر طبق جدیدترین اخبار پرداخت جریمه‌ی سنگین ۱٫۴ میلیارد دلاری و تعهد به عدم همکاری دوباره با کشورهای مشمول قوانین تحریم، این شرکت بزرگ چینی را در خاک امریکا ماندنی کرده است.

کن هو (Ken Hu)، یکی از مدیران دوره‌ای شرکت هواوی در پاسخ به سوالی در مورد نگرانی شرکت متبوعش از مواجه شدن با قوانین تنبیهی مربوط به شکستن تحریم‌ها گفت: «به سختی می‌توان این وضعیت را تصور کرد. ده سال پیش ما یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های نظارتی را برای صادرات فناوری و محصولات‌مان پیاده سازی کردیم که یکی از کارآمدترین سیستم‌ها در نوع خود محسوب می‌شد. سیاست شرکت هواوی همواره اجرای کامل قوانین وضع شده از سوی دولت ایالات متحده، اتحادیه‌ی اروپا و سازمان ملل متحد بوده است. هواوی به عنوان یک شرکت چینی در کنار پایبندی کامل به قوانین کشور چین، همواره سعی کرده‌ فعالیت‌هایش مغایرتی با قوانین وضع شده در سطح جهان نداشته باشند.»

پس از اجرای قوانین تنبیهی علیه شرکت ZTE بسیاری از کارشناسان بحث امکان ادامه‌ی فعالیت شرکت‌های بزرگ چینی بدون نیاز به بازار ایالات متحده را مطرح کردند. اما رییس دوره‌ای هواوی در این مورد گفت که ادامه‌ی فعالیت‌ شرکت‌های بزرگ با قطع هرکدام از ارتباطات بین‌المللی امکان‌پذیر نخواهد بود. شایعات مبنی بر ساخت تراشه‌های اختصاصی توسط شرکت‌های چینی در صورت اعمال قوانین تحریمی ایالات متحده با توضیحات مدیر این شرکت چینی به پایان رسید. کن هو در پاسخ به سوالی در مورد ساخت اختصاصی تراشه توسط هواوی گفت ما باید با جهان تعامل داشته باشیم و همواره برترین فناوری‌ها را انتخاب کنیم. ما به تجهیزات و تراشه‌های ساخته شده توسط شرکت‌های امریکایی نیاز داریم و همچنان به روابط تجاری با این شرکت‌ها ادامه خواهیم داد.

منبع:‌ Business Insider

مطلب تحریم‌های ایالات متحده علیه شرکت هواوی اعمال نمی‌شود برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala