تلسکوپ فضایی «کپلر» متعلق به سازمان فضایی ناسا که از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۹ تا کنون موفق به شناسایی هزاران سیاره فراخورشیدی شده بود به پایان ماموریت خود نزدیک می‌شود. به گفته ناسا سوخت این تلسکوپ فضایی رو به اتمام است. اعضای تیم هدایت این تلسکوپ آن را در حالت خواب قرار داده‌اند تا پیش از اتمام کامل منبع سوخت موفق شوند تمام داده‌های جمع‌آوری شده توسط این تلسکوپ در ماه‌های اخیر را دانلود کنند.

ناسا تلسکوپ فضایی کپلر را در سال ۲۰۰۹ با هدف کشف سیارات فراخورشیدی به فضا پرتاب کرد. این ماموریت قرار بود تنها ۳ سال به طول انجامد اما اکنون بیش از ۱۸ سال به طول انجامیده و شناخت ما از جهان‌های بیگانه را رقم زده است. کپلر در طول ماموریت خود موفق به شناسایی ۲۶۵۰ سیاره فراخورشیدی شده است که تعدادی از آن‌ها شرایطی کاملا مشابه با زمین دارند و احتمال وجود حیات در این سیارات بسیار زیاد است.

در سال ۲۰۱۳ یکی از سیستم‌های مکانیکی کپلر از کار افتاد. تیم پشتیبان برنامه ریزی جدیدی برای این تلسکوپ انجام دادند تا از این قطعه از کار افتاده به عنوان محافظی در برابر اشعه‌های خورشید استفاده کنند. این مرحله از فعالیت کپلر به نام K2 نامیده شد. تلسکوپ فضایی کپلر تا پیش از این اتفاق موفق شده بود ۲۲۴۴ کاندید برای سیارات فراخورشیدی و ۲۳۲۷ سیاره فراخورشیدی تایید شده را شناسایی کند. پس از این آسیب دیدگی و در قالب پروژه K2 نیز موفق شد ۴۷۹ کاندید و ۳۲۳ سیاره تایید شده دیگر را شناسایی کند.

تلسکوپ فضایی کپلر در حال حاضر ۱۵۲ میلیون کیلومتر دورتر از زمین قرار دارد. این فاصله حتی بیشتر از فاصله زمین از خورشید است. در نتیجه اگر پس از خاموش شدن به صورت سرگردان در فضا رها شود هیچ خطری برای سایر فضاپیماها به وجود نمی‌آورد. به همین علت ناسا برخلاف بیشتر ماموریت‌های خود که در پایان ماموریت کاووشگر خود را منهدم می‌کند، در مورد کپلر این کار را نخواهد کرد و تا آخرین جای ممکن از سوخت باقی مانده آن برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کند.

طبق اعلام ناسا، کپلر تا ماه آگوست در حالت خاموش قرار خواهد داشت. در ماه آگوست و با قرار گیری آنتن تلسکوپ به سمت زمین عملیات دانلود اطلاعات شروع خواهد شد و پس از دریافت تمام اطلاعات، این تلسکوپ تا اتمام کامل سوخت خود به جمع‌آوری اطلاعات خواهد پرداخت و پس از آن برای همیشه از کار می‌ایستد.

ناسا پیش از این، ماهواره Transiting Surplus Exoplanet، را به عنوان جایگزینی برای تلسکوپ فضایی کپلر به فضا پرتاب کرده بود و پس از پایان ماموریت کپلر وظیفه شناسایی سیارات فراخورشیدی با این ماهواره خواهد بود.

منبع: GIZMODO

مطلب شکارچی دنیاهای بیگانه به خواب رفت برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala