زمان زیادی از رونمایی سری جدید پردازنده‌های «رایزن» شرکت AMD نمی‌گذرند. این شرکت اردیبهشت ماه بود که از سری دوم پردازنده‌های رایزن خود رونمایی کرد و این طور که به نظر می‌رسد، باید به زودی منتظر رونمایی سری سوم آن‌ها باشیم. شرکت AMD در طراحی این پردازنده‌های جدید روی مصرف انرژی تمرکز کرده است.

میزان مصرف انرژی این پردازنده ۴۵ وات است، در حالی که سری فعلی این مدل از پردازنده‌های رایزن مصرف انرژی برابر با ۱۰۵ وات دارد.

یکی از پردازنده‌های رونمایی نشده Ryzen 7 2700E است که اسم آن را در بنچمارک ۳DMark دیده‌ایم. میزان مصرف انرژی این پردازنده ۴۵ وات عنوان شده است؛ رقمی که از تلاش بسیار بالای AMD در بهبود مصرف انرژی این پردازنده‌ها می‌گوید. سری فعلی این مدل از پردازنده‌های رایزن یعنی Ryzen 7 2700X مصرف انرژی برابر با ۱۰۵ وات دارد.

این پردازنده‌ی رونمایی نشده، طبق اطلاعاتی که در دست داریم، هشت هسته دارد که با فرکانس پایه‌ی ۲.۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. متاسفانه اطلاعات دیگری از Ryzen 7 2700 از این بنچمارک به دست نیامده، جز اینکه سیستم آزمایشی بنچمارک، یک مادربرد B50M Mortar، هشت گیگابایت حافظه‌ی رم و یک ویندوز ۱۰ داشته است.

برای اولین بار نیست که از Ryzen 7 2700E می‌شنویم. این CPU هم‌چنین در لیست وب‌سایت شرکت ASRock به عنوان یکی پردازنده‌های پشتیبانی شده‌ی مادربردهای این شرکت دیده می‌شود. حتی شماره مدل این پردازنده هم در لیست دیده می‌شود و می‌توانیم ببینیم که این پردازنده با اسم رمز Pinnacle Ridge ساخته شده است و هم‌چنین ۴ مگابایت حافظه‌ی کش دارد.

سری پردازنده رایزن AMD

به غیر از این پردازنده، وب‌سایت ASRock هم‌چنین از وجود یک مدل دیگر از پردازنده‌های جدید و رونمایی نشده‌ی AMD خبر می‌دهد. پردازنده‌ی Ryzen 5 2600E شش هسته  و ۳ مگابایت حافظه‌ی کش دارد، فرکانس پایه‌ی آن ۳.۱ گیگاهرتز است و هم‌چنین مثل مدل Ryzen 7 2700E فقط ۴۵ وات انرژی مصرف می‌کند.

نسل دوم پردازنده‌های رایزن بر اساس معماری جدید Zen شرکت AMD ساخته شده‌اند. این سری شامل دو مدل Ryzen 7 2700X و Ryzen 7 2700 می‌شوند که در سال ۲۰۱۷ عرضه شدند. ظاهرا خبری از ارتقا Ryzen 7 1800 نیست. از طرف دیگر، پردازنده‌های Ryzen 5 2600X و Ryzen 5 2600 جایگزین مدل‌های اولیه‌ی آن‌ها شده‌اند، در حالی که AMD هنوز سراغ ارتقا پردازنده‌های نسل اولی Ryzen 5 1500X و Ryzen 5 1400 نرفته است.

مصرف انرژی پایین سری جدید E پردازنده‌های AMD می‌تواند به درد لپ‌تاپ‌های رده بالا یا کامپیوترهای کوچک یا به اصطلاح «مینی» بخورد. این احتمال وجود دارد که AMD حتی رسما حرفی از این پردازنده‌ها نزند و کاملا بی سر و صدا شروع به فروش آن‌ها به شرکت‌ها کند.

منبع: Digital Trends

مطلب سری بعدی پردازنده‌های رایزن روی کاهش مصرف انرژی تمرکز می‌کنند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala