فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» که از طرف ایران به اسکار معرفی شده بود همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد نتوانست حتی به جمع فهرست اولیه فیلم‌های نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کند.

فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند موفق‌ترین فیلم ایرانی سال گذشته در جشنواره‌های خارجی بود. در یکی از بخش‌های جنبی جشنواره ونیز پارسال موفق به دریافت جایزه کارگردانی و بهترین فیلم و جایزه بهترین بازیگر مرد برای نوید محمدزاده شد. با این حال فیلم واقعا توانایی رقابت با آثار بزرگ سینمای جهان را نداشت.

پاولیکوفسکی چند سال پیش با فیلم «ایدا» جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را از آن خودش کرد. فیلم از طرف لهستان به اسکار رفته و رقیب قدرش فیلم‌های کوارون و کوریدا هستند.

داستان دکتری که با پسربچه‌ای تصادف می‌کند و اتفاقا چند روز بعد پسربچه می‌میرد در حالی که علت مرگ خوردن مرغ‌های فاسدی تشخیص داده شده که پدر فقیر پسربچه به خانه برده بود. این وسط شک و تردید دکتر را داریم که خودش را مقصر می‌داند و مطمئن نیست علت مرگ مرغ‌های فاسد بوده باشد. یک دوراهی و تردید فرهادی‌وار که البته کارگردان نتوانسته به هنرمندی اصغر فرهادی آن را به نمایش بکشد.

از طرف دیگر از آنجا که اسپانیا هم فیلم «همه می‌دانند» فرهادی را به اسکار معرفی نکرد امسال هیچ ایرانی در اسکار حضور ندارد.

در فهرست اولیه نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان فیلم‌های زیر به چشم می‌خورند:

از لبنان فیلم «کفرنا حوم» (Capernaum) درام نادین لبکی در این فهرست دیده می‌شود که جایزه هیات داوران جشنواره کن را هم از آن خودش کرد. داستان پسربچه ۱۲ ساله‌ای که از والدین‌اش به جرم زندگی که برایش ساخته‌اند شکایت می‌کند.

از کلمبیا فیلم «پرندگان مهاجر» (Birds of Passage) انتخاب شده است. «گناهکار» (The Guilty) گوستاو مولز از دانمارک در این فهرست حضور دارد. از قزاقستان هم فیلم «آیکا» پذیرفته شده است. این سه فیلم مهجورترین آثار فهرست هستند.

فیلم «دزدان فروشگاه» (Shoplifters) اثر هیروکازا کوریدا از ژاپن هم در فهرست اولیه قرار دارد که انتظارش می‌رفت و احتمالا در فهرست نهایی هم حضور خواهد داشت. داستان یک خانواده که دزدان خرده‌پایی هستند و بیرون در سرما یک بچه را پیدا می‌کنند. فیلم امتیاز بسیار خوبی از منتقدان گرفته است. فیلمی که برنده نخل طلای کن شد.

فیلم «سوختن» (Burning) ساخته چانگ دونگ لی از کره جنوبی هم یکی دیگر از فیلم‌های فهرست اولیه بهترین فیلم‌های خارجی‌زبان اسکار است که احتمالا حضورش در فهرست نهایی هم وجود دارد. فیلمی که دو ساعت و نیم زمانش است و درباره دختری است که از پسر همسایه‌اش می‌خواهد در طول سفر آفریقا از گربه‌اش نگهداری کند. دختر با یک پسر مرموز برمی‌گردد و درام اسرارآمیز فیلم شکل می‌گیرد. «سوختن»  برنده جوایز متعددی از جشنواره‌های معتبر شده است و تحسین منتقدان هم نصیبش شده.

«هرگز رو برنگردان» (Never Look Away) فلورین هنکل فن دونرسمارک از آلمان، داستان یک هنرمند آلمانی است که از آلمان شرقی فرار کرده و حالا در آلمان غربی زندگی می‌کند اما کابوس کودکی‌اش در زمان اشغال نازی‌ها دست از سرش برنمی‌دارد. فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان شده اما منتقدان به اندازه فیلم کوریدا یا چانگ دونگ لی تحسین‌اش نکرده‌اند.

طبعا یکی از فیلم‌های فهرست «روما» ساخته آلفونسو کوارون است. فیلمی که اگر به زبان انگلیسی بود شانس این را داشت که در بخش اصلی بهترین فیلم نامزد شود و حالا هم بخت حضور در بقیه بخش‌ها از کارگردانی گرفته تا بازی و قسمت‌های فنی را دارد. آلفونسو کوارون بعد از سال‌ها فیلم‌های جاه‌طلبانه ساختن در هالیوود به زادگاهش بازگشته و فیلمی برمبنای خاطراتش از دایه‌اش ساخته است. خیلی از منتقدان از «روما» به عنوان بهترین فیلم سال یاد کرده‌اند.

«جنگ سرد» (Cold War) ساخته پاول پاولیکوفسکی هم از آن فیلم‌هایی است که به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفته. پاولیکوفسکی چند سال پیش با فیلم «ایدا» جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را از آن خودش کرد. فیلم از طرف لهستان به اسکار رفته و رقیب قدرش فیلم‌های کوارون و کوریدا هستند. فیلمی که داستان عاشقانه عجیب میان یک زن و مرد را در دوران جنگ سرد روایت می‌کند. زن و مردی با اهداف متفاوت در زندگی.

عدم حضور فیلم نوری بیلگه جیلان در فهرست اولیه عجیب است.

بیشتر بخوانید: باز هم حرف و حدیث بر سر فیلم اسکاری ایران

The post ایران در مرحله ابتدایی از اسکار حذف شد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala